Gjeddejakt

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Gjeddejakt

Legg inn av nidrinr »

Men, leser jeg reglene rett nå, så kan du skyte gjedda med pil etter at den har slukt en krok... (Som om det er så foranna mye bedre for fisken å sette fast en krok med mothaker i svæljet..)

Uansett er vel det beste snart å bli analfabet, så slipper man å forholde seg til så mye usakligheter :lol:
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2376
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Gjeddejakt

Legg inn av Are »

MalaWolf skrev: Men av det jeg kan forstå er det da også forbudt å bedrive undervannsjakt .. ? fra midten av des 2012 - trådte i kraft 1.1.2013

Lovdata
Lov om laksefisk og innlandsfisk mv. (lakse- og innlandsfiskloven).
6. Lyster eller liknende redskap med spiss eller krok som ikke er beregnet på å slukes av fisken.[/size][/b] Det er likevel tillatt å bruke slikt redskap som hjelperedskap for å ta opp fisk som er fanget med annet lovlig redskap.
Siden loven gjelder laksefiske og innlandsfiske burde ikke det sette noen begrensning på undervannsjakt som primært bedrives i saltvann. Jeg har uansett aldri vært i nærheten av en laksefisk mens jeg har dykket
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Gjeddejakt

Legg inn av nidrinr »

..Det er nå desverre slik at gjedda er en innlandsfisk.. Men uansett, den er nå såpass uønsket i de fleste sjøer og elver at alle vil ha den bort. Spiser opp alt den kommer over, og er vel mest å regne som skadedyr. Jeg skulle like å se den fiskern som er lei seg for at du tar gjedda med hva som helst slags utstyr.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Gjeddejakt

Legg inn av MalaWolf »

Are skrev: Siden loven gjelder laksefiske og innlandsfiske burde ikke det sette noen begrensning på undervannsjakt som primært bedrives i saltvann. Jeg har uansett aldri vært i nærheten av en laksefisk mens jeg har dykket
Ok - men om du ser etter så defineres det tydelig. I både "sjø og vassdrag" - skal fisken sluke redskapen. Å stikke fisken er forbudt. Den kan kun stikkes for å sikre fangsten.:
§ 37. Hensynet til dyrevelferd, forbudte tiltak og fiske- og avlivingsmetoder
...
Så vel i sjøen som i vassdrag er det til fangst og avliving av fisk forbudt å bruke:
...
6. Lyster eller liknende redskap med spiss eller krok som ikke er beregnet på å slukes av fisken. Det er likevel tillatt å bruke slikt redskap som hjelperedskap for å ta opp fisk som er fanget med annet lovlig redskap.
Om undervannsjakta rammes - er det på sett og vi bra for buejegerene - så er det flere som kan stå sammen i alliansen for å få til en endring av denne paragrafen...
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2376
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Gjeddejakt

Legg inn av Are »

Kontaktet akkurat Norges Dykkeforbund. De har et utvalg som skal vurdere om vi dykkere rammes. I så fall kommer de til å brumme som han formulerte det. Blir spennende å se.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Gjeddejakt

Legg inn av Oddbjørn »

Hva med tonnevis av fisk som hver dag blir kvelt og trykket ihjel i snurpenot? Har ikke hørt at noen byråkrater engasjerer seg med slikt. :evil:
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2376
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Gjeddejakt

Legg inn av Are »

Eller som setter seg fast i et bunngarn og dør over natten....
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Gjeddejakt

Legg inn av MalaWolf »

Are skrev:Kontaktet akkurat Norges Dykkeforbund. De har et utvalg som skal vurdere om vi dykkere rammes. I så fall kommer de til å brumme som han formulerte det. Blir spennende å se.
Flott! Jeg håper på høylydt brumming!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Gjeddejakt

Legg inn av Moen »

Når begynte byråkrater å bry seg om fiske og kjøttindustrien? De driter en lang marsj i hva som skjer i både snurpenot og slakteri. Man har jo en gang ikke lov å slakte sin egen gris lengre! Dvs til eget bruk er vel til nød lovlig. Også her er det penga som rår. Men hvis gjeddejakt hadde blitt avgiftsbelagt, hadde det vært greit. Nei, takke meg til selvfisket fisk og selvskutt vilt. Bare så synd at man ikke har råd til å skyte/ jakte mer enn jeg gjør. For jaggu skal de ha penger for dét au...
Og hva skjer når de rette folka får høre at de "gæærne" dykkerene svømmer rundt med Hawaislynger og harpuner når de allerede har forbudt buefiske?
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Gjeddejakt

Legg inn av MalaWolf »

Skjønner du er frustrert Moen. Men det hjelper lite.. Vi får alliere oss med de kreftene som er enige med oss og ta det derfra ...
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Gjeddejakt

Legg inn av MalaWolf »

Jeg har kontaktet undervannsjegerene i deres forum. Loven er rar - man kan ikke stikke fisk til døde (før den evt har slukt en krok) i ferskvann. Ei heller i sjøen om fisken er ørret eller laks. MEN om den er en saltvannsfisk kan man stikke den til døde - da er det fullt ut forsvarlig av hensyn til dyrevelferden. :?: :?:
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Gjeddejakt

Legg inn av MalaWolf »

Hey hey .. endelig - etter å ha kontakta lovgutta hos dykkerforbundet og jeg- og fisk fikk jeg et oppløftende svar:
Finn Roar Jensen http://www.frivannsliv.no/blogs/news/46 ... rvannsjakt

Etter å ha rådført oss med fiskeforvalter, samt jurist i sakens anledning, viser det seg følgende:
Loven om Lakse og innlandsfiske paragraf 37, sier at det ikke er lov til å lystre eller bruke lignende redskap for å avlive fisk.
Derimot er harpun definert som et skytevåpen, og derfor har vi lov til å skyte gjedde med harpungevær i ferskvann så lenge det ikke er et lakseførende vassdrag (her kan man allikevel søke om tillatelse i forbindelse med kultiveringstiltak) og man har grunneiers tillatelse.

Om det er strikk eller buestreng som driver pila må være ett fett .. om man har grunneiers tillatelse og kaller det for "kultiveringstiltak" i søknaden .. :evil: !
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Gjeddejakt

Legg inn av Christian »

Så du både igangsatte frykt og aggresjon i et helt forum for så å stilne denne?
Gudestatus til Malawolf 8)

Men det var jo godt å høre at vi fortsatt har ETT dyr vi kan jakte lovlig med bue i Norge...
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Gjeddejakt

Legg inn av Moen »

Så klart en jurist er på din side. Han tar også betalt for det. Din egen tolkning på hva som er ett fett, hadde jeg ikke tørt å sette 2 kr på. Endringen i loven var å forhindre buejegeren å jakte gjedde. Noe som forøvrig er det eneste vi lovlig kunne skyte med buen. Harpun derimot er og har alltid vært definert som skytevåpen. Noe en bue ikke er. Så å tolke lovverket dithen at buen må likestilles med harpungevær, tror jeg er veldig feil. Men noen må jo teste dette. Sistemann er en feiging:lol:
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Gjeddejakt

Legg inn av MalaWolf »

Moen skrev:Så klart en jurist er på din side. Han tar også betalt for det. Din egen tolkning på hva som er ett fett, hadde jeg ikke tørt å sette 2 kr på. Endringen i loven var å forhindre buejegeren å jakte gjedde. Noe som forøvrig er det eneste vi lovlig kunne skyte med buen. Harpun derimot er og har alltid vært definert som skytevåpen. Noe en bue ikke er. Så å tolke lovverket dithen at buen må likestilles med harpungevær, tror jeg er veldig feil. Men noen må jo teste dette. Sistemann er en feiging:lol:
Nå er du væl krass synes jeg. Etter å ha snakket med fiskeforvaltere og oppsynsfolk i regionen er jeg av en litt annen oppfatning; det er nok bruk av lyster denne lovendringen retter seg mot. Flere kommenterte lyster som en "uting". Og mht gjedda kan det gis dispensasjon i forbindelse med kultiveringstiltak til å bruke "særlig egnet redskap".
Svar