Blåserør og piler

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Blåserør og piler

Legg inn av MalaWolf »

Jeg dumpa borti "71grader Nord" her i går. De konkurrerte med blåserør :) Noen som har forsøkt seg på slikt utstyr? Hadde vært morsomt å funnet ut om det kan lages av naturmaterialer fra gamlelandet, helt uten metall ...
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Blåserør og piler

Legg inn av MalaWolf »

Hmm jeg kom over denne:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.6723176
Batonger, blåserør, batangakniver, stiletter, slosshansker, elektrosjokkvåpen og enkelte forsvarssprayer er helt forbudt å ha.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Blåserør og piler

Legg inn av Christian »

hehe, truru det ell :mrgreen:

De jeg har laga har vært av hule plantestilker, noe som er litt skummelt da mange er temmelig giftige... men jeg har også prøvd å lage de av stokker som jeg kløyver, huler ut og binder sammen igjen.

Pilene er relativt enkle å lage. Bare spikk ei treflis, varmeherd den i spissen og surr no pels fast i andre enden.

Fun fact: Alle mine barndoms gleder er tydeligvis ulovlige! :roll:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Blåserør og piler

Legg inn av Christian »

men de reglene er jo til å bli i dårlig humør av... Batong liksom... Det er jo bare en rar klubbe! Det blir jo som å si at det ikke er lov å eie økseskaft :roll: For ikke å snakke om pinner! Tenk da, det er bare å spikke dem i enden så har du et dødelig stikkvåpen! :shock: Høgg ned skogene, det vokser farlige ting der :evil:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Blåserør og piler

Legg inn av MalaWolf »

Regjeringen sier i sin forskirft
§ 9 Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1
Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre
selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter,
slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre
gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål
og som fremstår som voldsprodukter.
Denne bestemmelsen gjelder ikke for våpen som er bestemt for eller tilhører politiet eller
Forsvaret.
Det er forbudt å erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det
kan gis tillatelse til å erverve, eie og inneha armbrøst når vedkommende oppfyller kravene
nevnt i § 10. Dette ledd gjelder ikke armbrøst ervervet før 1. januar 1993.
Politimesteren kan dispensere fra forbudet i første ledd dersom særlige grunner
foreligger.
Så - blåserør & erter er ulovlig! Utrolig... Ser visst ut til at jeg faller godt innenfor den samme kategorien som deg Christian - alle mine morsomste barndoms sysler er forbudt i dag .. jaggu faen rart vi overlevde :!:
Mine barndoms sysler er uthevet ...
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Blåserør og piler

Legg inn av woodstick »

hmmmm..... jeg tror nok denne loven kan tolkes med litt godvilje at rein husflid som sprettert med syltestrikk og blåserør med erter eller trepiler er ok. Det er nok de mere sofistikerte variantene de vil ha til livs
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Blåserør og piler

Legg inn av Christian »

hehe. Apropos ingenting egentlig, men etter en typisk sydenferie i min barndom, så møtte jeg opp på trening med lomma full av knokejern :wink: Viste de stolt fram til min daværende karateinstruktør og fikk følgende kommentar tilbake: Det der funker ikke veit du, du må ha knoker AV jern, ikke knokejern... :roll: Etterpå dundra han neven i veggen så det blei knokemerker i furupanelen... sånt no setter spor i formbare barnesinn :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Blåserør og piler

Legg inn av woodstick »

he-he... det står det respekt av:) Da er det bare å øve opp lungene til å blåse ertene like langt uten rør
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Blåserør og piler

Legg inn av nidrinr »

..Har heldigvis aldri orka å sjekke om artige ting er lov jeg.. :)

-Jeg har derfor ikke lest denne postens paragrafer, og er fortsatt lykkelig uvitende om alt som står bak tegnet "§"...
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Blåserør og piler

Legg inn av Zeida »

Hmf.... Dette visste jeg faktisk ikke voldsomt at det ikke finnes regler mot sånne kjedelige regler. Våpen jeg har laget som står det: Sprettert bulker stål slingbow eller sprettert armbryst= Armbryst med strekk blåse rør og en del små ting. Det er vel teoretisk sett ikke lov med buer det skyter piler og er farlig så vis det er lov så er det der: Batonger, blåserør, batangakniver, stiletter, slosshansker, elektrosjokkvåpen og enkelte forsvarssprayer er helt forbudt å ha. no dritt det der er små våpen i forhold til 100pund langbue :) Her er foresten side hvor de har masse ulovelig kule ting http://www.dealextreme.com/
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3097
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Blåserør og piler

Legg inn av nidrinr »

..Batonger er vel ulovlig fordi politiet bruker dem til så mangt... :P

(syngemodus) "Å hva gjør du med batongen, kjære snut? -Inn og ut!"

Betenkelig at politiet har lov, men ingen andre... Blir litt som "Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør!".. -rart folk gir faan.
-Hadde jeg bare visst hvor kriminell jeg var som 10-åring...
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Blåserør og piler

Legg inn av Zeida »

haha hadde jeg bare visst hvor kriminell jeg var som 12 åring nei vent litt jeg vet det :?
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Blåserør og piler

Legg inn av MalaWolf »

Best vi oppfører oss ordntli' så ikke'n Ola for forbud mot å selge fra bua si. Neste er vel forbud mot fjør & hyssing og kniver. Samt metoder for erverv av dette .. hehe ..

Litt snodig at det er forbud mot å bruke blåserør med erter, mens ertepistol er lov ;-) Synes i dette vitner om en liten konsistent lovgiving. Hva med potetkanoner?
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Blåserør og piler

Legg inn av Zeida »

potet kanoner er lov men jeg skjønner forsatt ikke at det er lov med bue ikke at jeg har noe i mot det men det er så ulogisk. Kniver hvordan er det med det?
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Blåserør og piler

Legg inn av woodstick »

Kniv har du ikke lov å bære på offentlig sted, kun om den tilhører bunad. Snart så må du nok kappe av bladet på den også he-he

Danskene må ha tillatelse for å kjøpe kniv med blad lengre enn 9cm, men kokkekniv på 25cm er fritt salg :roll:
Svar