Artilleri-lengdeskyting på Klokkerud gård

For annonseringer av treff og konkurranser og også resultattavle.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Artilleri-lengdeskyting på Klokkerud gård

Legg inn av Truls med bogen »

Vi gjentar fjorårets suksess med artilleri og lengdeskyting på jordene til Klokkerud søndag 16 sept. Muligheter for overnatting fra lørdag 15 i den store gapahuken. Mer info senere
Bilde
Brukeravatar
haro
Bueskytter
Innlegg: 77
Registrert: 17 jan 2006, 23:43
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av haro »

Det er vel greit å ta med telt/lavvo for den som vil. Ikke sant???
-------------------
Helsing
Håkon den gode
------------------------------------------------------------------
Denne meldingen består av 100% resirkulerte elektroner.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2376
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Kan noen gi meg en kortfattet og god forklaring på hva man legger i artilleriskyting i Norge.
Er det skyteteknikken? Er det buetypen? Skal det skytes med engelske krigsbuer? Hva slags piler? Avstander? Jeg har tidligere her på forumet sett noen etymologiske forklaringer på ordet artilleri, men det er ikke det jeg lurer på.

Kanskje Truls kan skrive en liten artikkel om det og legge ut på hjemmesiden til Norsk Langbuelag?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
haro
Bueskytter
Innlegg: 77
Registrert: 17 jan 2006, 23:43
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av haro »

Artilleriskyting som vi praktiserer det her i Oslo/Follo er nokså fritt. Slik:

Vi setter ut 3-4 påler som rager 2-2,5 meter opp i været og beregner alt fra 50 til 90 meters avstand til pålene fra der vi skyter fra. Vi lager gjerne standplass ikke så lang unna den enkelte påle for da trenger vi ikke å gå så langt når vi har plukket piler ved pålen vi skyter mot.
(NL har en avstandsmåler som for øvrig NL medlemmer kan leie for en billig penge + evt fraktutgifter.)

Et poeng er at man helst ikke skal se bakken der pålen er satt ned fordi det skal være vanskelig å beregne avstanden. Vi er så hedige at vi har så pass kuppert terreng på Skuterud Gård på Nesodden at vi kan plassere pålene slik at vi kun ser toppen på pålen. Truls har laget noen flotte skjold som henger på toppen av pålene. Disse må da være synlige fra der vi skyter.
For å måle poeng har vi et snøre med en løkke eller stor krok som vi fester på/rundt pålen. På snøret har vi en knute på 1,5 - 3 og 6m sånn at vi får en diameter på 3-6-og 12 meter rundt pålen. Vi beregner 12, 7 og 3 poeng for treff innenfor respektive "sirkel/sektor".

Vi spenner ut snøret og tre mann går rundt med snøret stramt og plukker piler innenfor sin utpekte "sektor". Når dette er ferdig blir det opprop om hvem som eier den enkelte pil.

Hva våpen angår så er det vanlige historiske buer. Ingen klesseinndeling her.

Et poeng kan være å vite hvor langt den svakeste buen skyter og så ta hensyn til dette når pålene plasseres. Vi gjør det fordi vi over tid vet hvem som har kraftige eller svake buer.

Jeg håper det etterhvert blir laget et formellt regelverk for dette som er tilpasset oss alle her i Norge. Kan bli sånn at vi rett og slett oversetter de engelske reglene, men det blir kun spekulasjoner.

Håper dette
-------------------
Helsing
Håkon den gode
------------------------------------------------------------------
Denne meldingen består av 100% resirkulerte elektroner.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2376
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

haaeri skrev:Et poeng kan være å vite hvor langt den svakeste buen skyter og så ta hensyn til dette når pålene plasseres. Vi gjør det fordi vi over tid vet hvem som har kraftige eller svake buer.
Vil det si at det sjelden skytes på hold over 120 m? I så fall ønsker jeg meg en klasse der vi kan skyte med litt kraftigere buer med ordentlig hold, f.eks. opp mot 200 m. Det er litt trist om en stolt tradisjon som artilleri skal bli degenerert av buer som går dårlig (lange hold er en av kjepphestene mine hvis noen lurte)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
haro
Bueskytter
Innlegg: 77
Registrert: 17 jan 2006, 23:43
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av haro »

Det er i grunn opp til den enkelte arrangør å bestemme hvilke lengder det skal skytes fra, men da nærmer vi oss vel det man kan kalle klasseinndeling.
Vil vel påstå at det bør opplyses om avstandene det skal skytes fra når de er snakk om 120m +.

Jeg og kamratn min ville slitt i en sånn konkurranse... Det går jo kun c.a. 120m....
-------------------
Helsing
Håkon den gode
------------------------------------------------------------------
Denne meldingen består av 100% resirkulerte elektroner.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Du får lage en bue som går lengre da. Det er jo bare snakk om gidd :D

æddabædda, hehe :P :wink:


Men forsovidt enig. Det er jo heller ikke alle plasser det egner seg å skyte opp mot 200 meter. Iallefall er det stor manko på slike plasser i Bergen.

