Osage Orange mm. nå oppdatert med priser og bilder

salg av bueutstyr.

Moderator: GreenMan

Forumregler
Når utstyr er solgt skal forfatter av innlegget endre tittelen til [solgt]forumtittel. Moderator har rett til å endre status etter en hvis stund. Ikke gjør en salgstråd til diskusjoner. Kun svar på tråden som har med salget å gjøre vil bli godtatt.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Ok, det høres bra ut :)

Da blir det altså ei bestilling til Trondheim. Er det noen i sør som også skal bestille?

Rekner med at jeg er alene her i vest :(
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Jeg har nå fått bekreftet at vår reservasjon er med.
Jeg har tatt med noe valnøtt og yew(amerikansk barlind, taxus brevifolia) i tilleg.

Jeg vil sansynlighvis ta med et lite lass emner både til Hamar i Juni og til Kaupang i august.

Hvis det er noen som vet med sikkerhet at de vil kanselere sine ønsker etter å ha sett de nye prisene, eller flytte dem til en annen bestilling, så er det fint om dere gir beskjed.
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2376
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Jeg må jo ærlig innrømme at selv de nye prisnee er latterlig bilig. En bjelke som er på 10x15cm og 2,3 meter holder til en drøss med buer. hvis man regner langbuer på 3x3 cm og en del svinn, får man 12 emner ut av en slik stav. 840kr/12 = 70kr emnet for osage o.l. Man tåler en del frakt m.m. på det uten at det blir alt for dyrt.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

I utgångspunkt ær jag intresserad av (om man kan såga ut till runt 4x2cm)

4st Osage
4st Valnøt
4st Yew
4st Hickory

Det beror lite på det slutgiltiga priset. Men det skulle ræcka en stund med 16 emner, och det skulle då vara f*n om jag inte kunde få till en skjutande båge nångång :lol:

Om det ær någon i Oslo-området som också vill ha så kanske vi kan dela?
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Hvis jeg har skjønt dette riktig: En planke hickory er på 10x15cm og 2,3 meter lang, og kommer på ca 850 penger. Da skal jeg ha en. Hvis det er mulig å få hickory bueemner med bark på, 2m lange og 50-60x100mm firkant for 450,- så tar jeg heller to sånne.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Slik jeg tolker det vil det meste ligge på rundt 50/60mmx100mmx2000mm (450,- Dkr. inkl mva)
bortsett fra hickory som de prøver å få til i "deciderede buestave 2,1m med bark (70-100mm over bark)".
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

I såfall tar jeg to pinner hickory. Med bark hvis de får det til og det ikke er veldig mye dyrere.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Jaha, då får man kanske ut 4st stavar då? som blir 5x2.5cm, eller 6st 3x2.5

och vad menar du med 70-100 över bark?
Vad är måtten på hickoryn och vad kostar det?

:)
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Det har tatt tid, men nå ligger materialene klare for avsendelse fra Danmark.

Jeg har gjort mitt beste for å beregne priser i Nkr, kalkulere moms og fordele fraktkostnader. Jeg har også lagt på ca 10% buffer for å minimere min egen risiko.

Priser i norske kroner inkludert moms, frakt (til Trondheim) og buffer:
IPE 25x140mm x 2m 260,00 kr
Purpleheart 25x140mm x 2m 230,00 kr
Hickory stav 70-100mm x 2m 800,00 kr
Am. Valnød 50x100mm 2m 800,00 kr
Osage Orange 50x100mm x 2m 650,00 kr

Jeg har notert følgende reservering:
Are: 1 osage, 1 IPE, 1 purpleheart
Kviljo: 1 osage, 1 IPE, 1 pupleheart
Nils: 2 osage
Per Onsrud: 1 osage, 1 IPE, 1 purpleheart
Griffin: 1 valnøtt
Lurtz: 1 Hickory
Ole : 1 osage, 1 IPE, 1 purpleheart

For å bekrefte din bestilling må du sende meg en e-post med fullt navn til jorarn@hotmail.com

Jeg gjør oppmerksom på at Osage-emnene ikke er optimale til heltrebue da det er en del svingninger i veden og det kan bli vanskelig å følge en årring, men de burde være bra til laminatbuer i kombinasjon med Ask, Hickory, Bambus eller lignende.

Materialene kan hentes i Trondheim eller jeg kan ta de med til Kaupang.
Jeg tar inn noe ekstra som jeg håper å få delt opp i enkeltvise emner, så det bør være mulig for andre som ikke har reservert å få kloa i et emne eller to.
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Dette er supert! :)

Hvordan får du det fraktet til Trondheim? Går danskeferja helt opp, eller går det til Kristiansand først? For oss to i sør ville det jo vært genialt å hente det i Kr.sand i så fall.

Og for å avansere det hele enda mer: er det mulig å øke bestillingen? Det ville ikke vært dumt med en ekstra planke IPE og en stokk Hickory.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Forsendelsen går med tollpost eller lignende, så det blir nok vanskelig å dele den underveis, desverre.

Jeg tar inn noe ekstra av de fleste slagene, så det er mulig å øke på litt.
Tror ikke jeg tør å øke den totale bestillingen noe særlig, da det allerede er et betydelig beløp som jeg må legge ut.
Sist redigert av Jorarn den 20 jun 2007, 19:21, redigert 1 gang totalt.
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Ok, helt 100. Da ser jeg hva som blir igjen på Kaupang. :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Det här blir julafton :D
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Da er den endelige bestillingen sendt.
Levering vil skje i uke 29.

Jeg har som sagt bestilt en del ekstra av alle treslagene, som jeg vil dele opp i mindre emner, så det er håp selv om man ikke står på listen ovenfor. De som er interessert kan eventuelt sende meg en mail.

Her er noen bilder som Gunnar har tatt hos Woodshop:
Bilde
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2376
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Da har jeg fått emnene jeg bestilte pluss litt til.

Takk til Joachim for et glimrende initiativ.

Jeg har bladd litt i Pip Bickerstaffe sin "Heritage of the longbow". Han har ofte tre laminater i langbuene sine. Han har en liste over trtesorter som han mener egner seg til forskjellige laminater. De som den bestilllingen er interessant er:
Hickory: rygglaminat
Purpleheart: Kjenrelaminat
Osage: Kjerne- og buklaminat
Svart amerikansk valnøtt: Kjerne- og buklaminat.
Ipe: Ikke nevnt. Men jeg har sett andre steder at det skal egne seg svært godt fordi det har en høy kompresjonsstyrke.

I tillegg nevner han osage og purpleheart som gode emner til fotstykker på piler. Fint og bruke avkapp til noe nyttig også.

Lykke til med buemakingen forlkens. Jeg gleder meg til å se resultatene.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar