Kviljo buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Oddbjørn:
Jepp, merbauen er nok bedre til flatbuer. Men det måtte prøves.

Hvordan er fibrene i plankene dine? Svinger de mye? Jeg er litt frista til å finne meg en ny planke, om det bare er mulig å finne en som har sånn noenlunde grei fiberretning. Lekkert materiale.


Are:
Men da kan man vel være ganske sikre på at 100-punds-argumentet ikke holder mål.

Lim :D Blir ikke det bare mer påkjenninger på trådene der de må bøye seg rundt fingrene?




Nå har jeg prøvd å overtale bambusmerbaunydambuen til å la seg trekke til 28" i morra 8)

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Spikka ut en armbrøstbue i kveld:

Bilde


Gjorde den lik den som ligger på Bryggen museum, bare 1-2mm tykkere, og to cm lengre. Relativt fint barlindemne, med kjerneved igjennom hele lengden. Trakk den til 12" med 2" slakk tillerstreng. Minst 150 pund 8) Fuktighet i emnet: 8% Fulgte strengen kanskje en halv centimeter.




Så trakk jeg den til 13"




PANG! :D (høyt :lol: )















Bilde


Knakk forresten også den 79" lange eikebuen 8) Den rauk på 26" trekk, hehe.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Amund
Bueskytter
Innlegg: 46
Registrert: 08 jan 2006, 20:49
Sted: Nesodden/Ås
Kontakt:

Legg inn av Amund »

Var det... den? :lol:

Har blitt mye bra peisved nå :)
Beware of Chippy the Cheerful Chipmunk
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jepp :wink:

Så vi prøver på nytt 8)

Må bare få kjøpt meg en solid vaier til tillerstreng først :lol: DÆSKEN det er mye krefter i sving :shock:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Ha! Bambusmerbaunydambuen holdt igjennom treninga i kveld :D

Slik ser den ut nå:

Bilde
Beklager de fryktelig dårlige mobilbildene :?

71" mellom nokkene; jeg tipper den er 65# ved 28", og den har nøyaktig 1" reflex. Så, til tross for at den iherdig prøvde å bli peisved, har den blitt en av mine beste buer tror jeg. Var herlig å skyte med, og i forhold til mine andre buer virka den relativt rask. 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2376
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Kviljo skrev:Må bare få kjøpt meg en solid vaier til tillerstreng først :lol: DÆSKEN det er mye krefter i sving :shock:
Selv bruker jeg, og andre her i byen, trimline til seilbåt.

Det finnes flere varianter, men det finnes en som er så godt som helt uten elastikk. Den som ligger på 3 mm tror jeg har en bruddstyrke på 500kg eller noe :shock: Det er også genialt å ha med i lomma når man drar på skyting. Slå en knute i hver ende, så vips har man en nødstreng.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hmm, interessant. Jeg antar at det ikke er noen slags vaier, men noe platst-tråd ala dacron?

Til nå har jeg brukt en tynn stålvaier fra biltema, men de blir flisete og stikker når de har blitt knytta noen ganger.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2376
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Ikke noe stål der nei. Men den er virkelig stiv og nesten umulig å tvinne. Det er noe kevlar eller noe med en grell strømpe i typiske regattafarger. Sjekk i nærmeste seilbutikk og spør etter elastikken. Vanliige liner er ubruklige. Den må være uelastisk (under 0,5%)
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Trimlinene i Spectra/Dynema eller Kevlar er utrolig kjekke som tiller og og reservestrenger.
De anbefales.
Spectra/Dynemaa liner og tau har vel erstattet vaier på seilbåter nærmest fullstendig, pga. styrke/vekt forholdet.

K
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Da må jeg prøve å få tak på ei slik line. Stusser litt på at de kanskje er for stive til å knytte en tømmerstikk? Tillerstrengen bør jo kunne justeres.



Ellers har det skjedd lite på buefronten de siste dagene. Fikk dog spikka meg en spinetester:


Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Jeg tror jeg må lage meg en slik spinetester.

Spectralinene er mer enn myke nok til å knyte, tømmerstikk, pålestikk, åttetallsknop, fiskerstikk, you name it..
Har brukt prusikknop og istappstikk til å få dem til å henge på langs av stramme vant. Funker også på buer uten nocker.
Vanskelig å kappe kan de være hvis ikke kniven din eller saksa di er skarp. Varme er best.

K
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hehe, jeg burde vel forstått at tau spesielt lagd for båter kan knyttes :oops: :lol:
Men så er min erfaring med båter svært begrenset, selv om jeg har vokst opp 300 meter fra sjøen 8)

prusikknop og istappstikk - hehe, tøffe ord :wink:


Skulle jeg lagd spinetesteren på nytt, tror jeg faktisk at jeg ville limt inn noen små kulelagre i akselen til viseren, for det må være ganske friksjonsfritt for at den skal fungere nøyaktig. Kommer nok til å modifisere den slik etterhvert.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Da får jeg heller følge med på utviklingen..

Knuter var en stor interesse engang, derav,(og båter er det ennå) faktisk er det ganske kjekt å vite at det fins annet enn kjerringknuter.

Vi må få se flere bilder av Merbaubuen, den ser j.. tøff ut. 65# og godt kast er jo heller ikke noe å kimse av...
Nå skal jeg lete opp en støvmaske og dykke ned i kjelleren.

K
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Er jo ikke snakk om annet enn å fjerne litt av friksjonen i akselen som viseren sitter i, ellers funker den utmerket. Så et bilde av en slik på et amerikansk forum :)

Knuter er noe jeg kunne tenkt meg å kunne flere av. Helt siden speideren har jeg tenkt at jeg skulle lære meg noen flere, men det har av en eller annen grunn ikke blitt noe av, bortsett fra tømmerstikket da. Genial knute, hehe.

Bilder av merbaubuen ja, hehe :mrgreen:

Lagde et skikkelig håndtak til den sist torsdag:

Bilde


Nedstrengt profil:

Bilde



Den ene sprekka i den:

Bilde


Her litt fra en annen vinkel :lol:
Bilde

Litt sprekker i bambusen også, men men
Bilde


Hehe :wink:
Skaut noen runder med den i kveld, og skulle strenge den litt høyere etter som strengen hadde strekt seg litt. Bare for å være på den sikre sida gikk jeg litt til side fra de andre på standplassen - trekke trekke - PANG!

:lol:

Denne gangen var det buken som gav etter. Som dere muligens ser på de siste bildet er det litt svingninger i den ene enden på flisa. Der hadde buen noen kompresjonsmerker. Jeg hadde surra over det med lintråd innsatt med aralditt, og så bektråd.

Så der slutter min karriære som merbau-ELB-maker, hehe 8)

Dog, det kunne nok gått bedre om jeg hadde tatt den ned noen pund, eller kanskje høvla ned bambusen litt ekstra, og ikke lagt i fullt så mye reflex. Alternaltivt at jeg hadde latt det være igjen litt ekstra tre rundt det svake området :roll: Den knakk på 28" oppstrengt med fistmele (tommelmål? :D) så det var nok ikke mye om å gjøre for at den skulle holdt.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Hvor tykk er bambusen?

K
Svar