Oles buer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Oles buer

Legg inn av olethearcher »

Er det samme bua som lenger opp - den med en 'bul' i ryggen, rett over grepet?
Jepp, det stemmer. Hadde egentlig trodd at den ville knekke andre steder enn der den knakk. Nedre lem var litt kortere og bøyde mer. Pluss at det var et par steder hvor ryggen kanskje ikke var helt intakt.
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Oles buer

Legg inn av olethearcher »

Igår fikk jeg kløyvd en barlindstokk, det var ikke mye jeg fikk ut av den. Men i hvert fall to "billets" som kan spleises sammen, vil da kunne få en bue på ca 175-180cm. Kløyvde også gullregn hvor jeg også fikk ut to deler som kan spleises på midten.

Bilde
Bilde
Bilde
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Oles buer

Legg inn av olethearcher »

Nytt prosjekt på gang! Mistenker at ferdig produkt ikke vil passere i NL sin buekontroll :lol:

Bilde
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Oles buer

Legg inn av GreenMan »

Hva er du lager nå da?
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Oles buer

Legg inn av olethearcher »

Jeg var innom Oddbjørn i sommer og kjøpte laminater til to buer. Skal lage to rette langbuer. Bruker eik i grepet, to lag med bambus i kjernen, taperte laminat i valnøtt (?), og glassfiber i buk og rygg. Den første buen får også en tynn finer under glassfiberen for det visuelle. Bue nr 2 får samme finer i buk og rygg. De sorte "laminatene" på bildet er stål som ligger over og under i limprosessen for å gjevne ut/fordele trykk. Dette er andre gang jeg lager bue på denne måten, forrige gang fulgte jeg oppskrift fra et byggesett til Bingham Projects. Og da var det en annen som lagde formen, og vi samarbeidet med limingen. Så dette er første gang jeg prøver på egenhånd. Så ganske spent på hvordan det kommer til å gå, tror jeg fikk trykket laminatene godt nok sammen i dag. Men blir spennende å se i morgen!

Bilde
Bilde
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Oles buer

Legg inn av Are »

Blir spennende å se resultatet.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Oles buer

Legg inn av Oddbjørn »

Det blir spennende, stå på.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Oles buer

Legg inn av Jæger »

Sprekt prosjekt, spent på fortsettelsen :D
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Oles buer

Legg inn av olethearcher »

Da var buen tatt ut av herdeboksen. Ser ut som limingen har gått bra etter hva jeg kan se nå. Så nå blir det i første omgang å gjøre klar bue nr.2 til liming. Og så se om jeg får formet noen buer ut av dette greiene.

Bilde
Bilde
Bilde
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Oles buer

Legg inn av olethearcher »

Nå skjer det litt ting her. Har fått skjært ut breddeprofil og pusset sidene ganske nærme ferdig.

Bilde
Bilde
Bilde
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Oles buer

Legg inn av olethearcher »

Samtidig har jeg klargjort for spleis av gullregn. Satser på å få spleisa både gullregnen på bildet og to stykker barlind i morgen 8)

Bilde
Bilde
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Oles buer

Legg inn av Jæger »

Spenennde med fiberbuer. Tenker det blir akkurat så bra som planlagt. Stå på!

Fingerspleisen ser bra ut, mine har holdt greit med moderat bøy under bruk. Jeg lurer på om du bør beregne en millimeter eller to med flatt parti i bunn av hakkene og på tuppen av spissene. Altså bare bruke tegninga og tilpasse tuppene til hva du ender opp med i hakkene.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Magnus_buemann
Mester
Innlegg: 104
Registrert: 01 mai 2019, 18:35
Bosted: Volda

Re: Oles buer

Legg inn av Magnus_buemann »

Spennende prosjekter du har! Gullregn ser flott ut! Har aldrig prøvd det sjølv, men er ikke det eit gansk bra matereale til buemaking?

Sent fra min SM-A505FN via Tapatalk

olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Oles buer

Legg inn av olethearcher »

Gullregn skal være ganske bra ja, men vet ikke helt hvor det på lista det rangeres blant de andre treslagene. Jeg har hørt litt forskjellig om ytterveden, om den bør beholdes eller ikke. Jeg har lyst til å beholde den på denne buen. Det er første gang jeg prøver gullregn selv, så blir spennende å se hva det kan bli ut av dette :)
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Oles buer

Legg inn av Jæger »

Jeg mener å ha hørt de vise si at yteveden er bedre om emnet har tørket med barken på, og at den er svakere om emnet har tørket uten bark. Men hvem sa det? Eller husker jeg feil? Håper laburnum-ekspertene kankomme på banen :?:
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar