Kviljo buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Blir nok ingen Kaupangtur på meg, nei. Bortsett fra det draktmessige, så har et par døtre som skal hit og dit for å studere, bestilt hjelp til flytting samme helg. Og jeg tror ikke at skuldra - den har nesten vært ute av ledd igjen - blir bra nok til å trekke 100+ i løpet av de neste tre ukene. Har et lite håp om at den, og nybuen, er klar til Maurenga. Men når du får hornnokk på godpilen, regner jeg med at de tre hundre er i gode hender? Lykke til!

Apropos fotbue: Kanskje man skulle utfordre Harry Drakes 1854 meter? Den rekorden har faktisk stått siden 1971!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Nei og nei :(

Men du har jo forsovidt gode grunner da iallefall.

Hehe, 1854 meter hadde vært noe 8)
Men DA sliter vi med å finne god testgrunn :lol:

Vet du hva slags bue/materialer Drake brukte?
I det siste Primitive Archer var det et bilde av Alan Case sin heller spesielle fotbue, hehe.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Du hadde rett Nils :D

Osagebuen var jo ikke så reint sløv som jeg hadde trodd. Jeg testa den med ei ordentlig lengdepil i kveld, og den gikk 265,5 meter :shock: :D 8) (så skal det jo sies med liten skrift at jeg hadde litt hjelp av en halvfrisk bris)

265-pila er den nest nederste, mens den som gikk 200 er den lengste, dog den var ulakkert da jeg skaut den. Den nederste er den som gikk 251 meter fra hickorybuen to ganger, hehe. Også er den ulakkerte pila den som gikk 290 meter. Nå har den fått både hornspiss og hornnokk, og et ekstra lag klarlakk. Resten er nye og modifiserte piler som skal testes så fort været tillater det igjen.

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Humm, nå butter det imot igjen :roll:

Det nye settet strikkepinner til hickorybuen hadde helst lyst til å gå i sikksakk, og da blir det ikke langt. Selv om de var så blankpolerte at jeg nesten kunne se pupillen i speilbildet, var det ingen som gikk over 250. Så nå skal jeg smi spisser for å tynge de godt ned :twisted:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Jeg skal ikke prøve å komme med gode råd mht Kviljos blankpolerte piler, men jeg har brukt litt av søndagen til å finne noen fakta om Harry Drakes fotbue.

Den var laget av noe så prosaisk som actionwood og Gordon Bo-Tuff glassfiber. Vekten ble visst aldri målt på fullt trekk (16 tommer), men på fire tommer veide den 112 pund. På 16 tommers trekk ble vekten anslått til å være over 300 pund. Det gikk forresten med én streng pr. skudd, og strengen var laget av 28 tråder Brownell SuperB-43 uvokset tråd.

Eventuelle interesserte kan finne mer om "The One Mile Shot" og Harry Drake på:

http://www.archeryhistory.com

Se under "Articles". Der er det forøvrig mye annet snadder å lese også.
God fornøyelse!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Fant et tiløksa emne i stabelen. Lurer på om det er alm? Treverket var veldig hvitt og rimelig hardt og kompakt. Dere klarer kanskje å se hva slags treslag det er ut fra bildene?
Er ikke spesielt dreven på data, så jeg er spent på om dette blir riktig.. Men uansett, barken på emnet (og forsåvidt også veden), gjør at jeg gjetter på at det er hassel.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Oi, bomma visst litt med hvor dette innlegget la seg :oops:
Men det var ment som en kommentar til bildet midt på side 3 her..
Jeg kommer sikkert til å sende inn flere innlegg som ikke blir helt som jeg har tenkt før jeg får til dette.. :roll:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hmm, hassel ja :)

Det kan godt være. Jeg har ikke peiling. Men jeg vet at hegg finnes her iallefall, vet ikke om noe hassel dog.

Tror jeg lagde en liten barnebue av det ene emnet i vår. Mener å huske at det ikke fulgte strengen allverden faktisk.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2381
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Ad Kviljos krigsbue i barlind og dens styrke.
De av dere som var på lengdeskytingen på NM så meg prøve å spenne denne buen. Det forsøket gikk heller dårlig. Jeg mottok i går en krigsbue fra England med spesifikasjonene 120#@32". Jeg vet den buemakeren har kallibrert vekta si, så det bør være riktig. Den nye buen er betraktelig lettere å trekke enn Ivars såkalte 100# :lol:

Jeg tror nok du må investere i en ny vekt Ivar :wink:
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hehe, det spørs det ja :oops:

Denne veiinga mi er visst ikke helt til å stole på, for den 80" lange askebuen jeg skaut med i helga, var 92# på ett eller annet trekk da den var ny, men rett før jeg stakk hjemover på søndagen veide jeg den på nytt, og da var den bare 58# på det aller lengste jeg kunne trekke :shock: Det har nok mye med at den hadde fulgt strengen 3" og at den hadde vært fuktig hele helga, men likevel :roll:

Dog, det var jo motsatt med barlindbuen, hehe. Jeg får gi den en ny runde med siklingen etterhvert, og ta den ned til 100# ved 30" eller noe slikt. Så får jeg veie den på nytt med pelouze-vekta som går til 100#. Jeg har hele tiden vært redd for at den skulle ende opp for lavt, men det har tydeligvis ført til at jeg har tatt i for lite. Det skremmende er jo at jeg har trukket buen til 28" på tilleren. Skal tro hvor kraftig den egentlig var der :oops: Den kan ikke ha vært alt for langt unna et stort Pang.


Så da var det kanskje ikke så rart at jeg ikke greier mer enn dette: :lol:

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2381
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Men ikke ta for mye Ivar. På bildet er du ikke så langt fra å komme inn i buen (mobilisere ryggmuskulaturen). Det er jo så kult å ha en barlindbue på over 100#.

Det er på sånne buer jeg mener barlind kommer til sin rett.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Neida, jeg begynner med å la de ytterste 10-15cm bøye, så prøver jeg å veie den da. Tror jeg har bestemt meg for at den bør tåle 100# mellom 29 og 30".

Det er jo ikke for mange emner som kan tåle såpass mye påkjenning, så har man først et slikt bør det jo brukes til det fulle. Men på den andre siden er det jo ikke vits til å ha en bue man ikke kan bruke, hehe :oops:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Ved nærmere ettersyn kan det virke som at det er et litt stivt parti på øvre legg rett over håndtaket. Tror jeg ville ha tatt av bitte lite grann der ...
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Du kan ha rett i det, men dette med å se tillere på bilder er ikke helt greit. Jeg tok flere bilder, og tilleren ser litt forskjellig ut på alle bildene. I tillegg er det to kvister i buen som jeg grov ut og fylte med aralditt, så jeg lot den være litt stivere rundt de. Men jeg tror du har rett, det ser ut som om bøyen er litt mer konsentrert på øverste lem.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Alternativ til å redusere styrken på buen

Legg inn av Stein »

Som student i Bergen har jo Ivar Malde anledning til å få et billig abonnement på Studentsamskibnadens treningssentre i byen. De har faktisk treningsfasiliteter på Fantoft også, så vidt jeg vet.
Kan det være et alternativ til å fjerne dyre spon?
Med litt veiledning kan det være mulig å trekke ganske mange flere pund før jul....? :D
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Svar