Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Oddbjørn »

Jeg mener denne er laget etter funn fra Oseberg
Bilde
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Pent, Oddbjørn :D

Digitaltmuseum og Unimus er de rene skattekister.
Se til dømes dette herlige skrinet hos Digitaltmuseum fra 1200-1245 (radiologisk datering) fra Valle.

Bilde
Foto: Norsk Folkemuseum/Anne-Lise Reinsfelt
Og hos Unimus ligger en kjemefin tegning av 'den lille kisten' fra Osebergskipet. Godt målsatt og med fine detaljer. Fin inspirasjon å hete. Blant annet detaljer som at lokket ligger mellom sidevangene og at denne kista mest er helt parallell sett fra siden. Jeg tror jeg bare har sett tolkninger med helt lokk oppå. Kanskje lage en liten til verktøy og en lang til piler?

Bilde
Foto: unimus/Mårten Teigen

Bilde
Foto: unimus/Eirik Irgens Johnsen

Nå sporer det av i alle retninger og epoker her :mrgreen:

Edit: Lagt inn bilde av skrinet fra Valle. Det er 13 bilder i lenken
Sist redigert av Jæger den 25 jan 2019, 23:22, redigert 5 ganger totalt.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Are »

Takk for fine lenker. Det var en fin liten kiste. Nå er det bare å skaffe 25cm brede planker lokk mellom vangene er kult, men litt upraktisk i regnvær.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Are »

På tegningen av kista mangler det vel noen spiker? På øverste bildet sett rett på langsiden ser man spikerne som holder sidene på plass. Men bildet nederst til høyre viser spiker gjennom langsidene inn i bunnen. Dette virker naturlig også med tanke på styrke i bunnen. Spørsmålet er vel bare hvor mange det har vært på hver side av bunnen.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Sjekk disse to bildene av frem- og baksiden. Ser for meg ut som det er tre stifter inn i bunnen på hver side.
Jeg legge ved lenker til fullformatbilder, da kan de zoomes godt opp.
Begge foto: unimus/Eirik Irgens Johnsen

http://www.unimus.no/felles/bilder/web_ ... &type=jpeg

http://www.unimus.no/felles/bilder/web_ ... &type=jpeg
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Are »

Takker. Da har de bareglemt dem på tegningen.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Nå har det gått en god stund og jeg har enda ikke kommet i gang med kiste eller skrin. Gledelig å følge Lurz og hans Evebøskrin på spikkekveldene, stor stas :D
Det har derimot gått litt i pil- og strengnerding til NM. Siste episode i serien 'Hvor snål kan en nerd egentlig bli?' er gårdagens 'Kan man lage linstreng av rørleggerstry fra Biltema?' Svaret er tja... Det føltes litt stivt og rart å jobbe med i forhold til den fine linen jeg fikk på Hamar i 2017. Jeg tvinnet med en streng som ble litt tykk men jeg har på følelsen at den bør være såpass. Skal se om jeg får funksjonstestet den snart. Tenkte det kunne være reservestreng til prosjekt all natural components i Moss.

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Lurz »

Får håpe du ikke er blitt lurt opp i stry :D
Kjempe forsøk, spennende å se hvor mye det tåler!
"If it breaks you get to keep both parts"
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Harald »

Kult! Tjukk streng ser bare tøft ut. Hvor lange er fibrene omtrent og er det lin eller hamp?
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Ja, du kan så si. Det står liksom VVS-Lin/hamppu så jeg vet ikke. Biltemas sider forteller ikke noe mer om produktet enn vekt og pris.
Sitat fra Wikipedia (leses med et snev av skepsis) 'Stry er bearbeidet hamp-, jute- eller linfiber som blant annet brukes av rørleggere som tetningsmiddel av gjengede rør.æ
Så om det er det ene, det andre, det tredje eller en blanding av en, to eller tre av de nevnte komponenter er ren gjetting. Men jeg syntes det luktet 'noe mer enn bare lin' og virket litt grovere. En bunt til å skjøte inn ble typisk 50-60 cm lang, tykkest på midten og med variabel fiberlengde deretter. Plukket ut en bunt, holdt på midten og dro ut mot endene mellom pekefinger og tommel, så lett med en klump bivoks før jeg gned over med en håndvarn klump bivoks. Bunten loet godt/mistet fiber mindre i den siste prosessen.

Jeg ser de har en slags boks med ekstra lang stry, av lin, på bildet ser det ut som man kan dra ut en løs bunt med tråder. Kunne vært interessant å snurre to eller tre av de sammen. Eventuelt snurre tørt om det lar seg gjøre for å slippe oppflising og heller vokse etterpå.
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Are »

Det siste bildet viser en boks der de ikke helt har bestemtseg for om det er lin eller hamp...


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Lurz »

Ene dagen det ene, andre dagen det andre. Tredje dagen litt av hvert...........
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Man kan nesten betrakte det som fiberstrengens '5 om dagen' :)
Fikk prøvd strengen på utebanen i dag, holdt greit sammen uten å se ut til å sprake, knitre, knake, ryke eller strekke seg. Skjøt ikke mer enn 5-6 tylfter på ei 35#-ish barlindbue men synes det virker lovende.
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Prosjekt tommelring - fra plast til tinn.
Har laget en tommelring av horn til lengdeskytinga på NM i 2016. Den funker til et par piler men er ikke veldig behagelig til mengdeskyting. I fjor høst kjøpte jeg et par plastringer hos Kviljo og har såvidt begynt å finne ut av tingene. Har støpt litt i tinn og tenkte jeg skulle se om det lot seg gjøre å lage en tommelring. Den er ikke utpøvd i praksis enda men utseendemessig må jeg si meg fornøyd :-)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Lurz »

Ser jo lekkert ut! Håper bare at tinn ikke blir for mykt...
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar