Farging av buer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Ivan_77
Nybegynner
Innlegg: 14
Registrert: 20 okt 2009, 23:36

Re: Farging av buer

Legg inn av Ivan_77 »

Ok, men hvordan fungerer narvesverte kontra beis i forhold til at buen skal oljes etterpå og bruker dere disse fargemetodene til piler også?

Så lurte jeg på om Dannish olje eller andre oljer/beiser/fargemetoder kan gjøre buen sterkere i forhold til pound styrke, levetid og holder formen på buen lenger?
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Farging av buer

Legg inn av Moen »

Vannbeisen reiser mere trefibre enn sværten og må pusses med ei fille før du oljer buen. To like farger i henholdsvis herdin og narvesverte vil gi ulik fargesjattering. Og vannbeis trekker ikke like godt ned i trevirket. Fordelen med vannbeisen er at den er lettere, billigere, og sunnere å legge på :D Alternativet vil bli spritbasert beis. Den fås hos Beckers, Jotun (hvis de eksisterer) Teknos Norge, og ellers hos de som leverer lakk og maling til industrien. For at oljen skal kødde med beisen, må den være såpass sterk at den løser den opp. Og dèt er ikke Danish Oil.. Trur eg... På pilskaft skal du være klar over at vannbeisen får, i alle fall på furu og granskaft, til å svelle ganske mye. Hvordan det er i forhold til POC skal jeg ikke si noe om.

Beis, olje eller andre overflatebehandlinger vil ikke gjøre buen sterkere.

Og til slutt. Stikk innom f eks Jernia, og kjøp deg en dunk Liberon Finishing oil. Koster litt, men du verden hvor fin :wink:
Ivan_77
Nybegynner
Innlegg: 14
Registrert: 20 okt 2009, 23:36

Re: Farging av buer

Legg inn av Ivan_77 »

Takker og bukker for gode svar, får ta en fargejobb i morgen da.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Farging av buer

Legg inn av nidrinr »

Støtter liberon. Hagla litt stygge gloser i kjellern her når det rant ut over en kopp liberon etter en "langbein" i forbindelse med å snu ei bue tidligere i vinter..
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Farging av buer

Legg inn av Moen »

etter en "langbein"
Hehe... Enten må du lage kortere buer, eller så må du ha større verksted :lol:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Farging av buer

Legg inn av nidrinr »

Sommer snart nå... Da kan jeg flytte ut og opp i garasjen.
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Farging av buer

Legg inn av Grauten »

Billigere og etter min mening bedre enn Libron, er China Oilen til Biltema. Fantastisk inntrengning og god holdbarhet. 109.- pr.ltr. Brukte Libron i mange år, men bruker nå China oilen.Forskjellen er at Libron kan være noe tykkere i konsistensen, og kan føles litt "kladdete" dersom du får for raske og tykke lag. :)
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Farging av buer

Legg inn av nidrinr »

Må prøves :)
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Farging av buer

Legg inn av Moen »

Men kinaoljen gir jo ikke noe fin/blank overflate... Ei heller noe god beskyttelse mot vann (regn) Inntregningen skal ikke sies noe på, for det er jo 45% whitesprite i den.. Hvor mye i dunken som er "tung oil" tror jeg hva jeg vil om. Kjøp en liter "linolje" fra biltema, se forskjellen på de to. Finner du noen forskjeller så ring gjerne :D Jeg brukte Kinaolje på flere buer jeg solgte i fjor, jeg så det selv, og tilbakemeldingene var heller ikke bare positive. Grå flekker etter regndråper, og ved som reiste seg/svell. Ikke reis på biltema, Daniel. Du kan få liter`n min...vederlagsfritt :wink:
Bitte litt negativ nå, men det er nå kun min mening :D
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Farging av buer

Legg inn av jamar »

Ugh, snekker'n har talt. Tror jeg kjøper den, Moen (argumentet ditt, mener jeg - ikke Biltema-oljen). En annen er jo hvor lurt det er å sause inn treverk med oljer, når det skal stresses så mye som man gjør med buer. Tror jeg holder meg til bivoksen.
mvh jamar
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Farging av buer

Legg inn av Moen »

Hehe... snekker`n er ikke snekker lengre..nå er`n buss sjåfør 8) Jaggu mye rart en skal drive med..
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Farging av buer

Legg inn av nidrinr »

Hmm... tar ordet ditt på at den ikke duger, så kan heller andre nysgjerrige sjeler få den :)
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Farging av buer

Legg inn av Grauten »

Jeg har tydelig gått glipp av det med regn gitt :shock: Dette må sjekkes ut! Takk for tipset Moen. Ps. jeg får en veldig grei finish på den etter 3 lag med olje.
Får legge på noe voks på utsiden tenker jeg! 8)
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Svar