Det spørs om jeg ikke kommer til å hive meg på steinalder-bølga jeg også, etterhvert. Kunne vært kult med noe annet enn middelalder på neste NM.
Begynner å ta seg opp nåKviljo skrev:Herlig herlig
Det spørs om jeg ikke kommer til å hive meg på steinalder-bølga jeg også, etterhvert. Kunne vært kult med noe annet enn middelalder på neste NM.
Da er det endelig avklart. Jeg kommer sammen med Brage :=)Hardwood skrev: Skal du på buemakertreffet ? ...Hilsen Hardwood
The bows are based on the examples form Holmegaard in Denmark; these were around 5’ long, with a flat section, made of yew
Så vi må få tak i rav - det er klart ...Den anden grav, fra tidlig bondestenalder, var en mandsgrav, der indeholdt en af landets første bønder. I graven lå hans bue og pile, et lille drikkekar af brændt ler, nogle flintflækker og en stridsøkse. Han havde en håndledsbeskytter af ben fæstnet ved venstre håndled, og dragten var påsyet ravperler. Gravgaverne afspejler hans liv som bonde, jæger og kriger.
Så - en slags universaltunika som denne i skinn, med alternerende mørke og lyse felt (ikke ensfarget), vil kanskje kunne være noe?Blandt affaldet på jægerstenalderens bopladser findes ofte knogler af mår, vildkat og andre mindre pelsdyr, hvor snitspor på kranierne afslører, at man pelsede dem for at bruge deres skind. Vi mangler dog indtil videre konkrete fund af dragter fra jægerstenalderen.
Jeg er vel ikke den eneste som håper på bilder av dette prosjektetSturlabuer skrev:Jobber med en tunika inspirert av den til Øtzi, men den er av et helt elgskinn. Den ser ut til å kunne åpnes i front, noe som er en fordel når den skal av og på.
Forsøkte først med hel front alà indianer, men den må være mange størrelser for stor for å komme inn og ut av den.
Det er ikke funnet festeanordninger til jakken/tunikaen såvidt meg bekjent - dette plagget er meget fragmentert - de vet vel ikke hvorvidt det er lange eller korte ermer på den heller. Men den er sydd sammen med senetråd, og av lyse og mørke skinn - med pelsen ut - og preparert med hjernegarving/røyking.Sturlabuer skrev:Er litt usikker på hvordan Øtzis tunika lukkes, er det kun med belte i livet, eller er det andre festeanordninger i tillegg?
Tips tas imot med takk, gjerne hvis det finnes dokumentasjon på det i tillegg.
Hva med å lage en mal i rimelig tøystoff først? Tror du det kan være en ide?Sturlabuer skrev: Kanskje det blir et bilde etterhvert, men det kan nok drøye en stund all den tid jeg forsøker å drapere et helt skinn rundt kroppen.
Det er litt vrient å få til en grei passform, første gang som skinnskredder, ellers må det syes for hånd, og det tar tid