Griffins bue & pilmakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Problemet är bara att jag har fler backings än bukmaterial och det är inte lätt att få tag i trä för mig. Får jag tag i något så kostar det också. Jag antar att jag kommer göra fel på min första båge så det var därför jag tänkte furu som är det endaste jag kan köpa billigt, jag visste det var galet, men trodde inte det var så galet.
Är det verkligen så stor skillnad i kompressionstålighet mellan ask och furu?

Jag vet inte var jag kan få tag i varken ek eller hickory eller lignostone.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Ang. treslag i laminater, er det noen som har erfaring eller hørt noe om bøk? Det har i følge trefokus sine data om mekaniske egenskaper for tre meget gode egenskaper på flere områder, men jeg har ikke hørt om så mange som har brukt det til buer. Selv har jeg bare testa det en gang, da som buken i en bøk/kirsebærlaminat. Resultatet var tidlig knekk på tiller..
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

For tekniske og mekaniske egenskaper for tre, kan du se på trefokus.no
Du finner ikke alt der, men det er da noe. Uansett er egentlig det beste å prøve ut selv.
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Är det verkligen så stor skillnad i kompressionstålighet mellan ask och furu?
Ja, det kan nesten ikke sammenlignes. Jeg har en bue av furu som er omtrent 40#, med samme mål i ask tipper jeg den ville vært nærmere 100#. Forresten, jeg vet, for jeg har to ask/eik buer som er lengre og betydelig smalere og omtrent like tykke, de er hhv. 75# og 92#. Det kan sikkert simuleres i supertiller.

Eik får du på byggmakker, Monter og slikt, kjøp gjerne en ferdig "vaskelist" 9x45 eller noe sånt. De er sortert, men se gjerne etter en med ekstra rette "årringer". Kan umulig ruinere deg..
Slettkant 19x95 ask og eik koster 155,-/m på monter her og det er svinedyrt. Men det blir jo 2 buer for 250,-, eller 4 buk-strips.

Søk på snekkerverksteder som lager "custom" møbler, spisebord og slikt der du bor. Hør på forumet.

Kviljo: TBB Vol 2. Kap. "bows of the world", under "Perry reflex". Perry-laget flightbue i boo-hick.

K
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

MR-buene var kun lagd av barlind.

Man trenger jo ikke satse på 150 pund, men litt kraftigere enn det man klarer å trekke, så har man noe å vokse på :wink: Også så fint å ha en bue man kan trekke så langt man bare vil, uten å være redd for at den skal knekke!

Furu har blitt brukt i kombinasjon med bjørkebacking, men da er det ikke snakk om vanlig furu, men furu som har vokst under trykk, slik at den har blitt ekstra kompresjonsdyktig. Såkalt tennar.
Vanlig furu får kompresjonsskader bare man tenker på å bøye det, så det ville jeg absolutt ikke satset på.

Bambus er jo i prinsippet billig, men vanskelig å få tak på, så da blir det dyrt likevel. Så jeg ville heller spart på rygglaminatene til det dukker opp noe passende bukmateriale. Jeg skulle gjerne byttet mot noen laminater av f.eks eik, men det blir så mye frakt fram og tilbake at det blir fort mye penger ut av det. :(


Bøk fungerer fint i helvedsbuer. Man må bare gjøre de litt breiere, tynnere eller lengre enn det man ville gjort med ask. Fint materiale å jobbe med også, selv om det er kreftfremkallende.


I see KEn! Det kapittelet hadde jeg faktisk ikke sett før :oops: Det må jo nødvendigvis bety at hickory er fint buklaminat også!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

hmm.. Da blir det nok barnebuer av bøkemnene mine.. de er ikke tjukke nok eller breie nok til helvedbuer på mer enn 20 pund tror jeg.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Er tennar den sida med tett mellom årringene?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jeg vil tro bjørk kan være fint å backe bøk med.

Tennar dannes kun i trær som har vokst under ytre påkjenninger, som en halvveis rotvelt f.eks. Da får trykksida ekstra harpiksholdig treverk, så fargen er mye mørkere på den sida.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Ken: Ja just det ja dom har lister på maxbo.
Jag har ju prövat det men det var ju utan bra backing.
Ska se igen. Tack för tipset.

Kviljo: Ja just det, det var tennar som var fint ja. Det har dom nog inte på maxbo :)

Jo jag vet att frakten blir dyr, men ska inte du på någon "jakten av gullringen" ?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hehe, sant :) Tennaren blir nok brent lenge før den får sjanse til å havne der :(

Gullringen er relativt uoppnåelig for meg iallefall 8) Men en eller annen gang til våren eller sommeren satser jeg på å komme meg over på den andre siden av fjellet igjen ja. Så om du fortsatt har en lang bambusstrips til overs da, og trenger ett eller annet jeg har, så bytter jeg mer enn gjerne :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Brage
Mester
Innlegg: 173
Registrert: 22 jan 2007, 12:20
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Brage »

Kan også tipse om at Bauhaus (på Lierskogen ved siden av Liertoppen) har billige og meget bra eikeplank i de fleste dimensjoner. De fører også lister i ask, bøk, lønn og kirsebær som er litt smale til helvedsbuer, men fine til laminater!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Takker for info om tennar. Har i grunn bare visst hvilke trær som har tennarved, men vært usikker på om det har vært der det blir veldig langt mellom årringene eller der det er tett som har vært verdifult laminatmateriale. Men i og med at furu er et bartre burde jeg vel ha skjønt det.
Da kan det nok også hende at det ruller ut et par bøk/bjørk- buer fra kjellern etter hvert.
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Legg inn av Stein »

Kviljo har visstnok funnet endel bra emner hos et firma i Bergen. Dette firmaet er en del av Hustvedtgruppen.
Og Hustvedtgruppen har en filial i Oslo også.
Se http://www.hustvedtgruppen.no
Under Produkter er det listet opp hvilke treslag en kan finne hos dem.
Under Kontakt finner en tlf-nummer.
Sikkert verdt et forsøk.
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

"filialen" her i Bergen anbefales iallefall. God service, og stort sett godt utvalg.

Nå ser jeg forsovidt også at lønna de har der er den såkalte "hard maple". Det var jeg ikke klar over før nå. Det er jo også et rimelig interessant treslag som skal være veldig brukbart til buer.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Fint.

Men jag kom på att jag har en bit hickory som jag ska testa något spännande med, och sen blir det ytterligare ett hemligt projekt och då blir det bara 4st striper igen och jag har ju 3 emner så det går nog opp i opp.
Svar