Utesesongen er i gang

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Utesesongen er i gang

Legg inn av nidrinr »

..Du får importere mjøsvatn og blande i havregrauten... :lol:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Utesesongen er i gang

Legg inn av Kviljo »

100 skudd med 120#. Du er sytten meg ikke tam :lol:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Utesesongen er i gang

Legg inn av Hardwood »

Du må være skikkelig sterk, som kan drive på på den måten med en 120 punds bue !
Det høres ut som om du har rett i at pilene blir for stive ved de kortere trekkene dine. Da er du sikkert i nærheten av riktig stivhet på pilene ved fullt trekk. Jeg har endret ankringspunktet mitt slik at jeg trekker lenger, og måtte gå en god del opp i stivhet på pilene, det var tydelig på barskafttest. Har du prøvd en slik test ? Anbefales !
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Utesesongen er i gang

Legg inn av nidrinr »

-Ta pauser når du ikke klarer fullt trekk, så slipper du å belaste feil også.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Utesesongen er i gang

Legg inn av Moen »

Å dra 120#x100 på èn time betyr trøbbel. Eller en pil pr 30 sek..sånn ca. Fortsett sånn, så slipper du å skyte om en stund.. Da kan du ringe meg, så kjøper jeg buen din :lol:
Som Daniel skriver, er nok en solid porsjon pauser innimellom sunt. Og hvis du samtidig ikke drar fullt, gjør ikke det saken bedre. JEGville brukt en svakere bue innimellom. Det gjør musklene litt mer fornøyde, og teknikken blir ikke glemt.
Tjarand
Bueskytter
Innlegg: 93
Registrert: 29 aug 2008, 16:18

Re: Utesesongen er i gang

Legg inn av Tjarand »

Takk for omtanken :-) Nå drar jeg den ikke til 120 ennå da jeg ikke er vant med buen og jeg tar pauser og jeg har en svakere bue til avveksling. Basert på hva jeg har dradd før av 70 og 90-buer (som jeg er godt vant til) så tror jeg ikke jeg ligger så veldig mye over 90. Men jeg skal innrømme at jeg blir litt ivrig når jeg skyter lenger og rettere for hvert skudd.
Jeg er sterk i armene og skuldrene men teknikken (selv om den er famlende) er mye viktigere enn muskelstyrke. Jeg blir sliten av å skyte med sønnens recurvebue på 32# for der har jeg heeelt feil teknikk.
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Utesesongen er i gang

Legg inn av KEn »

heeelt feil teknikk
Vel, om du konsekvent trener ved å trekke for kort, fordi det er for tungt - så er du iallefall helt sikker på å få innarbeidet feil teknikk...

Flere av oss som svarer her har vært på den galeien du begynner på - og uten målrettet og riktig styrketrening for de aktuelle muskelgrupper (og god tid) så ender den for de fleste med problemer med skulderledd og sener rundt dette.
Jeg har vært der, og kjenner det ennå... Forresten, jeg hørte heller ikke på advarslene :oops: ,

Jeg kunne skyte med 70-90# bue og tom. treffe noe med 70#, helt til jeg brukte 70punderen til blinkskyting en stund, og så bestemte meg for å skyte mye med en 60punder. Det gikk i et par måneder. Måtte så ha fullt opphold i bueskyting i et par måneder, med påfølgende venstreskyting og trening med 15punder i lengre tid...

Idag skyter jeg helt OK med recurve og 50# på fingrene (@31"). 50-100 piler på en kveld med 48# kan gjennomføres med god teknikk og grei presisjon. 60# kan jeg skyte med, og treffe med noen piler, og 70# går nok styrkemessig, men er så vondt at jeg ikke tør.
Bilde


Alle bueforum verden over som der en snakker om skyting og ikke bygging , er fulle av "how to recover from shoulder injury"... Her det som ryker: http://en.wikipedia.org/wiki/Rotator_cuff, http://en.wikipedia.org/wiki/Rotator_cuff_tear

Google "rotator cuff" og "archery" og få 12 900 treff !

Det greie er at riktig teknikk (som du høres ut til å være langt fra) både øker treffsikkerheten og reduserer risiko for skader,

K
Tjarand
Bueskytter
Innlegg: 93
Registrert: 29 aug 2008, 16:18

Re: Utesesongen er i gang

Legg inn av Tjarand »

Jeg prøver så godt jeg kan å være bevisst på hvordan jeg bruker muskler i ryggen når jeg skyter. Men jeg må presisere at 120-punderen ikke er den eneste buen jeg skyter med og målet mitt er å trene meg opp, både med styrke og teknikk, til å mestre den. Ja, den er for tung per i dag og ja jeg trekker for kort på grunn av dette, men igjen, det handler om tilvenning og målbevisst trening. Jeg varmer til og med opp ;-).
Jeg skyter mest med en slapp hickory-langbue når målet er å treffe blinken og for å trene teknikk.

Jeg har slitasjeskader i hofte på grunn av feil teknikk i sport så jeg har en slags intensjon om å ikke gjenta dette i ryggen. Merker jeg at det begynner å verke i muskelfester og sener utover melkesyre og blåmerker så lager jeg meg enkelt og greit en svakere bue :-)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Utesesongen er i gang

Legg inn av nidrinr »

Tipper du har kontroll. Jeg har en 105# jeg trener ca 50 trekk hver veg med mårra og kveld, selv om 130 går greit til et par-tre lengdeskudd. Målet er å mestre alma som blir klar snart i løpet av sommern. Nettet er som sagt fullt av advarsler om overbelastning, og det er nok ikke uten grunn.
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Utesesongen er i gang

Legg inn av nilstor »

Har vært igjennom en del, og kan underskrive enhver advarsel som er kommet fram her. Men du verden så moro det er å skyte med tunge buer! Går hardt inn for å trene meg opp igjen, slik at jeg får blåst støvet av 120-punderen (120#@28", amerikansk flatbue)i sommer, til å begynne med.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Utesesongen er i gang

Legg inn av nidrinr »

Både dette forumet og andre tilsvarende forum er som kjent stappfulle av advarsler og skrekkhistorier knytta til bruk av tunge buer.

-Det som er mindre kjent er risikoene folk løper med å bruke for lette buer. Ved bruk av for lette buer øker risikoen for strekk og/eller belastningsskader i gjespemusklene betraktelig. :wink:
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Utesesongen er i gang

Legg inn av Hardwood »

Ha, ha Nidrinr :twisted: Hva skal jeg si da, som skjøt med 25 punds bue i NM ?
Men seriøst : Hvis man vil skyte mye, og trene inn god teknikk, så bør ikke buen være så kraftig. Jeg har gått opp til 32 pund nå. Ti år til med trening, så matcher jeg Byron Ferguson som skyter 40 000 skudd pr. år med 70 punder :mrgreen:
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Utesesongen er i gang

Legg inn av Bowman »

Lurer på hvor jeg skal begynne. Trenger helt klart en lett bue. Jeg trener på harde livet. Veien til
Mary Rose er nok tung og gjenstridig. Allerede vondt i skulderen......... :( :)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Utesesongen er i gang

Legg inn av SilentG2 »

Gjør som meg å skaff deg jobb hvor du kan trene hele dagen med liten vekt.

antall repitisjoner er også bra har jeg hørt.

Jobber i grillmatbransjen i sommer og flytter på ca 5 tonn med flintsteik om dagen i 500-700g enheter.

Siden pakkemaskinen er litt ødelagt har jeg begynt med å bevisstgjøremeg hvordan jeg løfter og trekker og vil velkankje si at trekk på ca 40 tommer med slike flintsteker med ca 1000+ repitisjoner om dagen burde gjøre buearmen klar til utenm i august. veksler selvfølgelig på stilling så jeg trener litt mere enn bare buearmen min :)
Tjarand
Bueskytter
Innlegg: 93
Registrert: 29 aug 2008, 16:18

Re: Utesesongen er i gang

Legg inn av Tjarand »

Nå skal ikke jeg påberope meg noe annet enn hobbyskyting men jeg varmer opp! Strekk og tøy til det knaker. Og så har jeg en svak bue som jeg trener repetisjon med. Jeg har ikke målt den men jeg tror den ligger på 45 - 50 pund. Jeg passer i hvertfall på å bli god og svett før jeg prøver meg på 120-punderen. Skal ikke påstå at jeg mestrer den men der kommer seg. Jeg opplever at å skyte med tung bue er vanskelig å lære seg sånn rent pedagogisk. Det er liksom kroppen og muskelminnet som må prøve seg fram for min del. Har sett på youtube ganske spinkle karer som drar over 100 pund men om jeg prøver å etterligne hva de gjør så merker jeg at det er klin umulig å overstyre kroppens strategi.
Svar