Liming?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
PunyV
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 17 aug 2007, 09:37
Sted: Pepperstad, Vestby, Akershus.

Liming?

Legg inn av PunyV »

Hva slags tips har dere når det gjelder liming?

Jeg skal i gang med enda en bue, og er litt redd for delaminering av håndtaket på en faltbue av ask. På den forrige brukte jeg vanlig hvitlim, men på den neste buen skal jeg lime inn litt refleks i håndtaket og har ikke så stor tro på hvitlimet. Blå araldit har jeg fått foreslått, men tør ikke helt å prøve.

Er det noen som har erfaring med Titebond limene (I, II og III), er de verdt pengene (og ventingen på posten).

Er det samme limanbefalinger for laminering av forsterkningen i recurvingen?

Så kom igjen alle sammen, hva med en liten anbefaling, eller en advarsel om de forskjellige typene lim? Det er sikkert flere enn bare jeg som lurer...
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Vanlig hvitt snekkerlim (vannbasert polyvinylacetatlim) holder i massevis til treverk. Gjør du skikkelig grunnarbeid, blir limfugen som regel sterkere enn treet. Smør lim på begge limflatene, og la limet trekke litt inn i treet før du sammenføyer og setter under press. Du kan også fukte limflatene med vann før du limer, og la det bli nesten tørt først. Da reiser fibrene seg, og du får en mye større limflate. Hvis det er litt fuktighet igjen, trekker også limet lettere inn i treet.

Polyuretanlim er enda sterkere, men er noe svineri å få på fingrene, dessuten trekker det ikke inn i treet.

Tokomponent epoxylim er sterkest, men jeg har litt blandet erfaring med det til treverk. Det trekker ikke inn i treet, og dersom du drar til tvingene for hardt, risikerer du å klemme det ut. Det har skjedd meg et par ganger på laminerte buer, med hårreisende resultat! Særlig kritisk er det på buklaminatet i sveifen mot håndtaket, der virker det store krefter når buen er i fullt spenn.

Titebond har jeg ikke prøvd, men det virker som at buemakerne i Junaiten stort sett går på det, og virker såre tilfreds med det. Antagelig vel verdt å prøve!

(Are, nå behøver ikke du å lese lenger, dette er ikke noe for deg!)

Skal du laminere med glassfiber, er Casco Strong Epoxy god. Jeg foretrekker den framfor blå Araldit, som virker litt sprøere i herdet tilstand.

Lykke til med nybuen! La oss få høre hvordan det går!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Ditto det.

Jeg har ikke mye erfaring med å lime på håndtak, men det er viktig å la selve bue-biten være såpass tykk at den ikke bøyer veldig mye uten pålimt grep. Ellers blir det for mye spenning der, og grep-delen vil hoppe av uansett hva slags lim man bruker.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Støtter anbefaling av trelim, gjerne vintertrelim. Har aldri opplevd at det har vært noe problem med at det ikke holder. De laminatbuene jeg har laga som ikke er buer mer, eller ikke engang kom så langt som til å bli ferdige buer, har alle knekt andre steder enn i liminga. Men det er som sagt viktig å bruke det riktig.
PunyV
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 17 aug 2007, 09:37
Sted: Pepperstad, Vestby, Akershus.

Legg inn av PunyV »

Jeg har nå testet vintertrelim i en bue før jeg går i gang med recurven. Erfaringer på området kommer når jeg har fått dratt litt i den buen.

Jeg har observert har på forumet at hudlim i forskjellige former er brukt. Er det noen som kan si litt om erfaringer med de forskjellige (gelatin, hunde-tygge-bein, + diverse andre rare formler)
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2381
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Ad trelim:
Vanlig snekkerlim/hvitt trelim/PVA-lim er et OK lim til liming av møbler og annet, men det har en ulempe man bør være klar over når man skal lage buer. Det er ikke beregnet på statisk belastning. Hvis man limer ting i spenn (f.eks. rekurverte buer) vil man kunne oppleve at limfugen siger med tiden. Vanlige rette lang-/flatbuer som spennes ned etter bruk bør ikke oppleve det problemet. Men uansett vil jeg anbefale et lim som er beregnet for statisk belastning. Buer utsettes for enorme påkjenninger,
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Tokomponent epoxylim er sterkest, men jeg har litt blandet erfaring med det til treverk. Det trekker ikke inn i treet, og
Skjønner ikke dette, hvilke lim har du brukt? De epoksyene som er beregnet til treverk, f.eks. West System og Axxon, trekker jo inn i en grad at en må ha på lim, vente til det trekker inn, og så ha på mer. Ellers er det jo ikke noe lim igjen til fugen.




K
PunyV
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 17 aug 2007, 09:37
Sted: Pepperstad, Vestby, Akershus.

Legg inn av PunyV »

KEn skrev:
Tokomponent epoxylim er sterkest, men jeg har litt blandet erfaring med det til treverk. Det trekker ikke inn i treet, og
Skjønner ikke dette, hvilke lim har du brukt? De epoksyene som er beregnet til treverk, f.eks. West System og Axxon, trekker jo inn i en grad at en må ha på lim, vente til det trekker inn, og så ha på mer. Ellers er det jo ikke noe lim igjen til fugen.
K
Jeg regner med at de fleste kun kjenner epoxy i form av aralditt eller annet lim som kjøpes på små tuber, og som er veldig tyktflytende i forhold til West System o.l. Slike småtuber er vel ikke egnet i det hele tatt til bruk på tre men mest for slike Gjør-det-selv reparasjoner... (blå aralitt funker for så vidt til tre så lenge man varmer opp aralditten slik at den bli litt mere tyntflytende...)

Skal man virkelig lime med tokomponent epoxy så skal man ta kontakt med West System eller finne noen andre som selger slikt (dyrt men bra). Disse produktene kan ikke sammelignes med sånne småtuber!
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

andre som selger slikt (dyrt men bra). Disse produktene kan ikke sammelignes
Det var vel det jeg mente, Selv de dyreste (West?) epoksyene er forøvrig mye billigere enn Araldit og slikt, til 180,- / tube.


K
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Jeg har ganske begrenset, men så langt bare positiv erfaring med West-sytem.
Annbefaler å benytte "filler" (403 Microfibers) for å få en passe tykk limfuge, men da bør man væte flatene med "rent" lim først.
En god vekt eller ett par sprøyter kan også være kjekt å ha, da blandingsforholdet vistnokk er ganske kritisk.

Bilde

West system selges i de fleste vellassorterte båtutstyrsforretninger.

Ps. Ta en kikk på de amerikanske sidene, jeg synes de er bedre: http://www.westsystem.com/index.htm
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Legg inn av dagsunde »

Ja, herre...

Man får en drøy liter (1,2Kg) med West Epoxy for under Kr. 500,-
Bruk dette riktig, og du har en limfuge som aldri går opp!

Har en del erfaring med dette fra båtbygging/reparasjon, og bare elsker
West Epoxy.

--
Dag.
Svar