Svalbard.... Hva bygger man buer av?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Skaukraft
Mester
Innlegg: 169
Registrert: 17 jun 2012, 22:15
Bosted: Eidsvoll
Sted: I snikkarboda.

Svalbard.... Hva bygger man buer av?

Legg inn av Skaukraft »

Tilfeldighetene har ført meg til Svalbard.

Dårlig med skau her....
Så..., er det noen som har noen gode linker til inuitbuer. Har googlet litt uten å finne noe særlig matnyttig.
Har/vil etterhvert få tilgang på rein, med tilhørende gevir (men reinsdyrene her oppe er på størrelse med en engelsk bulldog, og geviret der etter) skinn og sener, og forhåpentlig også ringsel og storkobbejakt etterhvert. Er sener fra sel brukandes til noe?

Tvilsomt om Sysselmannen vil godkjenne inuitbue til isbjørnbeskyttelse :-D
Våpni sine
skal mann på vollen
ikkje gange eit fet ifrå.
Uvisst er å vita
når på vegom ute
det spyrjast kann etter spjot.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Svalbard.... Hva bygger man buer av?

Legg inn av Jæger »

Oj, spennende!
Lykke til med tilværelsen der, høres ut som du blir en stund?
Det spørs om du bør satse på drivtømmer til stav. Jeg tror de fleste arktiske kabelbuer er/var av tre, selv om det er kult med sammensatt stav av hvalbarder, -ribbein etc.
Jeg vil tro at ryggsener fra reinsdyr vil være gunstig siden de er lange, kanskje mindre arbeid å lage kabel av enn leggsener? Sel - her får du nok prøve deg frem om ikke du treffer på noen med erfaring.
Du har vel lest trådene her inne om kabelbuer?
Lykke til!
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Svalbard.... Hva bygger man buer av?

Legg inn av Lurz »

Fant disse to lenkene på Paleoplanet:

http://elbdisliker.at.ua/index/fotograf ... lukov/0-11
http://elbdisliker.at.ua/Chukchee-bow_a ... ogoras.pdf

Dytta teksten i den første inn i googletranslate og fikk dette (fra Slovakisk, leser orginalspråket dårlig :) ):

"Inuit buer er et perfekt eksempel på menneskelig oppfinnsomhet. Jeg tror inuitiene var de beste bowmenne i verden fordi de kunne lage en bue fra nesten hva som helst, selv under svært ugunstige forhold. De visste om alle de vanlige bueformene, og deres fellestrekk var den snoede ledningen til senene foran på baugen, noe som styrket baugen, ofte ga den betydelig refleks og større kraft. Inuitter som bodde i nærheten av skog eller hav, hvor drivved ble funnet, brukte buer stort sett mellom 110 - 150 cm lange og var stort sett laget av barskog. Inuit-bukkene som bodde i de nordligste regionene i Amerika og Grønland, var stort sett mindre enn 1 meter lange og var for det meste laget av rein gevir (for det meste baugarmer) og moskushorn (hovedsakelig sentrum av baugen, men generelt ben, gevir, horn, tre, metall og sener så mye som mulig). Selv med så små og primitive gevirbuer ble mysken jaget, selv om mange piler måtte skytes, men de hadde makt til å alvorlig skade til og med et stort dyr med en pil. I følge historiske poster ga de større buer tunge piler ganske høy penetrering. Kashevar sier om Inuit-engene som bor nord for Cape Icy: "piler som er skutt fra en bue med gjennomsnittlig kraft vil fly en avstand på 170-192 fot (170-192 meter) ... ifølge de innfødte kan de skyte en rein på kort avstand." Stefansson skriver om Copper Inuit at selv om 25-30 meter (23-27 meter) var den maksimale avstanden for veldig nøyaktig skyting, var pilene og pilene deres effektive for reinjakt opp til 75-90 meter (69-82 meter), og at pilen kan passere gjennom dyrets kropp fra en avstand på 32-46 meter. Murdoch siterer Inuit som hevdet at en pil med tippet avfyring fra slike buer ofte klarte å krysse isbjørnen fullstendig hvis pilen ikke traff beinet."

Fant to referanser i gamle nummer av Archer Antiuaries. Netsilik Eskimo. 87-97cm, Av moskushorn, streng av sener. Noen ganger forsterka med gevir på midten. Styrken kommer av forsterkning med senesnorer. (betyr vel det vi ville kalle kabler)
Fra vestsiden av Daviesstredet en annen bue, ca 106cm, tilsynelatende av bein, mest sannsynlig reinsdyrgevir(?) surret med sener. (ps På bildet ser en tydlig kabelbackking)

Bilde under som jeg tok av noen buer på nasjonalmuseet i københavn. og se kabeltråden som Jæger sa. Lykke til.

Bilde
"If it breaks you get to keep both parts"
Skaukraft
Mester
Innlegg: 169
Registrert: 17 jun 2012, 22:15
Bosted: Eidsvoll
Sted: I snikkarboda.

Re: Svalbard.... Hva bygger man buer av?

Legg inn av Skaukraft »

Mye spennende stoff her ja. Blir litt lesing framover....
Får se hva jeg får tid til etterhvert, og hva jeg får tilgang på av materialer.
Som fastboende har man både reinsjakt og seljakt tilgjengelig, så det kan bli spennende.

Har tenkt å bli en stund ja. 100% fast stilling. Kona og ungene flytter opp til våren/sommeren.
Våpni sine
skal mann på vollen
ikkje gange eit fet ifrå.
Uvisst er å vita
når på vegom ute
det spyrjast kann etter spjot.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Svalbard.... Hva bygger man buer av?

Legg inn av Lurz »

Alt for kalt for meg! Men ha det trivelig :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Skaukraft
Mester
Innlegg: 169
Registrert: 17 jun 2012, 22:15
Bosted: Eidsvoll
Sted: I snikkarboda.

Re: Svalbard.... Hva bygger man buer av?

Legg inn av Skaukraft »

Beklager sen oppdatering.
Koronaen gjorde oppholdet vesentlig kortere en planlagt, så det ble lite buebygging.
Men driver å fyller opp igjen snikkarboda, så etterhvert blir det kanskje både ting og tang....
Våpni sine
skal mann på vollen
ikkje gange eit fet ifrå.
Uvisst er å vita
når på vegom ute
det spyrjast kann etter spjot.
Svar