Jeg tror en lengde på rett rundt 190 cm stemmer bra på bue 138. Grepsenden har dog dessverre ganske parallelle sider, så det er vanskelig å berekne lengden med sikkerhet. Men om man tar utgangspunkt i furene, så svinger disse inn og blir paralelle 9cm fra den avbrutte enden. Det vil jo da si at bukskinna iallefall har vært 190cm lang, om man forutsetter at den har vært symetrisk.
Hvor står det om denne fornektelsen? Hva var det de fornektet?
Men det er jo ingen tvil om at stående årringer, eller double edge-ringed fungerer.
Bue 138 er rimelig gjevntykk hele lengden. Den blir forsovidt litt tykkere der den går over i trekantet tverrsnitt mot tuppen. Har dessverre ikke målene i hodet eller lett tilgjengelig.

Hmm, ja kanskje det er mest humant å økse ut skinnene i grønt tre, og heller tjore de fast mens de tørker. Forhåpentligvis får jeg lekt litt med dette etterhvert.
Jepp, det er bare å komme seg ut og prøve. Men ting tar tid

Are:
Også tok du ikke bilder?

Har lagd meg en padleåret "flightbue" med en tiller som kanskje kan likne på type A tovedsbue. Venter bare på at nokksurringene skal tørke, så skal den testes i kronografen 8)
Tovedsbue er underveis. Ref. tennartråden, hehe. Men jeg tar det med ro. Først må jeg få lagd noe skikkelig lim, og gjøre noen mindre tester.
Marcus:
Hehe, stussa over at det ikke var noe bilde av rekonstruksjonen

Synd med artikkelen