Farging av buer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Farging av buer

Legg inn av Hardwood »

Hepp ! Er det noen som har tips om kul måte å farge buene på ? Tre er fint, men kidsa liker farger. (Jeg og :mrgreen: ) Har prøvd narvsverte, og har lyst til å prøve Herdins beis, slikt pulver som blandes ut i vann. Hvordan får man gradvis overgang mellom farger, tro ??
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Farging av buer

Legg inn av Are »

Gammelt tjuvtriks med vannbeisen: Områder der fargenb skal være tynnere kan du fukte med vann før du tar på beisen, da suger ikke treet så mye beis. Når det gjelder vannbeis: påfør rikelig, fjern overflødig like etter påføring. Dette for å få jevn farge.

Glorete farger i buer kan også oppnås ved å bruke glorete tresorter. Prøv osage og purpleheart f.eks.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Farging av buer

Legg inn av Hardwood »

Ok ! Takk for tipset. Jeg har et og annet trestykke i kassa i verkstedet som jeg kan teste det på... :lol: Trenger snart ikke å hogge ved til vintere lenger..
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Farging av buer

Legg inn av nidrinr »

hehe, velkjent situasjon det der med ved... :lol:
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Farging av buer

Legg inn av Hardwood »

Ja... lurer på hvor mange tresorter som er representert i vedkassa til Moen ? I min er det ca. 10 treslag tror jeg, bare fra lokale skoger...
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Farging av buer

Legg inn av nidrinr »

Hehe, Haugen rundt båndsaga til Moen inneholder mye rart...
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Farging av buer

Legg inn av Moen »

Jada, jada, jada.. Skal nok rydde en dag :D
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Farging av buer

Legg inn av Hardwood »

Hehe.. Nidrinr er tydeligvis husvarm i verkstedet ditt, men jeg tenkte nå bare på buene du lager av alskens spennende tresorter !! :D
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Farging av buer

Legg inn av nidrinr »

Det er nok et sjeldent syn å se Frode pirke bark av ryggen på en trestokk for å bruke ytterste årring som rygg, men å sitta en dag å pirke fra hverandre et misslykka laminatprosjekt kan det fort hende han gjør.. Derfor er det vel ikke alltid slik at de mest spennende tresortene ender i haugen..

(vill gjetning.... :roll: )
Ivan_77
Nybegynner
Innlegg: 14
Registrert: 20 okt 2009, 23:36

Re: Farging av buer

Legg inn av Ivan_77 »

For å farge bue kan man vell bruke narvesverte som brukes for å farge skinn, eller er det helt uaktuelt?
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Farging av buer

Legg inn av Hardwood »

Nei, det er helt topp ! Jeg har gjort det flere ganger, og synes det blir flott. Narvsverte trenger raskt og godt inn, og bør påføres med svamp eller klut synes jeg. Men tar du for mye på, blir det ofte veldig mørkt. Tørk kjapt av overskudd. Pass på at buen er ren først. Der det er fett, trenger fargen dårligere inn. Hansker er lurt !
Ivan_77
Nybegynner
Innlegg: 14
Registrert: 20 okt 2009, 23:36

Re: Farging av buer

Legg inn av Ivan_77 »

Hørtes fint ut, har nemmelig noe liggende som jeg bruker til slirer etc...MEN, må jeg slipe vekk Danish olja før jeg legger på med narvesverte eller...har på følelsen at det er et dumt spørsmål men...
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Farging av buer

Legg inn av Kviljo »

Olja begrenser nok farge-effekten en del. Eventuelt risikerer du at fargen lett blir skrapt av igjen, om den legger seg som et lag utenpå olja.

Men narvsverte er sterke greier, og det trenger jo inn overalt, så det er ikke sikkert at f.eks bare ett lag danish vil hindre farging.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Ivan_77
Nybegynner
Innlegg: 14
Registrert: 20 okt 2009, 23:36

Re: Farging av buer

Legg inn av Ivan_77 »

Ok, får pusse over en gang, har oljet tre strøk så da kan de vell bli litt usikkert resultat men skal gjøre en test på et stykke ubrukt tre som oljes med like mange strøk.

Vet Vikingene osv brukte f.eks steinlav (Parmelia saxatilis) for å farge ting brunt... :) hadde vert morsomt å prøvd en gang.

Ellers hva kan brukes til faging av tre og som ike skader treverkets holdbarhet?
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Farging av buer

Legg inn av Hardwood »

Avkok av bark. Blåbær, krekling... alt av plantefarge. Men Herdins beis og narvsverte kan jo skaffes i de fleste farger :mrgreen:
Svar