Snickerboa hopp fallera...

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Ja, så den der Oddbjørn. Første som dukka opp da jeg googla. Holdt på å laste den ned men det var en gratis prøveperiode, så krevde det betaling. Edit: Ser det er programvaren fra Windows - WinRAR jeg må betale for. Skal se på saken.
Da fant jeg heller fram ruteark og blyant. Men helt sikkert verdt pengene om man lager buer i det daglige. ...jeg gjør jo nesten det da, men kun for gøy :D
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Da gjorde jeg et forsøk, ble tålig likt egen graf, men med mere farger og flere tall som jeg ikke helt skjønner enda BildeBildeBilde

Sent fra min FIG-LX1 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Eksperimentell bue.
Jeg har et emne av kraftlinjebarlind hvor ryggen var vekslende, altså den hellet mot den ene og den andre siden hele veien i flere omganger. Jeg har tenkt det skulle bli et eksperiment og har rettet ryggen så den er jevnt flat og ikke brydd meg om brutte årringer. Noe lang og tynn for å være på den sikre siden. Uansett, emnet har bare stått siden i høst.
Min bror i Sverige fikk ei barlindbue til bursdagen sin i sommer. På onsdag hadde han vært og skutt med en ny kar i klubben der som fikk prøve den og var helt hekta. Fra før har han diverse andre buer. Så var spørsmålet om jeg kunne lage ei bue til jul på bestilling.
Jeg har gitt vekk buer men aldri laget på bestilling. Linksskytter som drar 29'', ønsker noe på 30-35 pund til lek og moro.
Vi har blitt enige om at jeg skulle lage eksperimentbuen i bytte mot et belte. Fikk startet på onsdag, og har fått skutt den inn med drøye 200 piler og justert noe her og der. Noe karakter med kroker, med- og motbøy. Flat D i Nydamstil. 72'' ntn og 35#@29''. Glattebein og rå linolje.
Har igjen å lage en streng.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Oddbjørn »

Ser bra ut det her, får håpe du får et riktig fint belte.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Gøy prosjekt jeg har hatt lyst til å gjøre en stund:
Bue fra bronsealder med tidsriktig vertktøy.
I mangel av helt fersk alm brukte jeg et emne fra i høst. Og siden jeg er litt slapp og emnet var stort ble det brukt øks av jern til det var igjen en 'kvarting' av emnet. Mye vridning og sleng, så ikke optimalt. Og så ville jeg prøve buen med en gang, med en del strengefølge som resultat.
Ellers brukte jeg bor og noe rasp for å lage skafthullet, resten er gjort med bronseøks eller flintskraper.
Det begynte med en randlistøks av underåre-typen fra Prehistoric costumes, drevet av arkeolog og multitalent Ørjan Engedal. De lager mye snadder for musealt bruk. Også kjent under navn som Nordisk Bronsereplika, Arkeoreplika med flere. Øksa ble levert med eggen ferdig herdet gjennom gløding og kaldhamring i flere omganger, og ved mild bruk ser den ut til å holde veldig bra.
Jeg valgte å lage en fritolkning på innskjefting, med øksa i et kort skaft som monteres i selve økseskaftet. Fordelen er å kunne bruke det som en kombinasjon av øks og håndmeisel/stikkekniv.
En oppskalert tolkning av Åndfonnebuen, dog uten bruk av målevertøy. Friåndsarbeid. Buen er full av verktøymerker, groper og humpler. Målet er å siden lage en bue hele veien fra tre på rot, da blir det lagt mer flid i det hele.
Alt i alt en lærerik prosess. Ser ansolutt at en kniv kunne gjort susen, og at flintkunnskapene må skjerpes, so to speak 8)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Sist redigert av Jæger den 24 apr 2020, 10:24, redigert 1 gang totalt.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Are »

Veldig kult prosjekt. Bronsealder er kult. Skal hilse fra min kjære som mener at nå må du bare skaffe deg bronsealderdrakt


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Haha, takk! Jeg synes bronsealderdraktene deres er knallfine, så kanskje? Er jo ikke så veldig draktfiksert selv, springer litt overalt i perioder og blir nok en skjeggete anakronisme i buemiljøet i all overkuelig fremtid. Eller anakronisse, om man vil :lol:
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av olethearcher »

Tøft!
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Prosjekt ‘fra alm på rot til Åndfonnebue’ er delvis i mål. En liten strengel ble med hjem sist fredag. Grovhugget lørdag og jobbet med frem til i går. Et emne med mye spenninger og kast. Det hadde blitt kassert om det ikke var for prosjektets mål med å lage buen med fra a til å. Måtte dampen og rette det verste. Fortsatt spent på om den vil bli brukbar. Ga buken en mild varmebehandling, nå skal den få hvile en ukes tid.

Jeg har et par buer jeg har lyst til å prøve meg på, men nå er det snart på tide å lage noe av emner som er pene og rette BildeBilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde


Bilde

Bilde
Dette og neste bilde er bue etter justering av det verste... Fortsatt ikke bra, men mye karakter er jo moro!

Bilde

Bilde
Her er det meste av det som ikke er bue fjernet fra emnet Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av olethearcher »

Nice prosjekt! Du begynner å få god erfaring med krokete rare emner :lol:
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Har fortsatt mye å krøke før en blir en god krok!
Fikk splitta fersk alm og barlind i går. Buenerden har det greit Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Oddbjørn »

Fint du holder deg i farta. Er det en bambusbusk i bakgrunnen?
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Jepp, bambusken, som jeg kaller den. Mener det er en gressbambus. Ser ikke ut til at den bli tykk nok til piler, til det trenger man nok en japansk pilbambus/pseudosasa japonica. Og så tror jeg den tørre sommeren i 2018 har tatt knekken på brorparten av den. Har stått samme plass i omtrent 12-13 år.

Apropos krok, olethearcher - denne barlindgreina kan bli en artig utfordring.

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av olethearcher »

Oi! Den stokken der er jo nesten en naturlig potawatomibue :lol:
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Fjorten dager etter almekjeppen ble felt har det blitt skutt piler med Åndfonnen. Ikke helt ferdig med innskytingen (er på omtrent 20'' nå), men den slenger da piler. Frisk liten rakker som foreløpig ikke følger strengen nevneverdig. Utprøvd på nylig tilblevne fuglefigurer laget av hjørnene av utskutt etafoamplate.
Buen har en krokete tiller bare en buefar kan være glad i 8)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar