Flatbue i Rogn

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Tolveor
Bueskytter
Innlegg: 52
Registrert: 21 mar 2008, 21:03
Bosted: Sarpsborg
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Flatbue i Rogn

Legg inn av Tolveor »

Denne sommeren har jeg jobba meg fram mot en flatbue i rogn, også har jeg et par spørsmål.

Varmebehandling.. noen som vet hvor mange pund det øker sånn ca? eller er det forskjellig fra tre til tre?
Hvis jeg får den til f eks 30 pund også varmebehandler, vil den evt bli mye tyngre? og 30 pund trenger vel egentlig ikke varmebehandles når den ikke er så tung, eller bør det gjøres med rogn uansett? Hadde vært artig og funnet en formel på varmebehandling sånn ca, hvis det ikke varierer fryktelig fra tre til tre.

En annen ting er innskyting og praksis. Vil gjerne vite i hvilken rekkefølge folk flest gjør dette. Innskyting skal være ca 100 skudd på halvt trekk, stemmer dette sånn noen lunde? tillerer dere til fullt trekk først, så behandler, og så skyter inn? eller tillere til under fullt trekk, så skyte inn så behandle(olje etc)
Har Benar olje, vet ikke om det funker men. Finishen, hva brukes?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Flatbue i Rogn

Legg inn av Kviljo »

Dropp varmebehandling med det første. Det kompliserer prosessen ganske mye. Man kan regne med 0-10 pund økning, alt etter hvor mye man varmebehandler. Søk litt på forumet og nettet ellers, så finner du mange triks om varmebehandling. Du kan like godt varmebehandle buen når den er brukt ei stund som når den er helt ny, så du har ingenting å tape på å vente.

Innskyting vil kort sagt si å ikke trekke den fullt opp de første skuddene man skyter buen. 100 skudd på halvt trekk kan fungere fint. Bare man trekker den til fullt trekk over et visst anntall skudd slik at buen får venne seg til bøyinga er det godt nok. Det er ikke akkurat noen eksakt vitenskap :)

Jeg behandler buene først når den er helt ferdig, ellers kan man ende opp med å skrape av overflatebehandlinga for å justere tilleren på nytt. Er tilleren god med et godt tørka emne holder tilleren seg bra igjennom innskytinga, men er man usikker er det lurt å testskyte buen litt før man overflatebehandler. Danish oil eller Liberon Finishing oil er geniale. Ellers fungerer alle tre-oljer fint. Smak og behag.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar