Buejakt i Norge?
Moderator: GreenMan
Buejakt i Norge?
Ny søknad er sendt, og vi (jeg i hvertfall) venter i spenning 

-Frode
Norwegian Warbows
Norwegian Warbows
Re: Buejakt i Norge?
Meg og 

Skyte med bue for matauk.. jeg er med!! når?
Hehe
http://dt.no/nyheter/vil-jakte-elg-med- ... -1.6045317
Konge! Nå er det endelig en mulighet for at dette glir igjennom ...Buejegerforbundets søknad har denne gang støtte fra Norges Bondelag, Norges Skogeierforbund, skogeierorganisasjonen NORSKOG og Norges Jeger- og Fiskerforbund.
Det hadde jo vært på tide. Men desverre er det mye fordomsfulle mennesker i kongeriket Norge som bestemmer alfor mye. La oss håpe det hjelper å ha de gode organisasjonene i ryggen. Jeg synes vi må få lov til å jakte med Holmegårdsbue. Det er jo det den skal brukes til. 

attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Hva er vel egentlig pundstyrke vekt begrensning i USA for jakt? Jeg tror det er 40# men er ikke sikker. Jeg fatter ikke hvorfor det ikke skal være lov å jakte med bue i Norge når det er gjort i tusenvis av år. 

Det er ikke pundstyrke alene som avgjør, men pilas hastighet og vekt=innslagskraft. Du kan finne buer som klarer å kaste tunge nok piler på 40#, men for å unngå å havne i grenseland mener jeg buejegerene har satt en nedre grense på 50#.Det ligger tabeller ute på buejegerenes hjemmesider (se side 3) - pilvekt & fps er greia. For å finne ut om din egen bue holder må du veie pila, og måle hastigheten ...
Hadde vært morro å sett hvor kjapt bua i hadde kastet jaktpiler .. Noen som har en kronograf?

Sist redigert av MalaWolf den 22 feb 2011, 15:14, redigert 1 gang totalt.
-
- Master bowyer
- Sted: Trautskogen
Har kronograf, men jeg sliter nok mer med presisjon enn med at pila ikke har treffkraft nok.. 

nidrinr skrev:Har kronograf, men jeg sliter nok mer med presisjon enn med at pila ikke har treffkraft nok..
Hehe
HVA??? Jeg som trodde du var mester på presisjon :-pnidrinr skrev:Har kronograf, men jeg sliter nok mer med presisjon enn med at pila ikke har treffkraft nok..
jasså! Du harnidrinr skrev:Har kronograf, men jeg sliter nok mer med presisjon enn med at pila ikke har treffkraft nok..

DEN må vi få brukt ved aller første anledning

-
- Master bowyer
-Kan sikkert ta'n med til NM i Moss. Jeg tør knapt å bruke den sjøl, i fare for at jeg drepern.. 

Skjær hull i ei plate som du setter forran.. Funkernidrinr skrev:-Kan sikkert ta'n med til NM i Moss. Jeg tør knapt å bruke den sjøl, i fare for at jeg drepern..

-Frode
Norwegian Warbows
Norwegian Warbows
-
- Master bowyer
Smart du. 8)
-Har et gammalt furubord, mulig det holder...
-Har et gammalt furubord, mulig det holder...