Jarls flatbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av Are »

Så bra at ting ordner seg.
Jeg vil anbefale deg å ta deg tid til å lære deg å lage strenger. Lage brukbare strenger mener jeg er en fordel når man selv lager buer. Da kan man lage en streng som er tilpasset buen man har laget.
Men for all del. Du gjør som duvil.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av jarlah »

Are skrev:Så bra at ting ordner seg.
Jeg vil anbefale deg å ta deg tid til å lære deg å lage strenger. Lage brukbare strenger mener jeg er en fordel når man selv lager buer. Da kan man lage en streng som er tilpasset buen man har laget.
Men for all del. Du gjør som duvil.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Jeg er helt sikker på at du har rett :) jeg har en ganske fast jobb og familie så det å tenke på å bestille fast flight osv er et prosjekt. ;) så får bestille det i dag så jeg får det gjort ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av jarlah »

Tiden går, interessen består. Flatbue mark II in the making. ;) og nå har jeg søren meg bestilt fast flight og voks.

Men spørsmål til dere buemakere. Trenger jeg spesielt utstyr annet enn fast flight for å lage en bue streng ? Gleder meg til jeg får den i posten. Tipper jeg ser på noen YouTube videoer for å se hvordan jeg lager buestrengen.
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av HEO »

"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av Are »

Det er enklere å lage pene surringer med verktøyet HEO lenker til. Men man kan klare seg uten.

Verktøyet jeg bruker til strengmaking er
Buevekt
Tommestokk
Bivoks
Skarp kniv
Saks
Et par klyper.

Mange foretrekker en planke med pinner/spiker i som gjør det lett å masseprodusere strenger. Føler du behovet, kan du lage eller kjøpe en variant av det. Selv ser jeg ikke behovet.

Nå må jeg innrømme at jeg aldri har laget en streng av FF, bare lin og dacron. Men jeg ville nok brukt samme utstyret som jeg nevner ovenfor hvis jeg skulle prøvd meg på en i FF


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar