Forsøk på en flatbue av ask-plank

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
jozwiak
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 14 feb 2007, 11:46
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Forsøk på en flatbue av ask-plank

Legg inn av jozwiak »

Hallo.

Jeg hadde akkurat lest ut TBB og tenkte at det var på tide å prøve meg som buemaker.
Det første problemet jeg støtte på var vel å finne meg et emne. Følte ikke for å spasere ut i skogen og hogge meg en ask, da jeg ikke vet hvor populært dette er. Så jeg spurte på et sagbruk og fikk kjøpt meg en planke av ask. Jeg skjærte ut formen til buen, fjernet litt ved og begynte å floor-tillere den. Men etter en liten stund brakk den!!! :shock:
Mest sannsynlig er det nok min egen skyld, men målte treverket med en fuktighetsmåler og det viste seg at det lå på 6% eller mindre. Er det alt for lite? Må jeg finne meg en ny planke, eller skal jeg prøve igjen?

Lurer også jeg på om jeg kan hogge meg et tre i skogen? er det lov? :wink:

Glad for å være medlem av forumet.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2376
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Hei og velkommen.

6% er i minste laget. Treverk blir sprøere jo tørrere det er. Prøv med rundt 8% neste gang.

Det kan også være andre grunner til at emnet knakk: ujevn tiller, kvist eller dårlig fiberretning.

Bedre lykke neste gang.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
jozwiak
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 14 feb 2007, 11:46
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg inn av jozwiak »

Men hva er viktigst av rette åreringer og riktige fiberreting?

Og er det en mulighet for at planken kan ha steget til 8% om den ligger ute? Eller er løpet kjørt?
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Här finns en buildalong med lite bilder där man ser ringarna:
http://www.angelfire.com/magic/jawge/bo ... along.html
Brukeravatar
jozwiak
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 14 feb 2007, 11:46
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg inn av jozwiak »

thank you. får se om jeg klarer å la være å knekke buen denne gangen. :wink:
Brukeravatar
jozwiak
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 14 feb 2007, 11:46
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg inn av jozwiak »

Det er en ting til jeg lurer på. Det står mange steder at man ikke kan ha fler en to "run up" på hver side. Er på ryggen, buken eller på siden av emnet man skal se på fiberretningen? :oops:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hoisann :D

Ryggen er viktigst. Holder den, så knekker ikke buen. (iallefall ikke med ask)
Jeg har ikke hatt problemer med ask selv om det er nede i 6% fuktighet.
Faktisk har jeg lagd buer av ask med 5%(eller mindre) også. Men da har jeg passet godt på at trefibrene ligger gjevnt med ryggen på buen. Både sideveis (Du bør bruke stående årringer, og da ser du fibrenes svingning lett ut fra årringene) og svingning "inn og ut" av ryggen på buen. Om du høvler litt på ryggen, så kan du ofte se hvordan fibrene svinger ut og inn, men det krever muligens litt trening. Det vil også vises ved at lyset reflekteres anerledes der det er brå svingninger.

Men ofte kan buen fint leve med ganske mye svingninger, så lenge ryggen er helt 100% slett og gjevn, og så lenge man er forsiktig med å bøye for mye på den før den får en gjevn og fin bøy. Finn deg en lang streng, og sett den tidlig på tilleren, så ser du lettere hvordan den bøyer. :)


Hvor vidt det er lov til å hogge trær i skogen kommer an på den som eier skogen :D Det er jo bare å spørre :wink:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Er det TBB 1 eller hele du har, vol. to har "bows from boards".

Det kan jo være mye rart i ask som en nybegynner ikke legge merke til eller tror er viktig. Det er ikke noe magisk materiale.

F.eks små, men brå bøyer i fibrene (kvist i naboplanken) er ofte svake punkt.
Noe ask er bare ganske enkelt sprø, jeg har en diger planke som jeg har laget 3 buer av, alle knakk. Planken er fryktelig lett, knapt nok tyngre enn tung furu og neppe noe sterkere.
Hvis treet var vridd i utgangspunktet, så sliter du, og det er nesten håpløst å se.

