Utesesongen er i gang

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Tjarand
Bueskytter
Innlegg: 93
Registrert: 29 aug 2008, 16:18

Utesesongen er i gang

Legg inn av Tjarand »

Da er det bart og ganske tørt her på Nøtterøy så da trekker man ut på jorder og golfbaner med utelekene sine.
Merker at Kviljos beist har overtaket på meg ennå. Buehånden har null kontroll når jeg drar til munnviken for å skyte artilleri. Sjekk bildet av 1/2"-pilene etter en serie på 30 skudd. Synes kanskje de ble hakket tøffere med blod i stedenfor lakk ...

Tror jeg må trene både styrke og teknikk men det går forbausende greit å trekke "in the bow" egentlig, mye lettere enn å dra opp på vanlig måte.
Vedlegg
IMAG0036.jpg
blooooood!
(191.4 kiB) Lastet ned 4490 ganger
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Utesesongen er i gang

Legg inn av Kviljo »

Bare ikke gjør for mye av det for fort :)

Du vinkler pilene litt nedover når du setter dem på strengen? Står den 87-88 grader ut fra strengen, så vil den løfte seg opp fra knoken når du slipper = mindre blod på pilene, hehe.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Tjarand
Bueskytter
Innlegg: 93
Registrert: 29 aug 2008, 16:18

Re: Utesesongen er i gang

Legg inn av Tjarand »

Ja, jeg prøver meg fram, men blodet stammer fra det litt kjøttfulle stykket mellom tommel og pekefinger. Det er nok fordi jeg drar for langt i forhold til styrke og ikke har teknikk til å vinkle buehånden riktig ennå (jeg er for opptatt med å slåss med faenskapet ;-)). Men det kommer seg.

Har forøvrig kun skutt inne på 18 meter enn så lenge på litt slapt trekk. Fikk meg et par vekkere med tanke på at dette er et våpen og ikke en leke etter et par runder med uteskyting på nesten fullt trekk. 1/2"-pilene blåste lett halvveis gjennom uthus-veggen min (som er last resort pil-fanger ved virkelig håpløse skudd) ved et par anledninger hvor jeg bommet på blinken fra ca. 30 meter.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Utesesongen er i gang

Legg inn av Hardwood »

Håper du varmer opp før du skyter med det der dyret... lett å få skader. Men hør på Kviljo : uansett hvor dårlig teknikk du måtte ha, unngår du at pila skraper opp hånden hvis du setter nokken høyere opp på strengen . Pila flyr renere også ! = bedre treff.
Tjarand
Bueskytter
Innlegg: 93
Registrert: 29 aug 2008, 16:18

Re: Utesesongen er i gang

Legg inn av Tjarand »

Ja jeg varmer opp. Har pull-up-bar i dørkarmen og heavy duty strikk. Har hatt slitasjeskader før så jeg har lært leksa etter 35 år med uforsvarlig oppførsel. Dessuten er det kvalifisert medisinsk personale i heimen så ømme skuldre blir møtt med hånlatter.

Skal prøve å klatre enda høyere på strengen og se om det hjelper, takk for tips. Svette sparer blod som det heter i kretser jeg sjelden vanker ;-)
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Utesesongen er i gang

Legg inn av Hardwood »

hehe... du mener i kroppsbyggermiljøer ?
Jeg har også medisinsk personale i heimen, så jeg skjønner hva du mener, det med hånlatteren.. :mrgreen:
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Utesesongen er i gang

Legg inn av Jacob97 »

ble du også skåret opp på hånden? :roll:
før måtte jeg surre stoff et par runder rundt hånden for og ikke få sviende sår på knokene. au! det svei... :cry:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Utesesongen er i gang

Legg inn av nidrinr »

..Etter en stund har du fått træl p ånye og artige steder på kroppen :)
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Utesesongen er i gang

Legg inn av Hardwood »

Før jeg løftet nokkpunktet fikk jeg sår av og til. Men ikke etterpå. Har skutt flere tusen piler i vinter, uten en skramme på buehånden, uten hanske.
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Utesesongen er i gang

Legg inn av KEn »

Ja, jeg prøver meg fram, men blodet stammer fra det litt kjøttfulle stykket mellom tommel og pekefinger. Det er nok fordi jeg drar for langt i forhold til styrke og ikke har teknikk til å vinkle buehånden riktig ennå
Det har ingenting med drag eller teknikk å gjøre, pila har for lite stup. Flytt nockepunktet oppover til den ikke risper fingeren - så flyr den bedre (og lengre) også.

K
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Utesesongen er i gang

Legg inn av Lurz »

Tenk deg at pila står 90 grader på strenga når den hviler på neven. Flytt pila 10-15mm lenger opp på strengen. Sett et merke med tusj eller noe. Prøv litt opp og ned. Når pila flyr rettest mulig, og ikke kutter opp buehanda de, er du i nærheten. Lag et permanent merke, en surring eller et metallnockepunkt, enten over eller under pila (de fleste har det over) Da plasserer du pila likt på strengen hver gang, det skal visst hjelpe på presisjon også. :oops:
"If it breaks you get to keep both parts"
Tjarand
Bueskytter
Innlegg: 93
Registrert: 29 aug 2008, 16:18

Re: Utesesongen er i gang

Legg inn av Tjarand »

Da har jeg justert nockpunktet litt oppover og det fungerer utmerket.
Legger på pila sånn at jeg akkurat ser at den ikke er 90 grader og da går den klar av de verste bløtdelene. Jobber litt til med nockpunkt og slipp, ser at pila bruker de første 10 meterene på å leke harebikkje før den begynner å rotere og flyr jevnt som et lokomotiv.
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Utesesongen er i gang

Legg inn av nilstor »

Vagger bakenden på pilen fra side til side, eller beveger den seg opp og ned (beklager, jeg har aldri hatt harabikkje, har alltid jaktet uten hund!)?

Dersom pilene vagger sideveis ("fishtailing" på norsk!), har de ikke rett stivhet, går de opp og ned ("porpoising"), er det fremdeles nokkpunktet. Ellers har slippet og linjeringen mye å si for pilens flukt. Er underarmen på strenghånden ute av linjering, slenger pilene fort sideveis. Vær også nøye med at slippet blir helt dødt. Nøkkelen til god bueskyting ligger i stor grad i disse to faktorene.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Utesesongen er i gang

Legg inn av jamar »

nilstor skrev:Dersom pilene vagger sideveis ("fishtailing" på norsk!), har de ikke rett stivhet, går de opp og ned ("porpoising"), er det fremdeles nokkpunktet.


Finner riktignok ikke igjen tråden, men jeg husker at vi diskuterte norsk språkbruk på temaet for et år eller to siden (mulig innleggene ble vasket bort med Greenmans tårer under en oppgradering, det har jo skjedd et par ganger :wink: ). Vi landet på en løs konsensus rundt logre (sideveis) og vinke (opp og ned). Derav signaturlinja til Jadda.

mvh jamar
Tjarand
Bueskytter
Innlegg: 93
Registrert: 29 aug 2008, 16:18

Re: Utesesongen er i gang

Legg inn av Tjarand »

Det er definitivt logring. Fikk testet litt mer i dag og det er rett og slett avhengig av hvor langt jeg drar før jeg slipper.
Buen er 120 pund men jeg drar den ikke helt opp merker jeg. Observerte at i løpet av 1 time / 100 skudd (ca.) så logret pilene overhodet ikke de første 20 skuddene for så å logre mer og mer. Konklusjonen er vel at jeg drar kortere ettersom jeg blir sliten og pilene blir for stive i forhold til trekket.

Av pedagogiske grunner skyter jeg kun med 1/2" standard krigspiler.

Løsning: Proteinrik kost og se etter ro-maskin på finn.no ...
Svar