Laminat?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Christian
Mester
Sted: Vestby

Laminat?

Legg inn av Christian »

Er det noen som har noen erfaringer med laminatene fra tradbow? Jeg bare lurer på om det er noen forskjell i egenskapene til osage, zebra, alm og bambus laminatene. De skal i (teorien) inn mellom to bambuser..
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Moen
Mester
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Laminat?

Legg inn av Moen »

Det er ingen forskjell på egenskapene for laminatene..hvis de ligger under glassfiber vel og merke. Hvordan de oppfører seg under bambus, vet jeg ikke. Men 3x Ipè under glass, og 3x ask under glass gir dønn like buer.(Forutsatt at de har lik form/lengde/bredde osv.. Det kan kanskje skille med noen enslige f/s. Skal du bruke laminatene fra Ola under bambus, vil du i alle fall få ei jævli dyr bue.. Du må nok ha noen par hvis du skal ha en viss styrke. Jeg hadde heller brukt spenna på piker, vin og sang, og laget laminatet selv. Hvis tråden til PunyV (Rytterbue) ligger her på forumet ennå, får du en smart forklaring på hvordan. Er målet BBB, ville jeg kjøpt ei pakke boo fra Dick`s, laget kjernelaminat av ett laminat og og slengt på natur på hver side. Noe sier meg at det ikke er lett å tillre en slik kreasjon. Man må i alle fall pretillre laminatene før en begynner med limklin :wink: Jeg lagde en gang en bue med ask kjerne med bambus rundt...Den havnet på "The Wall of shame" og senere brendt!
Brukeravatar
Christian
Mester

Legg inn av Christian »

hehe brenne :twisted:

Driver og samler mest mulig erfaring rundt bambus buer serru. Driver og tenker på yumi produksjon etterhvert... Skulle gjerne ha laga laminater sjøl, men med 53kvadrat kjellerleilighet å boltre meg på, så blir det litt vanskelig :roll:

og når du har 3timer med organisasjonsteori og bydelspolitikk, ja da blir det mange fine bueprosjekter i notatblokka :wink:

Men hvis det er noen som har noen laminater til overs, så er det bare å si ifra!
Brukeravatar
Christian
Mester

Legg inn av Christian »

Råvarer til bbb med osagekjerne fra tradbow gikk litt over tusenlappen gitt :shock: tror jeg tar en tur på byggmaker og kikker litt på lister :wink:
Moen
Mester
Sted: Tangen
Kontakt:

Legg inn av Moen »

Hehe... Som sagt. Grisedyrt! Merkelig at ikke flere bygger tradbows gitt :lol: Men du trenger kun en rett kjøkkenbenk på 100cm.. Litt trekloss og pussepapir. God tid er heller ikke å forakte. Ta en titt på tråden til PunyV, så ser du :D Får du en eller annen kar til å høvle ned en askelist til 4-5mm er 75% av jobben gjort.
Jeg har bla. en del ask og actionboo laminater som er ferdig tapert. 1mm på 94cm, samme som de Ola selger. Men problemet er at alt jeg eier av bueting er pakket ned i store fine esker, og er stablet på et lager. Så det kan ta en stund før jeg tar de ut igjen :roll:
Brukeravatar
Christian
Mester

Legg inn av Christian »

PunyV er han som bruker den høydejusterbare pusseklossen ikke sant? mener jeg har sett den ja. Kanskje jeg må begynne å pusse :wink: Det er jo tross alt ikke så stas når du bare har limt sammen noe som noen andre har laga. Legobue :wink:
nidrinr
Master bowyer
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Isene gir bort "restplank" for øyeblikket. En tur innom der med nok plass i bilen vil gi mye snadder. Trenger du "værsste" for en dag, er det bare å ta en tangentur. Lett tigjengelig både med bil og tog. Her kan du sage ut fra naturemner eller plank etter fritt ønske.
Brukeravatar
Christian
Mester

Legg inn av Christian »

oioi :wink: kan hende du får besøk etterhvert :mrgreen:

Byggmaker på ski har listverk i både ask, eik og bøk og hvis jeg bare hadde fått "kløyvd" de, så hadde jeg jo vært i laminathimmelen 8)

Så hvis du har ei bandsag,eller no tilsvarende, så hadde jo det vært til stor hjelp.
nidrinr
Master bowyer

Legg inn av nidrinr »

Har bandsag ja. Vi kunne jo få til en spikkedag en eller anna helg, som et "minibueakertreff" om det er noen som er interessert i en tur.
Brukeravatar
Zeida
Mester

Legg inn av Zeida »

Humf det beste de kna klare på byggmaker på Mo er furu list og noe svin dyr eik :evil:
Brukeravatar
Christian
Mester

Legg inn av Christian »

Jeg er interessert i minibuemakertreff på Tangen!! Apropos laminat, noen som veit hvordan bøk er i strekk? Jeg tenker at det passer mer i buk, men det hadde passa meg veldig mye bedre hvis det hadde gjort seg i rygg :wink:
nidrinr
Master bowyer

Legg inn av nidrinr »

Av det lille jeg har erfart med bøk, er den best som midtlaminat med noe kompresjonsheldig i buken og noe strekksterkt i ryggen. Det er mye futt i bøk, men det virker ikke som den er fantastisk glad i hverken strekk eller kompresjon. -Men det er sikkert fler som har mer erfaring med bøk enn meg.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Sted: Sande i Sunnfjord

Legg inn av Hardwood »

Bøk er bra i strekk. De fleste norske treslag er jo sterkere i strekk enn kompresjon, og bøk er ikke på topp men absolutt i øvre sjikt. Har laget heltrebuer av bøk, og de gir seg i kompresjon før strekk.
Brukeravatar
Christian
Mester

Legg inn av Christian »

Midtlaminat er faktisk akkurat det jeg hadde tenkt å bruke det til :mrgreen: men jeg har ei list med strøkne årringer av bøk og ei tilsvarende av ask. problemet er at askelista har 10 årringer per cm....
nidrinr
Master bowyer

Legg inn av nidrinr »

Ask kan være bra med tettere årringer også, bare vårved-ringene er tynne i forhold til sommerårringene. Ask er litt rart av og til.. :?
Svar