Bue av Gullregn
Moderator: GreenMan
Bue av Gullregn
Hei alle sammen,
Jeg fikk høre at ytterveden på gullregn ikke er egnet til buemateriale og lurte på om dette stemte, samt hvorfor?
Ingar:-)
Jeg fikk høre at ytterveden på gullregn ikke er egnet til buemateriale og lurte på om dette stemte, samt hvorfor?
Ingar:-)
I love Mac!
Inongogaror
Inongogaror
Re: Bue av Gullregn
Her er det delte meninger tror jeg. Jeg har hørt at ytterveden til gullregn er ubrukelig til å lage bue med, men jeg har sett gullregn-buer med ytterveden på også.
Nå er ikke jeg noen garva buesnekker men jeg mener at du helt sikkert kan lage fine buer av gullregn med ytterveden på også. Kanskje det heller er typen bue som lages som utgjør problemet med å ha ytterveden på? Ei smal og tjukk engelsk krigsbue (beklager hvis jeg har feil definisjon Are) vil belaste treet anderledes en en brei og tynn flatbue.
Nå skjønner jeg snart ikke mine egne definisjoner lenger...
men gullregn altså, ytterved = ja eller nei? kjør debat!
Nå er ikke jeg noen garva buesnekker men jeg mener at du helt sikkert kan lage fine buer av gullregn med ytterveden på også. Kanskje det heller er typen bue som lages som utgjør problemet med å ha ytterveden på? Ei smal og tjukk engelsk krigsbue (beklager hvis jeg har feil definisjon Are) vil belaste treet anderledes en en brei og tynn flatbue.
Nå skjønner jeg snart ikke mine egne definisjoner lenger...

men gullregn altså, ytterved = ja eller nei? kjør debat!
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
La ut en tråd på ett annat forum.
Får se vad vi får för svar.
Får se vad vi får för svar.
Här är tråden:
http://paleoplanet69529.yuku.com/topic/ ... /1/?page=1
Det är spridda tankar här också.
Men det finns en bild på en båge av gullregn med massa kärnved som ser nydelig ut.
http://paleoplanet69529.yuku.com/topic/ ... /1/?page=1
Det är spridda tankar här också.
Men det finns en bild på en båge av gullregn med massa kärnved som ser nydelig ut.
Om noen kommer over mere info om gullregn, så del med oss andre her på forumet:-)
I love Mac!
Inongogaror
Inongogaror
-
- Master bowyer
- Sted: Trautskogen
Har ikke så mye mer info om gullregn, men jeg snubla over en "gullregnskog" her om dagen...
Ei lita skogsglenne på +/- et par mål, der jeg lett kunne telle over 100 gullregnbusker/trær i forskjellig størrelse. Alt fra små skudd til stammer på 15-20 cm diameter. GULL!

Ei lita skogsglenne på +/- et par mål, der jeg lett kunne telle over 100 gullregnbusker/trær i forskjellig størrelse. Alt fra små skudd til stammer på 15-20 cm diameter. GULL!

-
- Master bowyer
Kan døpes om til det 8) . Av andre tresorter det var en del av der, kan jeg nevne ask, lønn, rogn og hassel. Ikke noe dumt skogholt å snuble over ved en tilfeldig pissestopp.. 

Hehe, ta flere pissestopper du:-) Nå har jo gullregnen blomstret fra seg og under blomstringen fikk jeg øye på flere trær.
I love Mac!
Inongogaror
Inongogaror
Heey, du har ikke vært å pissa i hagen min vel, Nidrinr? Hehe.. Men altså...vokser gullregn vilt, liksom? Eller er jeg helt på jordet nå? (Det skjer nemlig..)
Jeg så at mora mi hadde planta en microbusk i hagen sin her. Og med DEN prisen skulle en jo tro det virkelig var "gull"
Jeg så at mora mi hadde planta en microbusk i hagen sin her. Og med DEN prisen skulle en jo tro det virkelig var "gull"

-Frode
Norwegian Warbows
Norwegian Warbows
Gullregn(Laburnum) vokser ikke "naturlig" i Norge, men den kan fint så seg og vokse. Mener den har en herdighet litt over barlind, så det er jo begrensa hvor den kan vokse skulle jeg tro... står ihvertfall noen eksemplarer langs togskinnene ved oslofjorden ned mot follo...
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
-
- Master bowyer
Har sett mange som har stått og blomstra i hager rundt om jeg også (bl. anna en rett etter at du kommer inn i Stange fra Tangen på høgre side av vegen. Den er det et par gromme stokker på
)
Hadde det ikke vært for at de er så lette å få øye på når de blomstrer, ville jeg nok ikke klatra høgere opp i lia på pissestoppen heller..

Hadde det ikke vært for at de er så lette å få øye på når de blomstrer, ville jeg nok ikke klatra høgere opp i lia på pissestoppen heller..
Ja, jeg vet... Kansje en skulle skaffe seg noen effekter fra MESTA? Ja, go`dag i stuen, vi kommer for å rydde litt i veikanten her... 

-Frode
Norwegian Warbows
Norwegian Warbows