Furu/tennar

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Furu/tennar

Legg inn av Kviljo »

Nå har jeg funnet meg ei saftig fin 15cm tykk furu som med all sannsynlighet har dannet tennar.

Så før jeg setter saga i den lurer jeg på om noen har jobbet med tennar før, og om det er noen spesielt jeg bør tenke på?

Men jeg rekner med at det bare er å følge vanlig prosedyre med å splitte den så fort som mulig? Den er jo bøyd i en fin reflex, og tennaren er jo rimelig hard, så det er kanskje ikke så greit å splitte? Frister ikke så veldig å sage på langs :lol:

Bilder kommer 8)
Sist redigert av Kviljo den 20 nov 2007, 19:53, redigert 2 ganger totalt.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Selv om kløyving er mer historisk korekt, tror jeg nok at jeg i din situasjon ville brukt sag, da er du iallfall sikker på at det ikke skjærer aldeles ut. Jeg har ingen erfaring med tennar, men den er kanskje ikke så lett å kløyve som furu i sin allminnelighet? Noen som har erfaring her?

Så fil saga, brett opp ermene, og forbered deg på en time eller to med god mosjon!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2381
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Har lite erfaring med det selv, men en snekker jeg snakket med, sa at tennar var VELDIG utsatt for vridning under tørking. Så det er kanskje en ide å spenne den fast under tørking.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Det er vel tryggest å sage ja :( Jeg frykter det bare litt, fordi jeg sagde av en kort liten krok som var full av tennar, og det tok sin tid selv om jeg sagde den på tvers :lol:

Rett furu er det ikke noe problem å kløyve, men det blir vel sikkert noe med risikabelt når det er bøyd og med tennar.

Vridning ja. Aiai, da må jeg spenne det opp! Kanskje bare dele den og surre sammen med en jekkestropp etterpå.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
propitpopit
Bueskytter
Innlegg: 63
Registrert: 11 jan 2006, 13:18
Sted: oslo

Legg inn av propitpopit »

Hva er tennar :?:
----william----
fremtidig OL vinner (2018, Oslo)( :( tromsø)
Jeg skal bli best!!!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Låner denne fra tovedsbue-diskusjonen:

Bilde
Bilde

Forklart her:
http://bueforum.no/viewtopic.php?t=13&p ... c&start=45
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Bilde

Så da fikk jeg endelig tatt ned furua. Var visst litt mer enn 15cm diameter, hehe :oops:


Bilde

...men ingenting er umulig så lenge man har riktig* verktøy. Hehe, sjekk rogn-bue-saga mi :wink: :lol:


Bilde

Masse tennar :mrgreen: Det ble to stokker á to meter og en mindre testbit á en meter. Tennaren går igjennom hele greia, og må si det var noen heftige årringer :shock:

Første test er også utført, så ja, tennaren er nok fin å tenne opp med, for den tar fyr bare ved hjelp av ei fyrstikk :wink:


Bilde


Så da er tovedsbuene påbegynt, hehe :P
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
vargen
Bueskytter
Innlegg: 60
Registrert: 15 jan 2006, 16:02

Legg inn av vargen »

Kviljo the man!

-Ole
"We enforce patterns on what we experience"
Neil Gaiman, Signal To Noice
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Alt man trenger er ei fet sag, en bra skog og en fyr som sørger for at de to møtes :D
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hehe, jo takk. :)

Tror faktisk jeg tar sjansen på å la de ligge og tørke slik de er frem til jul.
Så unngår jeg forhåpentligvis vridning, men risikerer at de sprekker noen steder. Tar en råtjangs på at de kun sprekker i den halvdelen jeg ikke skal bruke uansett, om de absolutt vil sprekke.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2381
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Hvordan går det med tennaren.?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jeg har slitt noe med å få tak på, men nå ser det ut til at det endelig ordner seg med materialbanken.

Ellers skal jeg ta saga på den ene stokken tennar i dag. Det begynner å haste litt nå 8)

Har kvidd meg litt for å begynne på dette prosjektet, siden jeg har hatt så lite materiale at det ikke er mulig å eksperimentere helt fritt. Så inntil lastebilen kommer fra materialbanken, eller jeg finner en annen kilde, så gjelder det å ha en veldig god plan på hvordan disse buene skal lages.

Jeg har forresten tørka et "bueemne" på en halvmeter nå, og den krumma seg veldig fint i riktig retning faktisk. Et 2 meter langt bueemne ville fått masse reflex 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Coolt. Kanske man ska hålla utkik efter liknande växta träd.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jeg fant! Jeg fant! :lol:

Takk til Stein som tipset om gromt furu-område :)


Bilde

Dæsken denne furua var grom! Den var på vei til å dø, så den hadde masse al, i tillegg til at den hadde vokst utrolig seint, pluss den hadde jo masse tennar. Så jeg aner at furua jeg tok ned på Kviljo ikke er spesielt bra likevel, iallefall i forhold til denne.

Og nå gir flere av fragmentene fra bryggen mening. Strukturen i treet er veldig likt til treet i denne nye furua.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2381
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Spennende.

Kan du legge ut et bilde av endeveden? Gjerne med en målebånd e.l. så vi andre får sett hva slags struktur du snakker om.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar