Hasselpil med eikeforskaft. (konseptpil)
Etter å ha erfart at hasselpilene mine som regel knakk 5cm bak spissen, tenkte jeg at et forskaft i hardere tre kunne være tingen. Jeg har pusla litt med forskjellige sammenføyningsmetoder, deriblant spisst forskaft inn i uthult hovedskaft som Ishi brukte. Jeg ligger tydeligvis laaangt under Ishi sitt nivå for jeg får
ikke til å lage gode spleiser på den måten
En sånn scarf joint derimot:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/e ... -scarf.gif
Funka på første forsøk! Litt pirk å få lik vinkel på flatene, men med ei god rasp og litt øyemål gikk det tilslutt.
Jeg skal lage en buildalong på ei sånn pil, når jeg får litt mere øving i det. Dere for nøye dere med bilder av en noe pjuskete konseptpil
Pila er 30" lang fra nokk til bak spiss. 10mm tjukk i spleisen, ned til 8mm i spiss og foran nokk. Forskaftet er 5", spleisen er 2" lang. Fjøra er 5" lange og kommer fra Brøtumhane

Spissen er en sånn hunting trade point fra tradbow. De er rett og slett helseskadelige! Jeg måtte jo se hvordan pila oppførte seg i lufta så jeg skøyt den mot 30cm skumgummimadrass med den lille 40# indianeren min. ca 10m unna. Madrassen rørte seg nesten ikke engang, men pila satt en god cm inn i ei selje noen meter bak

Olav, du må vakne. Indianarane kjem!