Lage enkel bue til små barn?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Tjarand
Bueskytter
Innlegg: 93
Registrert: 29 aug 2008, 16:18

Lage enkel bue til små barn?

Legg inn av Tjarand »

Minstemann bli 5 år gammel på torsdagen og han ønsker seg bue slik at han kan bli like skakk i ryggen som far sin og like treffsikker som storebroren sin. Tenkte å prøve å lage en selv om jeg er skikkelig grønn på buemakeri. Tenkte å prøve meg på emner fra Byggmakker da guttungen ikke er videre prosessorientert. Hva av kjøpeplank er det man kan bruke til en enkel barnebue?
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Lage enkel bue til små barn?

Legg inn av Moen »

Jeg hadde 6`de klasse på barneskolen på buebyggerkurs (buepussekurs) Da brukte jeg furu glattkant. Buene ble ferdige i dag, og fungerer utmerket. Pass bare på at du lager buen litt brei...
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Lage enkel bue til små barn?

Legg inn av Christian »

Vaskelister i eik er også en slager, bare pass på å se etter gode årringer og fibersvingninger osv..
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Tjarand
Bueskytter
Innlegg: 93
Registrert: 29 aug 2008, 16:18

Re: Lage enkel bue til små barn?

Legg inn av Tjarand »

Da var buen til minstemann ferdig. Tok totalt ca. 3 timer så den ser litt ... rustikk ut. Er nok litt for kraftig men jeg tviler litt på fiber-retningen så jeg skal høvle meg veeeeldig forsiktig ned. Og kanskje pusse litt ...
Ble veldig overrasket over hvor spretten en sånn feielist i eik er. Junior klarte å lande en pil ( lett karbonpil uten spiss!) på markisen til naboen 20 meter unna og da dro han ikke halvveis.

Er egentlig mest fornøyd med strengen. Har en rull med hampehyssing fra gamle dager. Tvinnet det dobbelt og gnidde med bivoks. Funker fint og ser tøft ut.
Vedlegg
streng.JPG
Hamp
(90.41 kiB) Lastet ned 1928 ganger
bue.JPG
Greit nok til husbruk ...
(37.66 kiB) Lastet ned 1928 ganger
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Lage enkel bue til små barn?

Legg inn av Christian »

Ikke no å si på den der 8) sikker på at det er hamp? synes den ser litt sisal ut.
Det at små barnebuer har en tendens til å overraske er ikke noe nytt :wink: Jeg glemmer helt at selv om bua er en lett liten pinglepinne, så skyter den jo små lette pinglepinner også... Jeg har vært nok turer over til naboen for å hente piler for å si det sånn :roll:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Tjarand
Bueskytter
Innlegg: 93
Registrert: 29 aug 2008, 16:18

Re: Lage enkel bue til små barn?

Legg inn av Tjarand »

Mener det sto "Hanf" på den tyske etiketten men den er jo borte. Veldig grove fibre som lukter striesekk. Er nok litt lite fleksibel til generell buestrengbruk (kraftigere buer) men du verden så lett det er å lage knuter som holder med den tråden.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Lage enkel bue til små barn?

Legg inn av Christian »

hehe, hamp lukter hamp ja ingen tvil om det :wink: Du kan så absolutt lage buestrenger av hamp! Hvis du har en hyssing som er av laber kvalitet så går det an å tvinne den opp for så å tvinne den sammen igjen for hånd. Litt bivoks på kordellene og litt flamske ferdigheter så kan du lage gode strenger av billig hyssing :) men når #nåla nærmer seg 100 så hadde jeg nok vurdert å gjøre det på en annen måte :wink:

et lite apropo: alle strenger av vegetabilske fibre svekkes av knuter... Derfor har de ofte fletta/tvinna løkker og forsterkning hvis de knytes til bua.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Svar