Krigsbuereenactment

For skandianvisk krigsbueforbund (skandinavisk variant av EWBS)
Svar
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2381
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Are »

Har kikka på nettet etter hjelm. Men jeg anser det som unødvendig risiko å kjøpe hjelm usett og/eller uten anbefalinger fra noen som har erfaringer. Jeg trenger en stor hjelm (luestørrelse 62-63) og er litt kritisk til kvalitet. I tillegg ønsker jeg innvendig lærstropper som beskytter toppen av hodet mot metallet.
Noen som kan anbefale en produsent? Stian?


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Jeg vil anbefale Pavel Marek, som jeg kjøpte hjelm av. Stian og Allan har tatt hjelmen i øyesyn og kan supplere med hva de mener. Mye kvalitet for pengene. Jeg fikk min levert med lærstropp og innvendig lær som beskyttelse.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Allan »

Jeg har for lite inngående kunnskap om hjelmer til å kunne si så mye, men hjelmen er pen og virker å være tro mot hjelmtypen den er en kopi av. Jeg har sett at samme fyr har en litt enklere variant som jeg godt kunne tenke meg, men jeg deler Ares betenkeligheter.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1296
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av GreenMan »

Russel Thomas er i drift igjen og kan sikkert levere en bascinet e.l. Ellers virker Bjørnar sin som god kvalitet. Lorifactor hadde på Wisby noen flotte hjelmer.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Lars Jensen »

Da har jeg valgt å gå for 12 Westminster-aktige piler i min pilpose. Jeg må opp til 32" i dralengde. Hvis dette funnet bare er 29 i utg.pktet, kan jeg ikke forstå at det er ei krigspil. Det må jo ha vært en blinkpilaktig sak med så kort dralengde? Skjønner at spissen ikke er blinkmateriale, men dralengden blir avgjørende hvis dere mener bueskyttere i denne perioden dro til øret eller lengre. De var vel ikke så mye kortere i armene enn vi er i dag, eller?
Åkke som, det blir bodkinspisser (type 10) på mine piler. Har fått et tilbud hos en smed i Asker som har gitt meg et tilbud på 100,- pluss moms pr. spiss. Jeg har forespurt en mengde på 50 stk. Jeg hører gjerne fra dere som kunne tenke dere å være med på dette. Leveringstid på hele smæla er 4 uker. De er håndsmidde. Uansett kjøper jeg hele mengden.
Hvis noen av dere har en mal for spacer-skiva som skal i pilposen ( jfr. Nick Birmingham), hadde det vært fint med en kopi av denne.

Are: Nå er vel dette som å banne i kjærka, men min hjelm har det du spør etter hvis du klarer deg med 60 i omkrets. Lærinnlegg med justering, plass for stuffing og ei god hakereim. 1,6 mm stål og vekt ca kiloet.
Jeg er så lat og kjip at jeg bestilte fra Battlemerchant.com. Har kjøpt skoa mine der også. De holder seg godt ennå.
Men du vil sikkert ha noe mer signifikant. Men, et tips er det.

Når skal vi ha første troppssamling?
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Allan »

Vi satser vel på å mønstre buekompaniet så snart det er praktisk mulig, hva?

Når det gjelder westminsterpila: det er ikke ei blinkpil. En "type 16" egner seg dårlig til det, så det er sannsynligvis ei krigspil, dimensjonene taler for det. 29" er ikke så lite i denne sammenheng: MR pilene var av varierende lengde, med to hovedgrupper, nemlig 28" og 30" (eller 30 1/2"?). Det eksisterer,så vidt meg bekjent, ingen funn eller indisier på 32" piler i middelalderen.
Det finnes riktignok en tekst som beskriver et dødsfall som følge av vådeskudd (eller mordforsøk) der pila skal være 14 tommer, men den øvrige skildring av den aktuelle pila gjør det klart at det er ei jaktpil.

Prøv å trekk 29" eller 30". Er ikke det omtrent til øret? Jeg bruker stort sett 30 1/2". Og jeg har litt høy gorillaindeks.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Du er den mest effektive fyren jeg har møtt i miljøet. Her går det unna. Bra. :D Mange av krigspilene var 29". Det handler om at noen dro kortere enn andre og det kan ha vært piler til ulike formål. Et fåtall av pilene som er funnet var 31,5" lange, og det er mange som mener at å dra til 32" er en moderne greie. Det er ganske mange meninger om dette. Skaff deg weapons of warre. Der står det mye. Warbow wales sin Lywerye arrowe er 29.7 et eller annet og er en replikapil på linje med westminsterpila. Noen av krigsbuegutta i England har tillerert kortere buer til 29-30" og skutt de korte pilene like langt som de litt lengre. Tror du kan finne Glennan Carnie på youtube hvor han skyter en slik bue med en slik pil. Det handler om samspill med en kortere krigsbue og ei kortere pil.

