Bueskyting i minusgrader

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Odin
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 10 nov 2010, 16:41
Bosted: Fredrikstad

Bueskyting i minusgrader

Legg inn av Odin »

Jeg kunne tenkt meg å stå ute i hagen og skyte på blinken der. Men kan dette skade buen hvis det er kuldegrader? Kan den f.eks. knekke? Har noen erfaring med dette? Har hørt at barlind er mer sårbar overfor kulde enn mange andre treslag, men har noen her på forumet noen meninger om dette? Jeg vet at glassfiberlaminerte buer går greit i kulden, men hvordan blir det med buer kun av tre? Jeg tenker at det må jo være mulig å skyte i minusgrader, i og med at man nødvendigvis må ha jaktet med bue om vinteren også...

Grått nytt hår, alle sammen!
What we do in life, echoes in eternity.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3096
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Bueskyting i minusgrader

Legg inn av nidrinr »

Alm og ask funker fint. Einer er som barlinda, og liker det ikke. Ellers er det nok så generelt strekksterke tresorter liker kulde bedre enn strekksvake. Vil je tru. :)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Bueskyting i minusgrader

Legg inn av Kviljo »

Det er jo det man stort sett tenker, men jeg har aldri sett noe mønster i hvilke buer som knekker i kaldt vær. Det kan like godt være at de buene som allerede er godt stresset knekker, mens de buene som er litt overbygd vil tollerere kulda. Eventuelt kan vi også skylde litt på for lavt fuktighetsinnhold i buene, som normalt følger med vinteren. - noe som blant andre barlind trives dårlig med.

Med lav temperatur stiger stivheten i materialet, og buen blir tyngre å trekke. Det vil sannsynligvis utgjøre det samme som at buen trekkes noen ekstra tommer. - og det er det ikke alle buer som tåler.

Det er uansett ikke godt å si hvordan dette fungerer, så jeg ville valgt å bruke en bue som man ikke blir lei seg om knekker, eventuelt en bue som man vet er godt overbygd.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Odin
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 10 nov 2010, 16:41
Bosted: Fredrikstad

Re: Bueskyting i minusgrader

Legg inn av Odin »

Takk for svar. Da tror jeg at jeg venter litt med vinterskyting inntil jeg har en bue til...
What we do in life, echoes in eternity.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Bueskyting i minusgrader

Legg inn av Hardwood »

Jeg tror Kviljo har rett i at det avgjørende er hvor stresset buen er. Presisjonsbuen min har jeg sikkert skutt 20 - 30 000 skudd med, og jeg har skutt i 7 - 8 minusgrader uten problemer. Det er en enkel plankebue av ask av middels kvalitet. Designet er nok poenget ; buen er 2 m lang, 5 - 6 cm bred nær midten og bøyer i hele lemmets lengde. Altså en godt overbygd bue. I tillegg er buen bare 28 pund. Jeg trekker riktignok langt, 31,5". Men fordelen med det er jeg da får god fart på pila til tross for lav pundstyrke og at buen er så lang.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3096
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Bueskyting i minusgrader

Legg inn av nidrinr »

..Kan det være at bartrær er mindre glad i minusgrader..? Jeg holder på at det virker som einer sammen med barlinda er mer utsatt i minus enn ask og alm.. Uansett overbygd eller ikke. -Interessant å finne ut av dette uansett. Og tankene går rett tilbake til de som var avhengige av at bua skulle funke i minus enten i krig eller på jakt.. De visste nok en del om dette..
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Bueskyting i minusgrader

Legg inn av Zeida »

Eskemobuer?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3096
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Bueskyting i minusgrader

Legg inn av nidrinr »

..Inuitt..
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Bueskyting i minusgrader

Legg inn av Kviljo »

Inuittbuene er jo sikra med sener. Det samme med tovedbuene som har rygg av bjørk.

Det sies at hornbuer blir veldig lite elastiske under 10 minusgrader. De får visst permanente skader av det.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3096
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Bueskyting i minusgrader

Legg inn av nidrinr »

Vann utvider seg som kjent når det fryser.. Mulig det hele har en sammenheng med det?
Aigin
Nybegynner
Innlegg: 4
Registrert: 03 aug 2010, 14:43
Bosted: Oslo

Re: Bueskyting i minusgrader

Legg inn av Aigin »

Hva med å lage vinterbuer om vinteren? Hvis ei bue "fødes" i kuldegrader vil den da være i bedre stand til å tåle bruk i kulda?
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Bueskyting i minusgrader

Legg inn av Bowman »

Kulda gjør vel ting og tang tørt, stivt og sprøtt. Så enkelt er det. Det er mange ting som er dumt å gjøre i kulde, som f. eks. mekke bil og slikke på metallrekkverk. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Odin
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 10 nov 2010, 16:41
Bosted: Fredrikstad

Re: Bueskyting i minusgrader

Legg inn av Odin »

Jeg blir i hvert fall snart sprø av denne kulden. Hahaha ...
What we do in life, echoes in eternity.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3096
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Bueskyting i minusgrader

Legg inn av nidrinr »

.Men nå er det jo bare 9 kalde..? -Det må vel sies å være behagelig i januar :)
Brukeravatar
Odin
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 10 nov 2010, 16:41
Bosted: Fredrikstad

Re: Bueskyting i minusgrader

Legg inn av Odin »

Ikke for en som har seilbåt på vannet og betaler strøm for eget isfritt-anlegg til gubbeklubben som driver båthavna ...
What we do in life, echoes in eternity.
Svar