Ask og lind.. hmmm

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
arco
Bueskytter
Sted: Kristiansand

Ask og lind.. hmmm

Legg inn av arco »

Ok.. Må jeg følge årringene også da? Planken er brei!! De retteste årringene er skikkelig rette og fine. Tror jeg prøver liggende siden tykkelsen er ca 4-5 cm. Prøve på en flatbue. Kunne også få tak i lind. Har noen her erfaring med lind? Ser at man kan bruke det som laminat, men til flatbue og langbue??
If the point is sharp, and the arrow is swift, it can pierce through the dust no matter how thick.

Bob Dylan
nidrinr
Master bowyer
Sted: Trautskogen

Re: Ask og lind.. hmmm

Legg inn av nidrinr »

Har hørt fra treskjærere at lind skal være et utrolig snilt og greit tre å jobbe i..
Som bue ville jeg satsa på andre trær, men artig å prøve mest mulige tresorter. Sats på breie lemmer så blir det sikkert ei bue av det :)

Beste måten å finne ut om det duger på er å prøve, alle treslag skal jo i teorien kunne bli til en eller anna form for bue..
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Sted: Sande i Sunnfjord

Legg inn av Hardwood »

Har du prøvd lind til flatbue nå ? Ville bare fortelle deg at jeg har prøvd og det funka ikke. Kompresjonsskader kom raskt selv før jeg hadde jobbet meg ut til fullt trekk. Hadde ikke ventet annet, siden lind er så mykt. Men måtte prøve...
nidrinr
Master bowyer

Legg inn av nidrinr »

Prøv varmebehandling med terpentin+kvaemix i buken. Bør gjøre sitt til at i alle fall en flatbue vil få det bedre :)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hvor får man lind? Har hatt planer om å mekke meg et skikkelig skjold ei stund, og da er det visst lind som er tingen.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer

Legg inn av nidrinr »

Lind vokser det da en del av her i sørenda av mjøsa om ikke anna.. Trur ikke det er mangel på det lenger sørover heller :)
Moen
Mester
Sted: Tangen
Kontakt:

Legg inn av Moen »

Hvor får man lind?
Her har de lind i haugevis... Nok til ett par skjold :wink:
Brukeravatar
Brage
Mester
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Brage »

Var det ikke noen som sa at lind lukta så vondt?

Hvis noen skal ned på Haugestad sag og kjører forbi Drammen, si i fra, for jeg må en tur dit igjen snart, men får aldri somla meg til å dra... Veldig bra sagbruk, forresten!
MartiN
Svar