PDF'en får du av Nick på mail eller Facebook hvis du sender ham en melding. Legg han til som venn. Han er svært så trivelig og svarer vennlig på alle henvendelser. Han har presisert at de som ønsker pdf'en skal sende ham melding. Det eneste han ønsker tilbake er at du presiserer overfor andre når noen spør at du har fått den av ham.

Jeg gleder meg til å stå ved siden av deg som krigsbueskytter Lars. Du trenger bare litt dritt og søle på panserjakka. La bikkja pisse på den. Mia(min chihuahua tispe) har pisset på min. På det røde korset. Lol: :lol: :shock: Hellige guds mor.
Jeg regner med at vi får til et lengdeskytingsstevne første helgen i oktober. Det er utsatt med en uke. Da kan vi stille i panser på rekke.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2381
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Are »

Banne i kjetka er vel omtrent som å kjøpe alkofritt på Polet. Det er F, det er E, det er I, det er L, det er feil, det er feil, det er feil...
Det samme blir å prøve å stappe en hjelm som er tre nummer for liten på hodet mitt :-)
I tillegg liker jeg at medlemmene i en gruppe har litt forskjellig utstyr. Jeg ønsker derfor ikke å kjøpe en hjelm noen andre i gruppa har.


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Lars Jensen »

Allan: Du veit du snakker med en teoriløs og veldig rastløs dude her nede. Jeg trodde alle dere andre dro til 32" tommer hele tida og at målene derfor ikke stemte. Også kunne jo ikke jeg være noe dårligere, da :D
Har nettopp vært ute med fruen og prøvd et av askeskaftene til Ivar på 70-punderen. Jeg har nok litt høy gorillafaktor jeg også, 31" til øret, kanskje litt mot midt på.
Kan/bør jeg gå for type 10 på disse pilene? Det er jo litt kult med " lokale" produkter også, da.

Bjørnar: Det blir stor stas å stille på linja med deg og de andre. Når som helst!
Stian fortalte at jakka har ukrainsk opphav og at de sloss "litt hardere der borte" :shock: Ikke så rart at den er som å ta på seg to vinterjakker og dykkerbelte i samme slengen.

Jeg er i hvert fall klar, klar for regn :twisted:
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Allan »

Det er veldig bra at du får utstyret på plass!! :D Det er kult med engasjement! Men om pilene: som Bjørnar skriver er nok 32" trekk nærmest et moderne påfunn. Ca 30" er nok det mest historiske riktige for vår periode. Jeg syes godt en kan bruke type 10 bodkin i stort omfang, det er nok den typen det har gått mest av. Ikke heng deg opp i å replikere noen bestemt pil når du fyller koggeret, westminsterpila har jo en dyrere/ mer avansert spiss óg. Jeg skal se om jeg greier å smi sånne, men inntil det holder jeg meg til bodkin jeg og.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Lars Jensen »

Da går vi for det! Thank U, Sir!
En får god tid til å tenke når en koker lokale kuhornspisser her nede på bondelandet...
Vedlegg
image.jpeg
Nokkemner
(33.12 kiB) Lastet ned 2529 ganger
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Koker du suppe på spissene? :shock:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Lars Jensen »

He-he, skal bli nokker på almebuene.
Suppe, det koker vi på spiker her nede :wink:
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Bowman »

Lars Jensen skrev:He-he, skal bli nokker på almebuene.
Suppe, det koker vi på spiker her nede :wink:
Jeg har sendt deg en melding. Sender deg en ny melding (pm)på fjesboka. Følg med

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Krigsbuereenactment

Legg inn av Lars Jensen »

Bilde

Her er en prototype på lokalt laget bodkin. Smeden brukte 5 min på dette bare for å prøve. Falen skal selvfølgelig overlappe, spissen arbeides med og vekta stemme sånn noenlunde. Omkretsen setter jeg til 3/8 da skafta mine er det. Den er også 3,9 tommer lang og det er jo alt for langt.
Han ville se en ordentlig bodkin (jeg har bestilt tre håndlagde fra Hector Cole) og gjøre den så lik som mulig, deretter får jeg vite stk.pris.
Trur detta blir kult, jeg :D
Kan det bøyes, kan det skytes!
Svar