Hur tunn tror du en nock kan vara?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Hur tunn tror du en nock kan vara?

Legg inn av Griffin »

Hær hittade jag på ett svenskt forum:
Bilde

En alm. Nocken ær i prismaform. 3mm bred, 5mm høg.




Hans våg gick till 50# och den høll, så han fick dra resten manuellt tills den sprack. Uppskattningsvis øver 40kg:

Bilde
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Såpass :)

Jeg har en hickorybue som har 7mm tupper. Noe særlig smalere enn det ville jeg ikke gått, om det ikke kun var for et eksperiment.

Men buer med én årring på ryggen tåler nok smale tupper bedre enn plankebuer.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2376
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Lagde en pyramidebue en gang på rundt 25 kg i amerikansk hvit eik. Det var et eksperiment hvor jeg ksulle se om det gikk an å få til en rund tiller ved kun å ta av i sidene på buen, men la den være eksakt like tjukk hele veine. Eksperimentet kan vel sies å motbevise at det går.

Det er en helt pyramideformet flatbue på 150 cm lengde. Ved grepet er lemmene 75 mm brede og de smalner helt lineært til 4mm brede nokker :shock:

Nokken er bare laget ved å surre på en kant av lintråd som er dynket med lim. Tykkelsen på lemmet er 12,5 mm, laget på tykkelseshøvel. Nokken er altså 3 ganger så tjukk som den er bred :roll: Og den holder, selv om eika har fått en del kompresjonsskader av strengen på ryggsiden av nokken. Men den holder. Muligens på grunn av surringen.

Til opplysning hadde buen en lett parabolisk tiller. Mest bøy ved grepet, og mindre og mindre mot nokken. Jeg tar det som et bevis på at buer ikke kan lages kun ved å smale dem i sideretning.

Ole (Vargen) lagde en lik bue i halv tykkelse som fikk dønn lik tiller og ca 1/8 av trekkstyrken.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar