Har laga endel mjød, og den enkleste av oppskriftene jeg bruker (som gir en meget god smak

), er som følger:
(regner med at du har bøtte m. lokk og gjærlås)
Det første jeg gjør er å koke opp ca 15 l vann. (Kan jukse med vannkoker)
Rør ut ca 2,5 kg honning og 2 kg sukker i det kokende vannet. (Evt. bare 4 kg honning, gir naturlig nok en sterkere honningsmak.)
Så fyller jeg på med kaldt vann til det er ca 23 liter i dunken med alt som til nå er blanda.
Neste steg er å vente til alt holder noe under kroppstemperatur (Stikker fingern nedi og ikke kjenner temp. forskj. fra luft.), for så å blande inn hetvinsgjær til 25 liter (Små poser, får dem bl.a. på eoropris).
Kan lønne seg å røre ut gjæren i et glass med samme tempeatur og helle det i dunken. Løser seg bedre opp på den måten.
Kan være en ide å skrelle og kutte opp et par epler som legges i, både fordi det gir god smak, og fordi det gjør at gjæringsprosessen får en "flying start".
Nå er i utg. pkt. alt klart hvis du kun vil ha et enkelt mjød, men mange liker å ha i noe ekstra urter el no for å gjøre litt ekstra ut av det. Selv bruker jeg å plukke og legge i 10- 15 hele mynteplanter mens det gjærer. Det gir en litt friskere smak, ikke bare søtsmak. (Kona har urtebed, så tilgangen på mynte er nærmest ubegrensa.)
Vil du ha ca 10% alkohol lar du dette klukke og godgjøre seg i 20- 25 dager på jevn temp (ca 18- 20 grader i rommet), vil du ha opp mot 20 % lar du det stå ca 35 dager. Lenger enn det er det sjelden noe poeng å vente, da øker du bare eddiksmaken..
Mjød er GODT