KEns buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Vet ikke Kviljo. eneste forsøk foreløpig. Men Japanerne har jo brukt det i århundrer. For ikke å snakke om alle fluestengene.

Yumiene til samuraiene var bambus rygg og buk, kjernen var (og er) bambus med "hardwood" på sidene. Komplex laminat..

Både Jaap Koppedrayer (Yumi) og Lukas Novotny (Salukibows) bruker bambus buk. Noen mener det må varmebehandles, andre ikke.

K
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Det så jo ut som om din bue ikke hadde fulgt strengen unødvendig iallefall.

Har bare fått inntrykk av at det er litt ømfintlig for trykk på primitive archer, uten at det er veldig mange der som lager buer med bambusbuk.

Det burde være en god grunn for å laminere inn tre midt-laminater. Kanskje det er for å stresse de tynnere sidene på buen?

Varmebehandling funker helt rått på tre, så hvorfor ikke på gress også, hehe.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Jag har læst att med værmebehandling så fungerar bambus som buk. Men få inga ideer nu, det ær jag som ska bygga en sån bue hærnæst :!:

:P
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Det kan jo tenkes at bambus er ømfintlig for trykk, i forhold til Osage Orange.
Tenker en som er vant til hickori og osage skulle kalle hva som helst (ask!) for ømfintlig.

Det kan og tenkes at jeg har hatt flaks. Men buen er brukt mye, den har skutt 60-150piler hver tirsdag i 1 1/2 år + en god del til. Det er et kompresjonsmerke i hickorien på den ene siden. Det kom nesten med en gang men har ikke endret seg.

K
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2376
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Jeg har tat to Yumi i nærmere øyesyn i forbindelse med at Johannes (Kyujin) var her i byen og holdt kyudokurs. Buen hans hadde varmebehandlet buk, den andre hadde det ikke. Samtidig kan man jo si at yumier ikke stresses så mye, siden de er ekstremt lange. Men det er jo bare å prøve.

"Hardtreet" i yumien er forresten lønn, og det har opp gjennom tiden vært laget en haug med forskjellig varianter av laminater i de buene. Alt fra heltre lønn til en haug med forskjellige bambus laminater.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Sandern
Bueskytter
Innlegg: 62
Registrert: 24 jul 2006, 14:57
Sted: Oslo

Eikelist

Legg inn av Sandern »

Jeg har tenkt til å backe en 10x60mm eikelist med bambus. Hvordan bør årringene stå (eller ligge)?
-(-
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Bambus på eik har jeg aldri prøvd, men andre har gjort det.

-Årringene kan igrunnen gå hvor de vil, bare ikke svinge så alt for mye eller løpe ut i siden eller buken av buen og kvist er ikke bra,

-Litt artsavhengig, men bambus er MYE sterkere enn eik så du bør jobbe den veldig tynn, typisk <1mm i kanten,

-Du kan ikke lage bambusbacket bue 60mm bred, da blir bambusen sinnsykt tykk

-10mm tykk eik er muligens i underkant

-du kan la tverrsnittet på eika være trapesformet, så bambusen, og ryggen på eika er f.eks 35-(40)mm på det bredeste mens buken kanskje er 40-45mm

-Ikke gi den 7" reflex :D



K
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Tenkte denne kunne være av interesse for enkelte. Viser hastigheter ved forskjellige pilvekter for noen buer.

Bilde

K
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Tøft! - der ser man at en av buene har nådd sin "dry fire speed", som det har blitt snakket om på flightforumet.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2376
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Kjempebra at duy har gått såpass grundig til verks. Er hastighetene kommet fram ved mange skudd, eller er det ett skudd per plot på grafen?

Så vidt jeg kan skjønne med min enkle håndverkerhjerne: Hvis målet er å skyte lengst mulig lønner det seg å ha den den tyngste av pilene som gir "dry fire speed" :? Det er selvsagt hvis man ser bort fra alle andre parametere som stivhet og luftmotstand.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Det er stort sett 10-15 piler i hvert punkt. Noen er 5-6 piler. Det er gjennomsnitt etter at "ville" verdier er plukket ut.

Som regel er en serie innenfor ± 5 fps, og hvis jeg får 145 eller 179 i en serie der de andre ligger rundt 163 så plukker jeg dem ut.

Men jeg ser at om jeg skyter aldri så mange piler og får et gjennomsnitt, så kan jeg godt få 5-6 fps forskjellig snitt en annen dag? Med samme bue og piler.

Er enig i resonnmentet ditt, skal ut å prøve i løpet av påsken.

K
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

He-he

Fikk akkurat med kommentaren på videoen, "Vanvittig", her er den nye:

Driver og legger ut en video av "Lurz" som skyter med denne buen, (bambus-hickori-bambus) samt av en ny (massaranduba/hickori) med mer reflex/defleks. Bilde

Den nye ble limt opp med nokså mye r/d, men ble forbausende flat.
Hadde tenkt at lemmene skulle være rette når den er oppstrenget, gikkk ikke helt.
La ikke inn mer enn 1" total refleks. Både for å "safe" og for at det skal være en presisjons-bue, ikke en lengdebue. Meningen er å kunne strenge den høyt, 7-8", for å få den litt mer tilgivende på spine og holde strengen unna armen.
Laget håndtak og slikt nokså tungt med vilje, for jeg har merket at bambusbuen er unødig vanskelig å skyte godt med fordi den er så lett. (litt over 400g)
Foreløpig er den nye buen 45-50#@28".

Den er 65"ntn, 45mm bred og har jevnt avsmalnende lemmer. Massaranduba backet med hickori, håndtak laminert av purpleheart og osage orange.

Fikk ikke kronografen til å virke inne, men tror den er nokså kjapp. Men på ingen måte er den så effektiv som bambusbuen i innlegget over.

en gang blir vel videoen lastet over...
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Nå var de visst lastet.. Her er "Lurz" med gamlebuen. :D

Bilde

K
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Den så lekker ut!

Med litt mer brå knekk og litt lavere strengehøyde hadde den nok sett ganske angular ut :)

Denne buen har du ikke tilla annet enn på sidene etter at den var limt opp?


Kom forresten over denne her, hehe:

http://198.170.108.27/phpBB2/viewtopic.php?t=725
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Denne buen har du ikke tilla annet enn på sidene etter at den var limt opp?
Joda, massaranduba-planken var 12-13mm tykk på midten når jeg limte den på. Grovt gulvtilla med høvel. Nå lurer jeg på om den er bra nøyaktig like tykk hele veien, eller tilogmed litt tykkere ytterst.
Hickorien er 4mm tykk.
Sidene høvla jeg til så den er 45mm bred innerst og 12-14mm bred ytterst.

Tiller var ikke så gæren etter liming, men ville vel ha blitt 250#... Så det ble endel rasping og skraping. Tror enda jeg ska ta av litt innerst, for den stacker muligens litt, eller så er den bare for tung. Så må jeg tynne håndtaket litt, foreløpig passer det best til Ray Clemence.

K
Svar