Kvistfri bjørk.. finnes det?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Glamsland
Bueskytter
Innlegg: 32
Registrert: 28 apr 2018, 20:27
Bosted: LILLESAND

Kvistfri bjørk.. finnes det?

Legg inn av Glamsland »

Har vært litt rundt i skogen å sett litt etter noe bjørk å bruke til et tovedbue prosjekt. Tenkte å bruke bjørk og furu.
Men det er jaggu ikke lett å finne bjørk uten kvist! Det er alltid en liten inngrodd en på feil plass..
Er det mulig å bruke bjørk med inngrodd(i mangel av et bedre ord) kvist? Det blir vel som en liten svart prikk i emnet. Dette må vel være etsvakt punkt som bør ungås?
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Kvistfri bjørk.. finnes det?

Legg inn av Jæger »

Ser du på små dimensjoner? Ei større bjørk vil jo gjerne være kvistfri i rotstokken?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Glamsland
Bueskytter
Innlegg: 32
Registrert: 28 apr 2018, 20:27
Bosted: LILLESAND

Re: Kvistfri bjørk.. finnes det?

Legg inn av Glamsland »

Har sett mest på småbjørk ,15-20cm. Men stor er nok lettere å finne kvistfritt ja.. men ikke fullt så lett å dra med seg hjem. :D
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Kvistfri bjørk.. finnes det?

Legg inn av jarlah »

Glamsland skrev: 12 feb 2019, 23:13 Har sett mest på småbjørk ,15-20cm. Men stor er nok lettere å finne kvistfritt ja.. men ikke fullt så lett å dra med seg hjem. :D
Jeg har planer om å få med meg en kompis i høst og felle et rimelig stort tre som kan splittes i 4 staver. Da skal jeg love deg at jeg tar alle forhåndsregler, deriblant sørger for at ingen forbipasserende går forbi der vi lar treet falle :shock: . Tenker vel en rimelig stamme som er 20-30cm bred maks. Det er mye tre i høyden :shock: men det blir gøy å se hva vi finner og om vi klarer å rydde opp etter oss. Blir vel en del ved da.. 😂 For vi bruker vel bare nedre delen av treet :) der hvor det som dere nevner er minst kvister. Bjørk er det jo overalt. Sikkert et eller annet tre naturen kan avse. I motsetning til deg så planlegger jeg å lage en selfbow av stavene. Kan jo prøve i alle fall.... 😂
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Kvistfri bjørk.. finnes det?

Legg inn av Sturlabuer »

Det går an å lage bue av bjørk, men det er en grunn til at det er sjeldent.
Det er mange typer løvtre som er bedre egnet.
Det er laget lister over treslag som er buemateriale. Det er bare å søke i vei.
Hassel, ask, lønn og alm vokser ofte i klynger på steder der de uønsket og det er enkelt å finne rette emner
i håndterbare dimensjoner. Dvs. en diameter på mellom 5 og 15 cm.
De må ikke være kvistfrie heller.

Avhengig av størrelse, pleier man ikke å bruke den nederste biten av et tre. Den er veldig stiv.
Er treet stort kan man fint få flere emner oppover i stammen, men når du nærmer deg toppen
blir det ofte for smalt og sprøtt.
Glamsland
Bueskytter
Innlegg: 32
Registrert: 28 apr 2018, 20:27
Bosted: LILLESAND

Re: Kvistfri bjørk.. finnes det?

Legg inn av Glamsland »

Grunn til at jeg jakter bjørk, er at jeg skal bruke bjørka i en laminatbue. Dvs bjørk i ryggen og furu i buken.
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Kvistfri bjørk.. finnes det?

Legg inn av Sturlabuer »

Glamsland skrev: 05 aug 2019, 07:49 Grunn til at jeg jakter bjørk, er at jeg skal bruke bjørka i en laminatbue. Dvs bjørk i ryggen og furu i buken.
Glamsland; Svaret var egentlig ikke myntet på deg. Jeg har også håp om å finne en bjørk uten alt for mye kvist en gang.
Jeg tror ikke det har så mye å si om den ikke er helt feilfri heller.

Innlegget mitt var mer til jarlah som er på utkikk etter materiale til en enkeltvedsbue.
Det er mye jobb å felle store trær og resultatet fra en bjørkebue kan fort bli litt skuffende.

Jeg ser at jeg ikke var særlig tydelig på hvem av dere jeg svarte :oops:
Svar