Samtidig som det er kjedelig å skyte 100 meter med en bue som går 200, er det jo vrient å skyte 200 med en som går 100. Kanskje det er mulig å sette opp flere mål, der den som er lengst vekk er desto større, slik at vanskelighetsgraden blir den samme? Da kunne jo alle stille i samme klasse, samtidig som alle fikk brukt buen sin til det fulle.
Det er jo en kjapp sak å regne ut hvor store målene skulle være på de forskjellige avstandene.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2376
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

haaeri skrev:Jeg og kamratn min ville slitt i en sånn konkurranse... Det går jo kun c.a. 120m....
Det er akkurat det jeg mener. Du sliter. Med det mener du at det utstyret du har går omtrent 120 meter. Det er ikke slit. Det å komme til 170 med buen din er slit. Jeg har sett buer på under 10 kg trekkstyrke som har gått over 100 meter. Jeg har selv skutt 130 meter med en 14 kilos langbue og middeladerpiler med smidd spiss og surringer. Jeg tror 95% av norges historiske skyttere skyter med ineffektivt utstyr og dårlig teknikk :lol:

Hvis jeg har mulighet, kommer jeg gjerne på artilleritreffet. Jeg rekker fram, men om jeg ser målet er noe helt annet :lol:
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Det skal egentlig ikke rare greiene til for å skyte over hundre meter. Jeg har "overtatt" en bue jeg laget til min yngste datter (som dessverre la skytingen på hylla). Den ble laget av en vaskelist av eik, og trekker vel et sted melom 10 og 13 pund. I vår skjøt jeg 131 m med den. Riktig nok med fluktpil, men likevel ...

Kanske jeg skal ta den med til Klokkerud?
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Legg inn av dagsunde »

Menmenmen...

Hva er dårlig teknikk og ineffektivt utstyr, da?

Stolt som en hane tok jeg med minstemann ned på jordet til naboen med
min nylagde (første) langbue og hjemmelagde pil. (5/16" granskaft med 5"
svanefjær, og en stålskrue satt i epoxy som spiss. Pila var 30" lang).

Nå skulle vi skyte laaaaangt!

83 meter!!!??? Hva f....

Skjønner at pila har alt for lange og pjuskete fjær, men alikevel...?
Buen trekker 40#@28".

--
Dag.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Nå er ikke jeg noen ekspert på lengeskyting, men jeg fikk til et langt skudd ei gang, og akkurat det skuddet filma jeg. Det ligger to videoer under denne tråden her. Den øverste burde illustrere hva som er en av sikkert mange gode teknikker i lengdeskyting.

http://bueforum.no/viewtopic.php?t=338

Jeg tipper du kan tjene mye på ei lettere pil, og så små fjør som mulig. Prøv 1-2" lange fjør, og så kort pil du tør bruke med den trekklengden du har. Det virker også som det hjelper mye å olje eller lakkere pila for å få den så glatt som bare mulig.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2376
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

dagsunde skrev:Hva er dårlig teknikk og ineffektivt utstyr, da?
Dårlig teknikk kan være så mangt. Kort sagt kan man si at god teknikk er
ca 45 grader utgangsvinkel på pila. Stort sett de fleste skyttere skyter alt for lavt.
Len hele overkroppen bakover. Ikke bare hev buearmen.
Trekk raskt og slipp med en gang du når ankringspunktet. Holder du buen spent lenge mister buen spenst

Ineffektivt utstyr er:
Pil med mye luftmotstand (grov, store fjær, surringer m.m)
Tjukk streng
Pil som er for tung for buen
Bue som følger strengen mye
Bue som har for mye vekt ut mot tuppene

Håper dette kan hjelpe deg til å nå i alle fall 150 meter :D
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Legg inn av dagsunde »

Takk gutter...

Kom akkurat inn døra etter å ha vært på Vikingmarked på Bronseplassen
på Høvåg.

Masse inspirasjon for en nybegynner. Men jeg skal vist pusse båt i kveld,
sier sjefen... :)

Ja, ja... får lage piler i natt, da...

--
Dag.
Brukeravatar
haro
Bueskytter
Innlegg: 77
Registrert: 17 jan 2006, 23:43
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av haro »

Har akkurat pakket ut etter 5 dager på Bronseplassen også. For et sted... Dit skal vi igjen.

MEN. Skyte langt.. Enn å erte meg å kamratn min. Noen eklinger er dere. Det var nok sola i øynene og motvind hrrmmmm.... :wink:

Fikk handla til meg en 60+ punds Rognbue fra et par tvillinger fra Haugesund der nede på Bronseplassen. DE kan bygge buer de. Årntli flott håndverk. Skal teste den med de samme pilene som jeg skøyt 120m med kamratn med. Så skal jeg prøve å spikke noen flight piler og teste med også hvis jeg får tid(eller gidder som noen vil kalle det)

Denna karen trykker forresten pilene c.a. 7cm inn i "stubben" fra 6m. Fra 12 m også. Det går helt greit å få pilene ut.
-------------------
Helsing
Håkon den gode
------------------------------------------------------------------
Denne meldingen består av 100% resirkulerte elektroner.
Brukeravatar
haro
Bueskytter
Innlegg: 77
Registrert: 17 jan 2006, 23:43
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av haro »

Jeg har sett buer på under 10 kg trekkstyrke som har gått over 100 meter
Er det slik å forstå at med en bue som er i underkant av 20kg på 28" burde kunne skyte 150+ meter???
-------------------
Helsing
Håkon den gode
------------------------------------------------------------------
Denne meldingen består av 100% resirkulerte elektroner.
Svar