Problemer generellt med arr. Norsk langbuelags regi.

forum for medlemmer i norsk langbuelag.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Problemer generellt med arr. Norsk langbuelags regi.

Legg inn av Bowman »

Det er ikke bare valg klær som skaper debatt i NL. Det er ganske mye mer enn det. Årets NM ble ett korona NM som ble til mens vi gikk. UT og brødr,. Onsrud begynte finplanleggingen i midten av juli. 15. august var det 12 påmeldte. Vi så ikke for oss at det endelige tallet skulle bli nærmere 45 eller 50 eller hva det var. Vi jobbet hele tiden med at vi plutselig måtte avlyse. Det gjør noe med forventningene. Jeg gikk ut og ønsket folk velkommen til et NM som ville bli litt ad hoc og regnet med forståelse for det, Men nei da. Når såkalte seriøse matfolk og idrettsutøvere ankommer er det jammen ikke greit å være ad hoc. Det har plutselig slått meg at ikke alle som melder seg på våre arr, er like rause, opptatt av det sosiale og bare synes det er ok å treffe hyggelige folk. Noen av oss er såkalte idrettsutøvere (fy skamme) og noen kommer for å spise gourmetmat. Og jammen gir de pepper når ting ikke er på stell. Middelalderforeningen på Hedmark har gjort glimrende en dugnadsjobb med NL og blir tråkka på av våre medlemmer som synes at pepperet glimret med sitt fravær, pluss at ran av stedets urtehage burde vært utført uten skrupler. Mitt tilsvar med afrika og kokebananer hører selvfølgelig ikke hjemme i et seriøst tilsvar men brudd på ytringsfriheten var ikke tilstede eller for å si det på en annen måte: Bruk av Tilsvarpåytringsfriheten var definitivt innafor.
Jeg gjør meg uansett noen tanker rundt dette. Jeg tror vi må skjerpe oss. Jeg har noen ideer som jeg skal ta med styret. Jeg kommer tilbake til det.

:-)
Sist redigert av Bowman den 06 sep 2020, 14:39, redigert 1 gang totalt.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Problemer generellt med arr. Norsk langbuelags regi.

Legg inn av Bowman »

NL styret skal lage et evalueringsskjema til alle arr. som foregår i vår regi. Det gjelder inneNM, 3 middelalderfestivaler, UteNM og buemakerseminaret. Deltagere bør få god tid til å evaluere arr. før de drar hjem fra arr. Dette er en god praksis som kan fange opp det som var bra og det som var dårlig. Slike evalueringer skal være anonyme. Styret ser på dette i etterkant og gjør sine forbedringer utfra det. La oss håpe at Vi får rimelig kontroll på Korona og Covid-19 kommende år, men jeg må innrømme at jeg er skeptisk til kommende sesong. Dette kan vare en stund. Styret bør gå i tenkeboksen og ha en plan B hvis vi skal holde denne foreningen samlet. Og det skal vi.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Problemer generellt med arr. Norsk langbuelags regi.

Legg inn av Bowman »

Hvis det er meningen at aktiviteten i Norsk Langbuelag skal foregå på dette fantastiske sosiale mediumet vårt bueforum så hadde det jo vært hyggelig med litt respons? Halllloooooo?????? :shock:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Problemer generellt med arr. Norsk langbuelags regi.

Legg inn av GreenMan »

Et evalueringsskjema er kjekt - kan også gjøres digitalt anonymt.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Problemer generellt med arr. Norsk langbuelags regi.

Legg inn av Lurz »

Respons!
Når jeg ikke skreiv noe til å begynne med så var det vel at jeg oppfatta det mest som info, og en forklaring på hvorfor ting ble som de ble. Tror alle har forståelse for at avklaringer kom seinere enn vanlig og alt det der. Blei et flott nm uansett! Takk til alle! :)

Ellers tror jeg det vil være lettere å komme med inspill når det kommer konkrete forslag.
Men et inspill til evaluering. Ser ikke helt hvordan det kan bli god tid til å evaluere lengdeskyting før hjemreise. Pleier å være rimlig hektisk. Kanskje heller digitalt i etterkant som GreenMan er inne på?
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Problemer generellt med arr. Norsk langbuelags regi.

Legg inn av Are »

Dine første innlegg tolket jeg også som "til info".
Evalueringsskjema er bra, men som Lurz skriver, kan det bli litt vel hektisk.
Utformingen av det er også viktig. Både for å få folk til å svare, men også for at arrangørene skal få nyttig tilbakemelding.

Forslakseksempel
Maten:
Hva var bra?
Hva kunne vært bedre?


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Problemer generellt med arr. Norsk langbuelags regi.

Legg inn av Bowman »

Enig i at det muligens kan bli hektisk, men det er lurt å smi mens jernet er varmt. Digitalt kan jo prøves. Vi får tenke litt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Dworan
Nybegynner
Innlegg: 15
Registrert: 28 apr 2019, 11:24
Bosted: Kristiansand

Re: Problemer generellt med arr. Norsk langbuelags regi.

Legg inn av Dworan »

Er vel desverre slik det altid pleier være, at de som er misfornøyd skriker høyest... Var mitt første uteNM i år, så har ikke noe serlig sammenligningsgrunnlag. Syntes uansett det totalt sett var et vellykket arrangement, tatt i betraktning alle ekstra utfordringer dette året har medbrakt.
I forhold til tilbakemeldingsskjema, og forsåvidt også påmelding, ble det vel nevnt Google Docs (husker ikke av hvem). Har selv veldig gode erfaringer med dette. Er ekstremt enkelt å sette opp, og kan også gjøres helt anonymt (tilbakemelding, ikke påmelding ).

Sent from my HD1913 using Tapatalk

Rene Ramminger
Mester
Innlegg: 117
Registrert: 17 jun 2020, 20:23
Bosted: Raade

Re: Problemer generellt med arr. Norsk langbuelags regi.

Legg inn av Rene Ramminger »

Jeg fortsetter her, siden Emne passer.

En uke etter NM opprettet jeg en innlegg på FB der jeg tok opp noen ting som kan og må forbedres. Så kom det noen flere innspill fra andere deltakerne. Jeg synes det er viktig å jobbe med dette så lenge det er fersk, lære noe og forbedre det for neste gang. Siden det ikke er en sak for årsmøte må vi tar det her eller på FB.
Jeg oppsumerer punktene som ble nevnt. Komm gjerne med flere saklige punkter/forslag.

Punkter som bør sees på ved planlegging av NM
• Smittevern ved frokost/lunch; Deltakerne bør ha med eget bestikk osv. så lenge vi lever i en pandemi. Det bør gjøres oppmerksom på før NM.
• Kommunikasjon, informasjon og veiledning under NM; Hver gruppe bør ha en eller bedre to medlemmer som er veileder og hjelper med organisering. Det må være folk tilstede for å hjelpe ved spørsmål.
• Be om hjelp av frivillige på bueforum og i FB gruppen/ved påmelding til NM.
• Veileder har med skriveunderlag og pen, en beskyttelse mot regn kan også være en fordel.
• Øvelsene er ferdig forberedt på fredag før NM starter på en måte at man faktisk kan skyte øvelsen. Stikkord blinker, pilnett, området bak blinker, skyte linjer. Jaktløype/Wilhelm Tell er untak.
• Sted for NM; det må være mulig med bål og matlaging, det er en del av stemningen på en slik arrangement.
• Vanskelighetsgraden på jaktløypa ble oppfattet som passende, den var også godt organisert.
• Wilhelm Tell var veldig underholdende, poengsystemet er det en del usikkerhet om, siden det kan bli +-30 poeng.
• Fremkomst til og parkering ved lengdeskyting bør informeres om før NM. Kolonnekjøring bør vi unngå.

Mvh Rene
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Problemer generellt med arr. Norsk langbuelags regi.

Legg inn av Allan »

Det er fint at vi tar diskusjonen her, FB er ikke noe ryddig medium. Jeg skal ikke bidra spesielt til evaluering av årets NM, siden jeg var med og planla og bidro til gjennomføring. Jeg kan likevel - på et generelt grunnlag- si at lista rett over her stort sett berører relevante elementer.

Åpenbart vil konkrete ting som er glemt bort under vegs oppleves som manglende rutine, og det er sikkert et potensial for å gjøre rigging og kontroll av at alt er på plass noe tightere.
Samtidig er det verd å huske på at det er mange timer med planlegging og arbeid som går med til å gjennomføre et NM ute, så det er mye jobb på mange av de som deltar. Mye av dette foregår helt uten noen form for koordinering, det fungerer på ansvarsfølelse og tillit. Det har vært prøvd med sterkere kontroll og mer firkanta opplegg på enkelte elementer, men det er krevende siden deltakerne hverken er vant til det (de gjør som de vil/ pleier) eller er særlig mottakelige for ordre. Det kan se ut som det ikke er noe ønske om strengere disiplin.

Et par andre ting kan nevnes: det pleier å være slik at deltakerne har med seg eget dekketøy og bestikk. Jeg hadde ingen befating med dette nå, men jeg tok for gitt at det var noe man hadde.

Hva gjelder bål, er det punktet helt og holdent subjektivt. Her er min meining: jeg avskyr bålrøyk så til de grader, at jeg håper man for all framtid kan velge arenaer med bålforbud. Bål, som fenomen, kan etter min mening til helvete dra.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Problemer generellt med arr. Norsk langbuelags regi.

Legg inn av Ingis »

Fint at noe setter fingeren på ting som kan bli bedre. Enda bedre er det at diskusjonen fortsetter her på forumet.
Ikke vet jeg om hele styret har lest "Arangements-manualen for Ute NM", men det er tydelig at noen har hoppet litt lettvint over enkelte punkter.
NM på Jørundgård i 2010, da vi opplevde et nærmest prikkfritt arrangement av Laugen BS og primusmotor Kristen Brendhaugen. NL-styret hadde hele tiden løpene kontakt med arrangør.
I 2011 var det på ny ekstern arrangør. Et fint NM, men dessverre hvor resultater "ble borte" hos arrangør.
Etter 2012 på Maurenga Vikinggård, Nannestad, hvor vi for første gang hadde nåværende tre konkurranser, hadde NL-styret en evaluering og det ble laget en arrangement-manual basert på erfaringene fra NM 2010, 2011 og 2012, hvor NL sto for hele arrangementet.
Manualen ble oversendt på mail til påtroppende NL-styre i 2016.
Leser at Bjørnar R skriver at NM 2022 og 2023 er satt bort til eksterne arrangører. Det er greit, men NL-styret har fremdeles ansvaret for at det skjer etter NL's retningslinjer. Arrangements-manualen er et viktig verktøy for å få til et vellykket NM.
Til sist vil jeg bare si at langholdskytingen kunne vært adskillig mer effektiv tidsmessig, hvis man hadde hatt to blinker og pilfangernett bak (se manualen). Mye tid gikk med til pil-leting.
Håper på en saklig debatt om emnet. :)
"Back to nature!"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Problemer generellt med arr. Norsk langbuelags regi.

Legg inn av Are »

Fint å ta dette her.
Jeg savnet også mer info før arrangementet. Noen få dager etter NM, oppdaget jeg i spamfilteret mitt at slik info var endt opp der. Kanskje et tegn på at masseutsendelse på e-post ikke er den beste løsningen? Jeg, som mange andre, har en gmail-konto. De har et ganske frisk spamfilter.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Problemer generellt med arr. Norsk langbuelags regi.

Legg inn av Bowman »

Den aller beste tilbakemeldingen på et arr. får du gjennom et anonymt tilbakemeldingsskjema.
Alle de punktene som Rene Ramminger nevner er ting styret og arr, må ta til seg. Men tro meg. Dette er tema i styregruppa om dagen men nå tenker vi bare fremover. Styret har en jobb å gjøre fremover mot neste sesongstart og vi har en plan.
Kom gjerne med innspill. Jeg noterer i all stillhet der jeg oppfatter at det ligger et forbedringspotensiale.
Det som er viktig fremover nå er at dedikerte medlemmer i NL, enten det er håndverkere, bueskyttere eller begge deler, bruker forumet som en plattform for de viktige sakene. Jeg kommer til å oppfordre til dette jevnlig på Facebook utover høsten.

Men ikke glem at et styre trenger både ros og ris. Selv om jobben til tider kunne vært bedre, så er det uansett en jobb som er gjort på frivillig basis. Det er alltid behagelig å sitte i opposisjon uansett om det er politikk eller foreningsvirksomhet. Norsk Langbuelag er en Atypisk forening i Norge med et stort geografisk nedslagsfelt. Det er komplisert når arrangør befinner seg i Tønsberg, Brandbu og Ski. Mitt viktigste minne etter årets NM befinner seg i dette bakteppet her. På arrangørstedet må det være folk som kan gjøre en jobb i god tid før fredag eftermiddag. Det var her det sviktet. Denne oppvasken tar jeg ikke her. Den tar jeg med styret. Det kommer til å komme noe godt ut av dette.
Jeg er fullstendig klar over at det er NL som eier uteNM. Det har jeg presisert mer enn en gang. Lengdeskytingen skal f. eks i fremtiden aldri settes bort til ekstern arr. Den skal VI ha grep på og der begynner vi å bli gode. Vi har faktisk en lengdegruppe i NL og den fungerer
NM på Jørundgaard har jeg hørt mye bra om. Jeg var ikke til stede der men har en mistanke om at et profesjonelt idrettslag med Brendhaugen i spissen tok med seg mye erfaring inn i dette arr.
Jeg vil nevne flere gode. Tingvatn var bra, Slottsfjellet var bra, Fredrikstad var bra, Hamar i 2015 var bra, Veien hadde sine svake punkter, likeledes Borre og Hamar 2020 hadde også sine svakheter. Men alle disse svakhetene bør tåles av rause medlemmer i NL og da mener jeg ikke at vi ikke skal tåle kritikk. Kritikken bør ledsages av det som har vært bra. ellers er det få som gidder å stikke hodet sitt fram å ta lederverv og ansvar i denne foreningen.
Derfor et enkelt evalueringsskjema som helt klart nevner bra og mindre bra.
:-)

Til slutt vil jeg bare si at jeg heter Bjørnar H og ikke Bjørnar R
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Problemer generellt med arr. Norsk langbuelags regi.

Legg inn av Ingis »

Beklager feil bokstav, Bjørnar.
Dette opplevde jeg positivt på årets NM:
> Sekretariatet var bra på lørdag. Virket som Stian hadde kontroll.
> Jaktløypa var bra.
> Maten var meget god.
> Hyggelig gjensyn med bueskyttere som man ikke hadde møtt på en stund.
"Back to nature!"
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Problemer generellt med arr. Norsk langbuelags regi.

Legg inn av Lurz »

Var vel ikke mye galt søndag heller. :)
Kunne vært mer organisert med samkjøring for å slippe mye biler til lite parkering. Akkurat kjøring til lengde, og hvor det er i verden, har vel vært et gjentagende problem? Kommunikasjon kanskje. I flere retninger.
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar