NM har alltid bestått av NM presisjon og NM lengde, pluss at vi i Nidaros håndbuelag har på NM også avholdt konkurranser som Årets Buemaker og Årets Historiske Skytter.
Slik jeg ser det har mesteparten av fokuset i debatten omkring utenødrs NM gått på draktkrav eller ikke.
Men jeg har et annet spørsmål: Behøver NM presisjon og NM lengde å være under ett og samme arrangement eller bør de avholdes hver for seg?
Fordeler med å splitte:
Lengdekonkurransene kan bli mer prioritert. Vanligvis varer selve skytingen på NM lengde i rundt 15 minutter. Det kan/bør med fordel utvides og gjerne kombineres med litt cloutskyting med det samme man er på banen. Deltakerne kan prøve litt flere buer, eksperimentere litt.
Vanskelig å finne en bane, ukurrante steder/tidspunkter, enda vanskeliger når det skal kombineres med et godt sted å ha NM presisjon. Lettere å finne egnet sted for presisjonsskytinga vhis man ikke behøver å tenke på lengdeskytinga.
To forskjellige NM'er gjør at man kan arrangere dem på forskjellige tider og steder som gjør det lettere for interesserte å få med seg i alle fall ett av dem
Fordeler med å ha det samlet:
Flere deltakere, mer sosialt
Kun ett NM og forholde seg til for de som må reise langt
Slik jeg ser det har NM lengde ofte blitt nedprioritert i forhold til NM presisjon. Er det bare jeg som føler det slik? Har jeg tenkt for mye på egenhånd? Er jeg på bærtur?

Innspill?