Jeg har noen temaer som er litt uklare:
1: Godkjenning
Hva skal til for at en rekord (utenfor NM) godkjennes? Jeg regner med det ikke holder at jeg jeg sier jeg har vært og skutt 300 meter (ingen fare). Hvor mange/hvem skal godkjenne slike rekorder?
2: Skytebanen
Hvordan skal den utformes? Skal det skytes i en gate som på sist NM eller skal man bare blåse i presisjonen og måle avstanden fra skytterlinja? Hvilke krav skal man ha til elevasjon på bakken/vindretning/-styrke? Kan jeg stå på en fjelltopp i kraftig medvind og skyte 1 km?
3: Klasser
Skal man kun skille mellom dame/herre/junior, eller skal vi gå bort fra kjønn og heller satse på klasseinndeling på trekkstyrke? Eventuelt skyte med de engelske "standard" pilene i tillegg til vanlige lengdeskytingspiler? Akkurat dette har vært diskutert andre steder på forumet også. Hva skal til for at vi skiller memom buetyper? En langbue kan ikke konkurrere mot en tyrkisk lengdeskytingsbue. Skal vi ta den diskusjonen når noen dukker opp med en den typen bue bue uten glassfiber?
4: Piler
Vanligvis foregår konkurranser i lengdeskyting i forbindelse med NM. Så vidt jeg vet er det et krav tiul utseende på pilene i historisk klasse. Burde vi kanskje gå bort fra det på lengdeskyting for at det skal være lettere å finne igjen pilene/skille dem fra hverandre?
5: Materialer
Det er ikke lov med plastikknokk i historisk klasse, men det er lov til å ha fastflightstreng. I lengdeskyting har elastikken og tyngden på strengen betraktelig mer å si enn materialet i nokken.
6: Adelskalender
Burde vi kanskje hatt en adelskalender på NLL sine hjemmesider over lengste skudd?
Fint om folk kommer med innspill eventuelt andre temaer innen skyteformen
Persnolig mener jeg at alle bør kunne delta uten å måtte trene styrke for å delta, og at det bør kunne la seg gjøre å arrangere lengdeskyting utenfor NM.