Tovedsbue

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Tovedsbue

Legg inn av Lurz »

Norwegianwarbows innlegg minte meg på den første (eller var det andre) buen jeg prøvde å lage.
(Gammelt buemakersitat oversatt fra traditional bowyers bible: "Lag din første bue uten håp, men med utholdenhet.")
Skulle selvfølglig laminere, eik i buk og bjerk i rygg skulle være bra saker.
Den fine plankebjerka jeg hadde plukka nøye ut på trelasten knakk så det sang! :?
"If it breaks you get to keep both parts"
Ulterion
Nybegynner
Innlegg: 11
Registrert: 17 jan 2019, 16:03
Bosted: Ryfylke

Re: Tovedsbue

Legg inn av Ulterion »

Lurz skrev: 23 jan 2019, 11:09 Norwegianwarbows innlegg minte meg på den første (eller var det andre) buen jeg prøvde å lage.
(Gammelt buemakersitat oversatt fra traditional bowyers bible: "Lag din første bue uten håp, men med utholdenhet.")
Skulle selvfølglig laminere, eik i buk og bjerk i rygg skulle være bra saker.
Den fine plankebjerka jeg hadde plukka nøye ut på trelasten knakk så det sang! :?
Ah, bittert med knekk :( Men, etter å ha lest ein heil del trådar her inne, så er det tydelig at eg bare må vera mentalt forberedt. Det passer jo iSåfall bra med å laga den første uten håp :D
//Henrik

--- Buenovise, jeger, matelskar, fiskar, fridykkar, lesehest, sportsfantast, og "steingal" amatørgeolog ---
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Tovedsbue

Legg inn av Are »

Ulterion skrev:Eg er "steingal", ja :) Men det gjelder helst mineraler, og aller helst i krystallform.
Skal vel ikkje sjå vekk ifrå at eg prøver på steinspiss ein gang, men rekner i utgangspunktet med å holda meg til stål.
Bearbeiding av flint er vel nok et handverk, så trur eg har nok med å setta meg inn i bueverdenen for øyeblikket :D Men skal legga det med mørk skifer på minnet.
Mener å huske at Morten Kutschera har laget noen spisser i bergkrystall. Det burde i så fall være noe for deg Bilde


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Ulterion
Nybegynner
Innlegg: 11
Registrert: 17 jan 2019, 16:03
Bosted: Ryfylke

Re: Tovedsbue

Legg inn av Ulterion »

Eg har mengder av bergkrystall liggande, så det skulle ikkje vera noko problem.
Men temmelig sprøtt materiale - så tipper dei estetiske kvalitetane er betydelig bedre enn dei funksjonelle :)

Kanskje ikkje tupp med det første, men har faktisk tenkt tanken på om det var mulig å felle ein inn i grepet?
//Henrik

--- Buenovise, jeger, matelskar, fiskar, fridykkar, lesehest, sportsfantast, og "steingal" amatørgeolog ---
Svar