Tørking av ask

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer

Tørking av ask

Legg inn av Bowman »

Hei

Jeg er ny her. Har vært på kurs med Daniel to helger denne våren og har lært litt om buebygging. Har fått tak i noen fine askeemner. Lurer på hvor lenge det må tørke og hvordan jeg går frem. Jeg er klar over at det selvsagt dreier seg om tykkelse og dimensjon. men det dreier seg om enbue-emner, altså relativt tynne. Jeg har et emne som muligens kan deles i to eller fire. Kan bli til to flatbuer eller 4 langbuer.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Tørking av ask

Legg inn av Hardwood »

Velkommen !
Splitt det som kan splittes, ta av barken, og smør et par lag trelim i endene. Legg dem luftig i uteforhold, med tak over, noen uker. Du kan hurtigtørke f. eks. det emnet som du vil begynne med, hvis du er veldig sugen. La det ligge ute en uke, så i verksted en uke, så inne. Etter en uke inne kan det hende du kan begynne. Grovform buen før du legger den til tørk, så går det fortere og sikrere. Men du bør holde øye med evt, vridninger som kan oppstå, da må du spenne det fast og bøye det tilbake, og la det stå slik noen dager. Jeg har laget be på 5 uker fra ferskt tre.
Skaff en nøyaktig vekt, så veier du emnet hver dag. Når det ikke mister vekt lenger, er det tørt nok.
Før buen spennes opp opp må emnet være tørt, for å unngå permanent medbøy. Det vil si helst under 10 %.
dette er mitt forslag, andre har nok alternative forslag.
Det verste som kan skje om du er for ivrig her, er jo at du lærer hvor grensen går, og må lage en ny.... 8) Da er du i godt selskap...
Lykke til !
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Sted: Arendal
Kontakt:

Legg inn av dagsunde »

jeg tok denne eikepinnen ned til som på bildet samme dagen som jeg hugget den,
viewtopic.php?f=4&t=539&start=60#p12632
deretter ute en uke, og under senga på soverommet i 2 uker...

deretter begynnte jeg å bøye den...

--
Dag.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
nidrinr
Master bowyer
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Litt nysgjerrig på hvem av dere som gjemmer seg bak navnet her nå..

-Uansett godt du fikk laga til profil her på forumet. Som du ser får du raskt svar her på hva det enn er du lurer på.
Gode råd er allerede gitt, men jeg ville vært litt forsiktig med å skrelle barken og legge til tørk nå som sevja er på tur opp i trærne. Men om du splitter bitene og lar dem ligge med barken på unngår du sprekker i ryggen samtidig som de tørker fort. Lim i endene er en sikker vinner, uten det må du regne de ytterste 10-15cm på hver side som ved.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer

Legg inn av Bowman »

Hei og takk for svar.

Mange gode råd. Det med vekt var jammen ikke dumt. Forøvrig så er det Bjørnar som skjuler seg bak den litt selvhøytidelige tittelen. :) Apropos bueemner Daniel. Er det fortsatt mulig å kjøpe to ferdige tørkede langbueemner? Fikk du undersøkt det med frakt? Skal forsøke å holde meg til ekspertenes anbefalinger.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar