Toved

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

nes
Master bowyer
Innlegg: 130
Registrert: 23 des 2011, 23:50
Bosted: tysvaer

Re: Toved

Legg inn av nes »

Limte en ny toved i dag.
Minker på tennaren, så måtte laminere sammen 2 tynne striper for å få nok tykkelse.
Denne gangen prøver jeg med lønn i ryggen. Eirik har gjordt dette med lønn før, og konstatert at det muligens ikke fungerer på tyngre buer.
Jeg tenker å legge denne i underkant av 50#28" og det tror jeg kan gå med denne lønna. Er norsk spisslønn.
Tennaren under laminering på høvelbenken BildeBilde tennar limt sammen med lønna. Tennaren er ca 6-7mm lengre enn utsparing i ryggen. Det gir ca 6cm motbøy på denne buen.

Sent fra min GM1913 via Tapatalk


- Jan Egil
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Toved

Legg inn av Oddbjørn »

Dette ser fint ut, kan aldri få nok tvinger. Hva slags lim er det du bruker til laminering?
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Toved

Legg inn av Jæger »

Bra å tyne maks ut av dyrebar ved. Blir dette din første trividr?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
nes
Master bowyer
Innlegg: 130
Registrert: 23 des 2011, 23:50
Bosted: tysvaer

Re: Toved

Legg inn av nes »

Nå er det caskol D3 utendørslim jeg bruker.

Nei, det er ikke den første tvividr buen. Kanskje nr 13 i rekker eller deromkring😉
- Jan Egil
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Toved

Legg inn av Jæger »

Ah, tenkte det kanskje ble litt for likt, men jeg skrev TRIvidr. Tog du ‘an?


Sent from my iPhone using Tapatalk
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
nes
Master bowyer
Innlegg: 130
Registrert: 23 des 2011, 23:50
Bosted: tysvaer

Re: Toved

Legg inn av nes »

Haha. Tok den nå. Litt trøtt i øya..
Det er heller ikke min første trividr😉 men nr4 BildeBilde

Sent fra min GM1913 via Tapatalk
Sist redigert av nes den 28 sep 2020, 18:02, redigert 1 gang totalt.
- Jan Egil
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Toved

Legg inn av Jæger »

Såpass! Blir nok heilt super den der
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
nes
Master bowyer
Innlegg: 130
Registrert: 23 des 2011, 23:50
Bosted: tysvaer

Re: Toved

Legg inn av nes »

Litt spent på limfugene her. Så det var noen små glipper. Mulig det blir tett når jeg får skjært ut breddeprofilen

Sent fra min GM1913 via Tapatalk

- Jan Egil
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Toved

Legg inn av olethearcher »

Når du limer tre, er det trelimet du bruker bedre eller vel så bra som "smooth on EA-40" epoxy, har du noen erfaring med det?
nes
Master bowyer
Innlegg: 130
Registrert: 23 des 2011, 23:50
Bosted: tysvaer

Re: Toved

Legg inn av nes »

Limfugene ble ikke veldig bra denne gangen. Tennaren jeg limte sammen i går bestod av 4mm god tennar og 5mm furu med flekkvis tennar. Jeg tar dette som et eksperiment.
Etter tillerering nå er den ca 57# på 28"
Buken er naturlig nok relativt flat pga den tynne gode tennaren. For ikke å ta for mye av tennaren under tillerering ble mesteparten av det gjort på ryggen. Der er nå ca 4mm lønn igjen på det tynneste. Kunne nok ha justert litt til på tilleren, men tror jeg lar den være nå. Den vrir seg og litt sideveis, da den er ca 26mm brei på det smaleste i grepet. Det er nok litt i minste laget for å holde den stabil. Jeg kommer til å skyte den inn i kveld hvis den holderBilde. Da rygglaminatet var et som var ferdig utskjærte på tykkelsen og klargjort for nedfelling av tennar, og min tennar var 1 cm for kort, ble det en liten eikebit i skjøten på lengden av tennaren og. Ordentlig lappverk dette med andre ord.BildeBildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min GM1913 via Tapatalk
Sist redigert av nes den 28 sep 2020, 17:42, redigert 1 gang totalt.
- Jan Egil
nes
Master bowyer
Innlegg: 130
Registrert: 23 des 2011, 23:50
Bosted: tysvaer

Re: Toved

Legg inn av nes »

Olethearcher- Jeg har ikke sammenlignet med epoxy. Jeg er ikke glad i å bruke epoxy da det ofte blir veldig synlige limfuger. Epoxy skal ha ganske lite press når du limer, og da har fugen en tendens til å bli litt tykk. Dersom en presser for hardt med epoxy vil den ikke holde så godt.
Vanlig hvitlim/snekkerlim i vannfast kvalitet, helst D3 eller D4 er det jeg bruker. Har aldrig opplevd at den har sluppet taket. Bruker litt tid på å få en fin fuge og bruker tett med tvinger og mye press

Sent fra min GM1913 via Tapatalk
- Jan Egil
nes
Master bowyer
Innlegg: 130
Registrert: 23 des 2011, 23:50
Bosted: tysvaer

Re: Toved

Legg inn av nes »

Jæger skrev: 27 sep 2020, 23:36 Bra å tyne maks ut av dyrebar ved. Blir dette din første trividr? Bilde
Denne ble vist ikke trividr, men femvidr🤣🤣
- Jan Egil
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Toved

Legg inn av olethearcher »

Flott lappverksbue! Buen hører vel hjemme i Lappland, så da passer det vel uansett ganske så bra :lol:

Jeg limte jo nylig de laminatbuene mine og da brukte masse trykk tror jeg, hadde 6 Bar på slangen. Noe jeg mener jeg leste var anbefalt da jeg lagde den forrige buen. Men usikker på hvordan 6 Bar på en slange kan sammenlignes med å stramme en tvinge hmm..

Skjønner godt at du bruker trelim når du kan det, epoxy er ikke noe særlig å jobbe med. Men vil det si at vanlig casco utendørslim funker. Eller er ikke det D3-D4?
nes
Master bowyer
Innlegg: 130
Registrert: 23 des 2011, 23:50
Bosted: tysvaer

Re: Toved

Legg inn av nes »

6 bar er vel noe mindre enn vi får med bruk av gode tvinger, men er nok fint ved bruk av epoxy. Når du bruker slange vil du vel få jevnt trykk over det hele og👍
Men epoxy er noe griseri å holde på med🤣 cascol utendørslim er D3 og fungerer fint, men er mer avhengig av nøyaktig limfuge enn epoxy da trelim ikke fyller noe.
- Jan Egil
nes
Master bowyer
Innlegg: 130
Registrert: 23 des 2011, 23:50
Bosted: tysvaer

Re: Toved

Legg inn av nes »

Hadde denne helgen en ny tovedsamling his Eirik. Det som var litt artig denne gangen var at Eirik og jeg fikk limt hver vår Yumi. Og Tore, Eirik og jeg fikk nok en tovedbue i samlingen.BildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min GM1913 via Tapatalk

- Jan Egil
Svar