Askeskuddsyke - askens banesår

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2376
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Askeskuddsyke - askens banesår

Legg inn av Are »

Les dette:
http://www.planterfornorskklima.no/medi ... 040-41.pdf

På tide å begynne å bruke andre materilaer?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Askeskuddsyke - askens banesår

Legg inn av GreenMan »

Løsning: Hugg ned all brukbar ask og la den tørke slik at vi har emner nok i mange år fremover ;)
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Askeskuddsyke - askens banesår

Legg inn av Moen »

Vet i alle fall hva jèg skal i sommer. Kanskje vi ender opp med å måtte bruke Am. plankeask :? Ugh!!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Askeskuddsyke - askens banesår

Legg inn av nidrinr »

Da den norske aska etter mine erfaringer er i gjennomsnitt barskere bueemne enn plankeask, vil jeg bli svært skuffa om denne soppen gjør stor skade... Får håpe soppen bare missliker norske forhold og forsvinner...
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Askeskuddsyke - askens banesår

Legg inn av Moen »

Inntil den soppen finner ut om den trives eller ikke, skal jeg da sikre meg ett pent lager.. i tilfelle, liksom..
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Askeskuddsyke - askens banesår

Legg inn av nidrinr »

Jepp :)
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Askeskuddsyke - askens banesår

Legg inn av Christian »

men siden vi har en tendens til å glane mer på trær en den gemene hop av befolkningen har på berget, så synes jeg at vi kan bruke det til noe! I fjor var det ei ask på langhus ved Ski som hadde veldig rare knopper, så jeg ringte UMB. 3 timer etterpå kom det tre stk lettere stressa fyrer :lol:

Kartlegging er viktig for å hindre sånne ting å ta over skogene, så hold et øye med askene og ikke nøl med å ringe det inn!
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Askeskuddsyke - askens banesår

Legg inn av nidrinr »

Legg ut tlfnr. her, så skal jeg gi rapport på alle trær langs mjøskanten sør for Kapp :)
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Askeskuddsyke - askens banesår

Legg inn av Christian »

Stas :) men jeg ringte bare til UMB og blei satt over til tre/skog/plante ett eller annet... da jeg fortalte hva det gjaldt.
Skal undersøke litt og se om jeg ikke kan finne et mer spesifikt nr å ringe.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Askeskuddsyke - askens banesår

Legg inn av Kviljo »

Av de askene jeg har sett her i Skien/omegn er minst halvparten smitta. Ikke noe pent syn. Tok ned et par ask sist uke. Dro av barken, og så hvordan kambiumet svingte unna de tørre stedene hvor soppen hadde gjort sitt inntog. Det vil nok si at om treet får vokse noen år med soppen vil årringene være hullete der soppen hadde angrepet.

Fæl sak, igrunnen. Tror ikke det er noe i veien med å ta ned de trærne som er smitta og la de friske trærne stå igjen. Det var vel det som var taktikken med almesyken?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Askeskuddsyke - askens banesår

Legg inn av Christian »

jepp. Burn it down :twisted:
men ukoselig at det var så mye smitte da... jaja, det blir buer av bjørk også :lol:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Askeskuddsyke - askens banesår

Legg inn av nidrinr »

Må vel passe på å vaske saga i no lurt etter å ha tatt ner ask i sommer :)
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2376
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Askeskuddsyke - askens banesår

Legg inn av Are »

Vet nå ikke hvor lurt det var å brenne ned alm som var smittet, siden smittebæreren var et insekt. Vet heller ikke om det er noe vits i å gjøre det samme med aska. Regner med at naturen klarer seg selv og de som er resistente overlever og styrker srten. Mange spådde at alma skulle dø ut, men det har visstnok komet mye ny alm i Danmark der almesyken drepte stort sett all alm. Går nok bra.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Askeskuddsyke - askens banesår

Legg inn av MalaWolf »

Jeg visste ikke at sporene sprer seg fra vissent løv :

"Kjerneområdet for askeskuddsyke ligger rundt Oslofjorden, og den sprer seg svært raskt. Sykdommen er artspesifikk på ask og rammer ledningsbanene, altså selve vanntransporten i treet. Soppsporene utvikles på vissent løv, og det er sannsynlig at smitten overføres til friske blader med vinden. Soppen vokser inn i bladene og bladstilken, og videre inn i skudd og greiner. Når soppen trenger inn i veden utvikler den seg til en propp som tetter vanntransporten. Dette fører til at skudd og greiner dør, og ved smitte gjennom flere år kan treet gradvis dø.

Det gjenstår fortsatt mye forskning på sykdommen, men fagmiljøene anslår at temperaturøkning er en viktig årsak til at den har etablert seg i Norge. Milde vintre gir gode vekstbetingelser, og bidrar til at soppsykdommen etablerer seg. Færre og kortere kalde perioder gjør at soppen ikke dør eller reduseres nevneverdig gjennom vinterhalvåret. "

Vi får krysse fingerene for harde, lange og kalde vintre fremover ;-) .. for her i området hvor jeg holder til er det knapt noe felt med ask som ikke er berørt av denne soppen .. en frisk ask er mer unntak enn regel her i Oslo/Buskerud/Vestfold
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2376
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Askeskuddsyke - askens banesår

Legg inn av Are »

Her i området (Kragerø) var det kraftig angrep for to år siden. Men i sommer har jeg ikke sett noen som helst spredning. Endringen jeg har sett er at flere av de angrepete trærne nå har skutt stammeskudd for å kompensere for mistet løvverk.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar