Nå begynner vel tela å forsvinne de fleste plasser, så jeg rekner med at dere har vært ute og testa?
Spikka frem noen nye rekordbuer?
Selv har jeg vanskelig for å gi slipp på recurve-prinsippet, og så fort jeg får satt av tid skal jeg prøve å laminere en bjørk/eik bue med skikkelig mye reflex 8) (tomt for god ask på trelasten, hehe)
Har nettopp gjort ferdig to lengdepiler, og skal snart sette fjær på den tredje. Pilene er tønneformede, med tyngdepunktet et par cm foran midten. De to første har kalkunfjær tatt fra fjærspissen, ca 25 mm lange og 6 mm høye på midten, med jevn avrunding mot endene. Den tredje skal bekles med rypefjær. Vekten er sånn 17-20 gram, av tettvedet furu med fotstykke av eik.
Dersom det vil seg sånn, blir det kanskje prøving i helga for å se om de går, men neppe med storbuen. En vond venstreskulder tåler ikke trykket fra en tung langbue for tiden, så jeg bruker vel en recurvebue på 57 pund med karbonlemmer i stedet (ja, jeg grøsser jeg også, men den er nesten like rask som "Big One", og er således en OK erstatningsløsning). Skal bli moro å sammen ligne nypilene med den eneste gjenlevende "tyrkerpilen".
Har akkurat oppdatert adelskalenderen på www.langbue.no
Det er en for presisjon og en for lengde.
Pr nå så er det Alexander Helberg som er den lykkelige midlertidige eier av gullringen til Norsk Langbuelag. Førstemann som skyter 500+ i et NL godkjent mesterskap får den til odel og eie.
Truls har nevnt noe med første over 300 meter, men jeg husker ikke hva det var. På Klokkerud gård litt nord for Son (sør for Oslo) er det "vedtatt" at første over 300 meter der får en bauta satt opp i sin ære på stedet.
Det er bare å stå på folkens
-------------------
Helsing
Håkon den gode
------------------------------------------------------------------
Denne meldingen består av 100% resirkulerte elektroner.
Tre av oss dro ut til vår vennligsinnede bondes jorde for siste gang før våronna setter inn, for å skyte litt lengde idag. Til tross for litt sidevind, var det en ganske bra dag for slike sysler. 296 meter med helvedbuen, 131 meter med bue i klasse 10-13 (pund, altså). M.a.o. en ganske brukbar dag.
Og etterpå bedrev vi litt fluktskyting, dog med vekslende hell.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Ingen fare, dette var nok siste trening før NM! Som jeg har vært inne på før, så begynner bøndene hersteds å dyrke sin jord så snart gradestokken kryper over null, og de eneste områdene som er store nok til å skyte på her, er betegnende nok åkrer. Kort sagt, Eintritt am strengsten verboten til etter skuronna, så da så.
Nå blir det bue- og pilmekking fram til Kaupang! Regner med at gammelbuen har gjenvunnet futten til da, og så blir det også god tid til å gjøre ferdig den nye, samt lage et par nye piler.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."