Endelig kommet litt i gang!

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
mikka
Bueskytter
Innlegg: 30
Registrert: 12 mai 2013, 21:43
Bosted: Borre
Sted: Borre

Endelig kommet litt i gang!

Legg inn av mikka »

Heisann, da var endelig tida kommet for at jeg skulle få brukt noen av emnene jeg kjøpte av Hans-Erik. Sikkert ikke letteste bua å starte med, men det ble en Møllegabet-inspirert sak.
Veit ikke hvor mye folk sjekker dette forumet lengre, men prøver her fremfor facebook.

Skulle gjerne hatt litt tips, den høyre lemmen bøyer vel en del mer enn den venstre. Og den venstre bøyer vel mer nærmest håndtaket?

Lurer og litt på hvor tynne jeg lage tuppene. Nå er den kanskje 40/45# ved rundt 27’’ og når jeg ser på tuppene på langbua mi på 45# er jo de veldig tynne, men de bøyer jo, det skal jo ikke disse.

Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Endelig kommet litt i gang!

Legg inn av Lurz »

Flott med litt aktivitet her igjen! :)
Venstre lemmet bøyer vel mindre enn høyre, og litt lite utover mot der tuppen blir tykk,
Når du spør om hvor tynne du kan lage tuppene så er jeg litt usikker på om du mener den siden vi ser på bildet, eller det som ville bli forfra? Hvis det siste så kan de bli ganske tynne, bare ikke så tynne at du risikerer at de brekker sidelengs. Nå har jeg begrensa erfaring med Møllegabet design, mulig andre kan komme inn her.
Lykke til, ser bra ut så langt!
"If it breaks you get to keep both parts"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Endelig kommet litt i gang!

Legg inn av nidrinr »

Du trenger bare ta av litt ut mot overgangen til tuppene på den venstre sida. Da vil den bøye jevnere, og om den da er litt tyngre enn høgresida så er det bra. Da er denne sida den sida du holder nerover. Tuppene kan tynnes av ganske mye sett forfra, men det er som nevnt viktig å ikke lage dem så tynne at de vrir seg. Det kan være lurt å lage dem litt breiere på ryggsida enn på buksida. Veldig bra at du bruker forumet og ikke tryneboka. I hvert fall for meg som ikke har trynebok :)
mikka
Bueskytter
Innlegg: 30
Registrert: 12 mai 2013, 21:43
Bosted: Borre
Sted: Borre

Endelig kommet litt i gang!

Legg inn av mikka »

Tenkte sett forfra ja. Da får vi se hvor langt jeg tør å gå! Den venstre har litt deflex naturlig, og en liten vridning, bør kanskje prøve å dampe og rette ut den før jeg tynner ut noe mer.

Så høyre lem ser ganske bra ut? Skal prøve å få gjort litt på den i kveld.

Har sletta Facebook appen selv, bruker det i utgangspunkter kun for grupper nå. Er jo bare spam og drit fra folk man ikke kjenner lenger som kommer opp der ellers

Er vel ment for buesnakk her, men drister meg til et pilspørsmål. Er det noen som har laget kopier av lott forskjellige norske pilfunn? Begynner jo å bli en del å ta av nå! Tenker da hele spennet fra steinalder til middelalderen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
mikka
Bueskytter
Innlegg: 30
Registrert: 12 mai 2013, 21:43
Bosted: Borre
Sted: Borre

Re: Endelig kommet litt i gang!

Legg inn av mikka »

Fikk gjort litt i kveld. Retta ut den ene tuppe, fjerna en del ute ved overgangen til tuppen på venstre lem. Synes det ser bedre ut hvertfall.

Har begynt å fjerne en del på tuppene, men etter å ha lest litt tror jeg fortsatt at jeg kan fjerne en del mer. Men skal nok være litt forsiktig, for det er noen små kvister der.

Med den strengen her har den 8’’ brace, som vel er i overkant. Bildene er ved 8, 20 og 28 tommer og vil gjette på ca 30-35#’ ved 27’’

Testa noen skudd, og må si jeg liker den så lang, langt mindre filleristing av hånda enn med langbua.

Siste bildet er av det som kanskje ender opp som ei lita ‘’steinalderpil’’ er et hasselskudd som guttungen kom med på vei hjem fra barnehagenBilde Den var ganske rett så da prøver vi.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Endelig kommet litt i gang!

Legg inn av Lurz »

Ser bra ut sann som jeg ser bildene :)
Er jo en egen pilmakergruppe her, en del folk som har laga replikapiler, nidrinr, bowman, norwegianwarbows m.f.
Og så ligger det noen poster av jæger, som desverre ikke er blandt oss lenger...
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2376
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Endelig kommet litt i gang!

Legg inn av Are »

Hyggelig at du bruker bueforum.
Hvis du leter etter piler fra tida før jernalderen, er det vel mest å finne på Jægers Gjerdestolper. Han lagde mange fine piler med stein-/skjellspisser


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
mikka
Bueskytter
Innlegg: 30
Registrert: 12 mai 2013, 21:43
Bosted: Borre
Sted: Borre

Re: Endelig kommet litt i gang!

Legg inn av mikka »

Ser jeg har litt å bla gjennom i postene til Jæger ja! Synd mange av bildene er borte, men mye spennende!


Sent from my iPhone using Tapatalk
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Endelig kommet litt i gang!

Legg inn av nidrinr »

Og husk at alt ikke må være replika etter et funn 8-)
mikka
Bueskytter
Innlegg: 30
Registrert: 12 mai 2013, 21:43
Bosted: Borre
Sted: Borre

Re: Endelig kommet litt i gang!

Legg inn av mikka »

Helt klart! Har vel den tankegangen i hue, kult med replika og prøve å gjøre det likt, men vil tro det var store forskjeller på den tida. Det vi har av funn utgjør jo ikke en brøkdel av det som faktisk fantes, men blir vel mer som en indikasjon på hvordan det ble gjort


Sent from my iPhone using Tapatalk
mikka
Bueskytter
Innlegg: 30
Registrert: 12 mai 2013, 21:43
Bosted: Borre
Sted: Borre

Re: Endelig kommet litt i gang!

Legg inn av mikka »

Note to self, fjern bark før du går løs på forminga. Tenkte å fjerne barken før jeg skulle begynne å bøye litt på bua.. skulle fjerna den før. Er noen som har kost seg under her ja..


Bilde
Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar