Alm : hvilken type ?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Alm : hvilken type ?

Legg inn av Hardwood »

Her er et bilde jeg fant på nettet. Det er visst blad fra to forskjellige raser av alm. Trolig bergalm og skogalm. Vet ikke helt hva som er hva, og bladene har ofte en form som er en mellomting. Er det noen på forumet som har gjort observasjoner på dette, og som har info eller meninger ?
alm..png
(174.15 kiB) Lastet ned 2447 ganger
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Alm : hvilken type ?

Legg inn av Bowman »

Jeg har to typer alm som ligger og tørker hjemme hos meg. Jeg har ikke sett bladene, men den ene typen er litt lys gul i veden, mens den andre er blekere og har mer innslag av kjerneved. Den lysegule oppleves som mer robust og tyngre. Jeg tror den lyse gule er wych elm, men jeg er ikke sikker. Noen flere som mer om dette?

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Alm : hvilken type ?

Legg inn av Oddbjørn »

Det er jo flere navn på en og samme art i samme land og også etter hvilket land de vokser i.
Den vanlige norske almen Ulmus Glabra blir i Sverige kalt bergalm og skogsalm.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Alm : hvilken type ?

Legg inn av Hardwood »

Det er nok ikke tilstrekkelig å se på veden, og selv om disse to kan ha forskjellige egenskaper så er nok forskjellen større mellom trær av samme art eller underart. Wych elm mener jeg er all vill alm i norge, altså ulmus glabra. Det finnes i alle fall tre underarter, deriblandt skogalm og bergalm som heter Ulmus glabra glabra og Ulmus glabra montana. All alm jeg har felt her hjemme har blader av typen til venstre, og har hatt middels tetthet. Nylig felte jeg et par trær noen mil herfra som hadde blader av typen til høyre. De har veldig tett ved, helt opp i 0,8 i egenvekt. Faktisk ser de helt annerledes ut i endeveden også, men igjen.... det kan være voksestedet som avgjør. Skulle gjerne visst mer om disse underartene.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Alm : hvilken type ?

Legg inn av nidrinr »

Det er to typer alm i Norge, en som kom til Norge østfra og en som kom sørfra. Den som kom østfra vokser på Østlandet, mens til lenger sørover og vestover du beveger deg til mer blir det av den som kom sørfra. Begge er det som på Engelsk kalles "wytch elm", sjøl om det er forskjell på dem. Begge er regna blent de beste typene alm til bruk i buer, men den østlige er den aller beste typen alm som er å oppdrive i verden. Den som vokser her i Norge (og forsåvidt også i Sverige og Finland), er ofte enda bedre enn samma treslag som vokser lenger sørover i Europa. Jeg mener ganske sikkert at det har å gjøre med at den korte våren her gir mindre prosent av vårved i treverket. Jeg kan se om jeg klarer å finne igjen noen av kildene jeg har på dette, men jeg husker ikke hvor jeg fant det. Jeg trur jeg leste det for 3-4 år sida.

Min erfaring med alm er at det ofte er de unge trærne som er best. Opp til 15-20cm Ø.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Alm : hvilken type ?

Legg inn av Oddbjørn »

Det er sikkert forskjellig info å finne. En plass står det at i Norge vokser det, den vanlige almen Ulmus Glabra, Parkalm Ulmus Procera og vrangalm eller skjermalm Ulmus Laevis
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Alm : hvilken type ?

Legg inn av Allan »

Hvis jeg ikke husker feil er det litt dissens om det er riktig å dele ulmus glabra i de underartene man har pleid å dele den i. Ikke at de ikke finnes, men det er noe med hvordan det skal defineres. Jeg er i grunn enig med bowman at den som er litt sitrongul virker som den beste. Jeg har sett litt av den i noe av den lokale almen her, men langt fra i alle. Den er helt fraværende i eksemplarer med mye kjerneved , det er min erfaring.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Alm : hvilken type ?

Legg inn av nidrinr »

Stemmer nok at det er et par alemtyper som ikke er "innfødte" også, men planta i parker og slik. Irriterer meg at jeg ikke finner igjen den artikkeln jeg leste om dette. Den var egentlig ganske bra..
Brukeravatar
Magnus_buemann
Mester
Innlegg: 104
Registrert: 01 mai 2019, 18:35
Bosted: Volda

Re: Alm : hvilken type ?

Legg inn av Magnus_buemann »

Er det slik at en av disse almetypene ikkje har mørk og markant kjærneved? Har nemmelig en stor stokk av noko som eg trudde var alm. Men den har ingen mørk kjærneved, kan det vere at det mørkner mer nor veden tørker?

Sent fra min SM-A505FN via Tapatalk

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Alm : hvilken type ?

Legg inn av Jæger »

Har du bilde(r)?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Magnus_buemann
Mester
Innlegg: 104
Registrert: 01 mai 2019, 18:35
Bosted: Volda

Re: Alm : hvilken type ?

Legg inn av Magnus_buemann »

Det er ei grein av et større tre. Han som eg gikk den med meinte det er alm. Ingen spor etter blader der eg henta den, so eg regna bere med at det var alm sidan det var det som blei sakt. Men etter kløyving so synst eg det minner meir om lønn.BildeBildeBildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-A505FN via Tapatalk

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Alm : hvilken type ?

Legg inn av Jæger »

FIne bilder, diger grein! Jeg er likevel ikke helt sikker.
Det kan minne om alm. Er barken sterk/bastaktig - lett å dra av i hele lengder? Og lukter litt som svidd brød?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Magnus_buemann
Mester
Innlegg: 104
Registrert: 01 mai 2019, 18:35
Bosted: Volda

Re: Alm : hvilken type ?

Legg inn av Magnus_buemann »

Barken er bastete og ganske lett å dra i lengde ja. Den har også en ganske stram lukt.
BildeBildeBilde

Sent fra min SM-A505FN via Tapatalk

Brukeravatar
Magnus_buemann
Mester
Innlegg: 104
Registrert: 01 mai 2019, 18:35
Bosted: Volda

Re: Alm : hvilken type ?

Legg inn av Magnus_buemann »

Her er eit blide der eg legger eit tørka mindre emne som eg veit er alm oppå den store stokken, eg er heilt sikker på at det ikkje er alm, den er alt for svak i veden i tilleg til ingen kjærneved. trur egentlig ikkje den er spesielt godt egna til å lage bue av helder desverre. Men eg kjem nokk til å prøve.. Bilde

Sent fra min SM-A505FN via Tapatalk






Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Alm : hvilken type ?

Legg inn av Are »

Siden den mangler kjerneved tror jeg ikke det er alm. Var den lett å kløyve? Som Tor Bjarne sier har alm en svært karakteristisk lukt. Men hvis du ikke kjenner lukta, er det vanskelig å kjenne den igjen.

Men den er tydelig ringporøs. Vi kan derfor slå fra oss lønn, selje, rogn, osp og bjørk. Av ringporøse treslag i Norge kommer jeg bare på alm, ask og eik. Kan det være ask?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar