(Tynn men solid, testet ved å kaste spydet mitt i den)
Og jeg har lest uendelig med artikler om buer og trær og våpen i forskjellige tidsaldre, opp til den moderne, før kuler, krutt og kanoner, bomber og lignende. Her er et prosjekt jeg bare må få i gang.http://www.youtube.com/watch?v=pqqbvRTvWbk Ikke bare pilspisser, men sverd! Så det jeg kom på når jeg så den døren var loven om skjold fra gulating og frostating. Skjold skal ha 3 tversgående, forsterkende emner, der pinnen i midten har hull til håndtak/armtak, og senere utgaver har slått fast at et skjold skal være av to lag. Fargen skal være rød og hvit.
Så jeg tenker på å fjerne rustne spiker og de tversgående plankene, for så å lage en midlertidig giga-passer av to pinner for å markere to runde emner som skal kuttes ut av døren, kutte dem ut, spikre dem i to og legge til tre symmetriske, tversgående pinner med håndtak. Deretter finne ut en måte å runde av fronten, dekke med lær (noe jeg må få tak i et sted, trenger til mange ting). Så må jeg ha en blankpusset jernkuppel på midten og male rødt, hvitt ... og blått?
Uansett har jeg oppfattet skjold som en ting enhver kriger hadde i vikingtiden. Og jeg tenker at ved nærkamp ble kanskje en sax eller øks benyttet. Eller sverd for de som hadde råd til et våpen verd 17 melkekyr.

Forøvrig lurer jeg på hvordan bueskyttere ellers har beskyttet seg i historien, når fordelen med avstand har blitt byttet ut med nærkamp? De ble nok helt sikkert beskyttet av infanteri/kavaleri for å forsikre seg om at de hadde avstanden de trengte, men likevel, hvis det først har gått galt og siden jeg antar at buen i seg selv ikke er noe å kjempe fra seg - hva har bueskyttere i historien brukt som sekundærvåpen?