Noen løse, sporadiske tankespinn fra min side, dette. Jeg er heller ikke provosert eller sint selv om deler av teksten kanskje virker sånn. På forhånd beklager jeg om noen synes det.
Jeg synes det er vel og bra med lave krav osv, men det jeg da ikke helt forstår er: Hvis alle som ikke har drakt, skal dukke opp i minimalkravsutstyr (som da likevel ikke er særlig historisk korrekt, for det er vel argumentet mot alle de som ikke dukker opp i historisk drakt på ute-NM) blir det egentlig noe bedre og ryddigere? Da vil vi (og evt publikum) se en gjeng med litt halvveis av alt. Det synes jeg ikke bedrer saken ang draktkrav. Igjen, jeg har ikke de helt store, brennende følelsene for/i mot drakt/draktkrav. Men fjerner vi draktkravet, KAN jo folk stille i fantasy/GOT-rariteter og likevel være innafor. Og vil vi det? Og hvordan skal vi da komme oss bort fra ¨kle-seg-ut¨-problemet mtp seriøsitet (om dette er er problem er jo en anne sak. Jeg har ingen betenkeligheter med å kalle mine plagg kostymer og å kle meg ut, det er jo det jeg gjør når jeg tar på andre klær enn det jeg bruker til vanlig i en samtidskontekst).
På FB raste jo en diskusjon som tok litt av, kanskje? NM i historisk bueskyting er jo, tross alt, basert på prinsippet om å kåre en vinner som skyter flest piler med høyeste poengsum i en blink! Kan man vinne en blinkskytingskonkurranse med ekstrapoeng for historisk drakt/bue/utstyr? Det skjønner jeg ikke helt. Prinsippet om at treff er et treff går i så fall ut.
NL må da være beinharde på at ingen deltar på feil grunnlag og, som flere har nevnt, hvem skal avgjøre det? Her tenker jeg særlig mtp skotøy og det som er skrevet og opplevd ang dette.
En annen ting er jo at historisk draktkrav IKKE eksisterer på inne-NM. Hvorfor ikke, egentlig? Nå er skytelinja i Moss så full at tid og gjennomføring blir en utfordring. Vi er inne hele dagen, så her burde det være såre enkelt å stille i drakt. Kanskje dette også kan anspore til å få brukt sin drakt flere ganger i året?
Ja, ja, mye mas og surr fra min side nå, men kjernen er at vi må gå for NOE, slik at vi blir litt mer samstemte.