Kviljo buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av GreenMan »

Jeg vil også ha hornbue... Men i og med at jeg har gitt opp å satse på å få det til får man vel håpe på at kupongen tikker inn på lørdagskvelden og legge inn en bestilling hos han Ivar ;)
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Kjempefin , Ivar !
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Ops, den var visst 70" @ 28". Gefülen stemmer visst ikke helt 8)

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Tobias
Nybegynner
Innlegg: 21
Registrert: 16 mar 2013, 22:11
Bosted: Harestua
Sted: Harestua

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Tobias »

Flott bue den der. Er det den som Lurz tok bilde av i Tyskland på 134 cm / 53" lang?
Har muligens tenkt å starte med å lage en sånn til høsten. Hvor lange horn trenger jeg for en slik en? Har tenkt å bestille på highland horn men vet ikke helt lengden? Du kjøper hele bøffelhorn regner jeg med. Får du to laminater ut av et horn eller trenger du to? Dem selger jo også ferdig utsagde bakdeler for bare litt ekstra. Men da må man kanskje ha to for å lage en bue eller går det å kløve en slik i to?
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Lengden på laminatene må nok Ivar kommentere. Men jeg tipper du klarer deg med ganske korte på denne buen, siden hornet ikke går så langt ut på lemmene. Prisforskjellen er ikke så stor, og det er sikkert lurt å ha litt å gå på når du sager ut .Jeg bestilte mine horn hos Highland horn. Portoen blir mindre om du kjøper "back strips", da du sparer vekt.
Jeg ser f/d-kurven er forholdsvis rett. Sikkert god å skyte med. Vil tro at den kan skyte ganske bra, siden du ikke har vekta av horn i "kasan" ?
Flott bue.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Lurz »

Hva søren er det med hornbuer som ser litt skeive ut når de er strenga opp, og så ser de riktige ut på fulltrekk?
Mine gjorde også sånn. Eller masserte du den mellom oppspent og fulltrekkbildet?
70 pund ja. Kan jo kanskje bli spennende å se i standardpil :D Trekker den 32"?
Flott bue Ivar!

ps "Cagaan Chad" er denne: (og den har nok ikke kasan som tyrkere, heller bare en lang krum siyah)
Bilde
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Bowman »

Flott bue Ivar. Du begynner å få en samling nå? :-) Kjenner at jeg blir dratt mer og mer mot dette. Vi får starte med en indianer. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Tobias, det stemmer, men den er ikke noen eksakt kopi - bare en omtrentlig tilnærming med samme form. Mener strengen er 49 tommer lang, så det stemmer nok noenlunde bra at buen er 53" langsetter.

Tror selve hornlaminatene er rundt 17 tommer lange. Hvor lange horn du trenger for å få den lengden på laminatene kommer an på hvor bra hornene er. Kjøper du mellomstore horn går det sikkert bra. Det er mulig å få to laminater ut av ett horn, men da må hornet være stort og tykt på de rette plassene, og du må ha full kontroll på saginga.

Skaut litt med den sist søndag, og kan ikke si annet enn at jeg syntes den gikk ordentlig bra. - selv om jeg da trodde den var på 50 pund, og ikke 70 :lol:

Lars, det kan tenkes at bildene ble tatt i ulike stadier av tilbøyingen, men den ser ut til å omforme ganske mye positiv tiller. Med tommeltrekk blir det nok ikke helt likt.
Den takler nok fint 32 tommer, og da bør den vel trekke rundt 85 pund. Må se om jeg får lagd ei standardpil til NM :)

Bowman: ikke noe å nøle med - kjør på :wink:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Bowman »

Jeg har tenkt å lage en mongol eller tyrker. Men først en spleiset shoshone eller aricaree. I den fine indianerboken vår er fremgangsmåten med spleis og to horn beskrevet ganske inngående. Neste høst. Først skal 8 ferdig bøyde måkevingebuer få sine to senelag og vise hva de duger til. Er spent de to i eik og den ene i osage. Bør kunne levere varene. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Det er en god plan :) Du har en del sener å rive der også, hehe. Blir tøft å se hvordan de fungerer. Ganske upløyd mark det der også 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Bowman »

Jeg tror at de buene har potensiale m.h.t lengdeskyting. Nokkene trenger overlegg og må være en tanke tynnere enn det som er vanlig på en slik bue. Skal prøve å få den ene i eik optimalisert slik at den kan skyte langt. Eik og tre lag med sener. 70-80 #. Vi får se. Eirik har lagd et monster i osage. Den er helt rå. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Tipper du har rett i det. Senelaget vil jo tillate at de kan være ganske korte i forhold til trekklengde og styrke.

Jeg fikk forresten skutt tre piler fra den mongolske hornbuen i kveld. Hvor langt pilene ble trukket vet jeg ikke, men det var så langt jeg komfortabelt kan trekke en tung bue - sikkert 29-30-31".

* Standardpil av ask på 55 gram = 189 meter
* 1/2" krigspil av ask på 82 gram = 137 meter
* 11/32" parallellt skaft av furu, med brynjebryter og 2,5" lange fjør = 208 meter
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av nidrinr »

bra lengder det! Gleder meg til å se hvor langt ei årntli tung hornbue trekki til 32" går med ei standardpil..
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Det var omtrent samme lengde som jeg klarte med barlindkrigsbuen min på 100# @ 30" - med samme pil, så det ser jo ut til at man kan forvente litt mer av hornbuene.

Jeg har en til (ungarsk) som jeg tror er ca 15-30 pund tyngre enn denne og med litt krappere vinkler. Har satt streng på den også, men greier ikke å trekke den opp. Den burde jo klare noen meter til, selv om tuppene på den er litt større.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Kviljo buemakeri

Legg inn av nidrinr »

Hvis du vil kan jeg gjerne skyte et par piler med den for å sjekke hvor langt den går.. Både med tommelring og "vanlig" trek.
Svar