Det sikreste er å backe buene med et eller annet inntil en er mer dreven. (og egentlig bare fortsett da også...) TBB har selvfølgelig et kapittel om "backings " også :D Kan anbefale linstoff, kraftigst mulig, bomull er ikke så sterkt. Bare smør inn bue og stoff med snekkerlim, legg det på og jevn det ut (lønner seg å stryke stoffet først).

En annen "safeguard" er å lage den bred som f.. Hvis du f.eks. lager den 3" bred ved håndtaket og lar lemmene smalne av i rette linjer mot tuppene. OG 66" eller mer lang. Da skal lemmene bøye like mye over det hele og det er lettere å få til på øyemål enn en vanlig elliptisk tiller.

Husk selvsagt å aldri belaste den særlig mye mer enn den skal når den er ferdig og bare bøy til du såvidt kan se at noe må justeres, fix det og bøy igjen.. aldri bøy "litt til" når du ser en uregelmessighet.


Men tre vil alltid være tre, noen ganger kan du slippe unna med det utroligste, noen ganger knekker buen uten god grunn (du oppdager den som regel etterpå)
Og hvis du mistenker at buen skal knekke, så sett for all del opp et videokamera når du skal prøve den :wink:


K
Brukeravatar
jozwiak
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 14 feb 2007, 11:46
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg inn av jozwiak »

Heheh... det kan nok føre til mange morsomme opptak. :wink:

Da får jeg prøve igjen og smøre meg med tålmodighet. Det er vel som alt annet... øving gjør mester! :D
Brukeravatar
Faakern
Nybegynner
Innlegg: 6
Registrert: 05 jul 2006, 14:03
Sted: Falmouth, UK

Legg inn av Faakern »

KEn skrev:Er det TBB 1 eller hele du har, vol. to har "bows from boards".

Og hvis du mistenker at buen skal knekke, så sett for all del opp et videokamera når du skal prøve den :wink:


K
Apropos knekking av buer der prosjektet ikke går helt som det var planlagt: Her er Ole Kristian (Vargen) i aksjon.

- Frank

PS. Beklager kvaliteten - det ble filmet på en 70-talls mobiltelefon.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Det der så jo ut som en grom recurve også :(
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Lurer på om det är så det kommer gå med min :o
Brukeravatar
jozwiak
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 14 feb 2007, 11:46
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg inn av jozwiak »

hallo igjen. Nå har jeg prøvd meg litt og har for øyeblikket kommet så langt. Har egentlig bare målt opp en stokk, hogd den grovt til med en øks, og avsluttet med en spantekniv fra clas.

Så har jeg begynt å fjerne litt og litt tre fra hver lem med spantekniven som jeg holder på 90 grader. Så kan dere se på bildet hvor mye den bøyer seg. Men nå vet jeg ikke hva jeg gjør. hehe. noen råd?

Bilde

Må også si at jeg var veldig nervøs når jeg dro buen opp. Veldig vanskelig å vite hvor mye man skal dra når man aldri har gjort det før.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Du kan trekke den helt til du ser at den bøyer ugjevnt.

(forutsatt at den er brei og tynn nok for dravekta, og at fibrene i treet ligger riktig)

Men det der ser veldig bra ut. Du kan bruke en klosse/linjal/etc. på 15-20 cm og holde den mot buken for så å se hvor stor glipe det blir imellom buen og klossen. Det indikerer veldig bra hvor den bøyer for mye og hvor den bøyer for lite.

Så er det bare å kjøre på med kniven og ta av treverk der den bøyer for lite. Når den blir gjevn på en viss trekklengde kan det være lurt å trekke den noen ganger 1-2 tommer lengre for så å spenne den opp på tilleren igjen for å sjekke at den fortsatt bøyer pent før du trekker den videre på tilleren.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Ser bra ut :)
Ad hvor mye man skal dra, husk det Ken skriver lenger opp på tråden: "å aldri belaste den særlig mye mer enn den skal når den er ferdig".
Det vil si, hvis du planlegger å lage en 40 pund bue, skal du ikke bruke mer enn 40 pund kraft til å trekke den mens den er på tilleren.
Den ser ganske tykk ut foreløpig, men bøyer jevnt og fint så det er mulig du har en potensiell kraftkar der. Hvor bred er den? Hvilken vekt satser du på?
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Svar