Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

forum for medlemmer i norsk langbuelag.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

Legg inn av Are »

Vibeke og jeg satte det vi definerte som en lav terskel. Denne er beskrevet i NL-manualen. Hvis du mener den skal være enda lavere, foreslår jeg at du kommer med et konkret forslag.
Alternativt kan du lese det vi har skrevet i NL-manualen og gi meg en tilbakemelding på hvilke punkter du mener vi har vært for strenge.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

Legg inn av Bowman »

Jeg vet at minimumskravet er der, men det må ut til folket. Det kan ikke ligge i en manual. Det må ligge på påmeldingsskjemaet. Det må ligge på Facebook. Det må ligge der hvor folk er. Det må snakkes om, det må tilbys hjelp og råd. Dette går ikke av seg selv. Jeg kan ikke med under noen omstendighet se for meg at du og Vibeke kan bli for strenge. :shock:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

Legg inn av GreenMan »

Draktkravet ligger på hjemmesiden sammen med regelverket. Hvis dette skal gjentas på påmeldingskjema sammen med regler blir det uoversiktlig og alt for langt (som innbydelsene til stevnene våre allerede har en tendens til å bli)

Ja det er flere på Facebook enn her på forumet (selv om det ikke er så mye respons der heller), men som Are sier så er det enklere å få oversikten over diskusjoner på det sosiale mediet som forumet er.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

Legg inn av Are »

På samme måte som det er krav til drakt, er det krav til bue, piler og fingerbeskytter. Vi kan ikke legge ved alle disse kravene som Greenman skriver.

Det vi kan gjøre er på påmeldingsskjema skrive at det er krav for å få lov til å delta med en lenke til disse kravene. Lag en boks der man må huke av for at kravene er lest og er inneforstått med at man vil bli nektet deltakelse hvis ikke kravene oppfylles. Deltakeravgift refunderes ikke.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

Legg inn av Bowman »

Det er ikke vanskelig å skrive i en påmelding til ute NM hva vi legger i draktkravet. Draktkravet kan godt linkes til hjemmesiden , men det kan formuleres med 4 setninger. Facebook har en side for medlemmene sine. Jeg har allerede nådd ut til 30 stykker med budskapet mitt. Bueforum er for spesielt interesserte. Facebook er en enkel måte å lnå medlemsmassen på, men 10 buemakere skal ikke legge føringer for hva medlemsmassen i NL mener. Jeg er leder for alle.


Sent from my iPhone using Tapatalk
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

Legg inn av Bowman »

Det er ikke vanskelig å presisere krav til utstyr. Det kan kopieres onn i påmeldinger hvert år. Jeg har NL som hoved interesse og ikke nr 4 på lista. For meg er dette bare en del av jobben.


Sent from my iPhone using Tapatalk
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

Legg inn av Ingis »

Lit rart at vi har så mange medlemmer som ikke tar seg en tur på "Bueforum", men bare på facebook. Kanskje man burde henstille våre medlemmer å ta seg en tur på forumet. Uansett burde det være mulig å henvise folk til nødvendige opplysninger uten å lage nye løsninger. Hvor interesserte er man egentlig i historisk bueskyting, hvis man ikke søker opplysning der den finnes.
Draktkravet er minimalt og burde være greit å skaffe seg uten stor kostnad. Maskinsydd tunika og bukse og nøytrale sko.
"Back to nature!"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

Legg inn av Bowman »

Jeg prøver
Å oppfordre nye og gamle medlemmer til
Å oppsøke bueforum. Du har helt rett Ingar, men det er tydelig at det går mest hjem hos håndverkerne. Når det gjelder antrekk så tror jeg folk pådrar seg problemer fordi de tror at det er et kostyme. Men det er jo bare klær. Vi har jo forskjellig komfortsone men jeg klarer ikke å forstå problemet. Men jeg må ta folk på alvor.


Sent from my iPhone using Tapatalk
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

Legg inn av Lurz »

Det vi kan gjøre er på påmeldingsskjema skrive at det er krav for å få lov til å delta med en lenke til disse kravene. Lag en boks der man må huke av for at kravene er lest og er inneforstått med at man vil bli nektet deltakelse hvis ikke kravene oppfylles. Deltakeravgift refunderes ikke.
Yess!
Vil bare tilføye en ting. Har lest gjennom draktkravene, og de er forsåvidt lave nok. Men er det mulig å redigere om så det blir klarere? Type begynne med: "Kofte/bukser i ull/lin naturfarger/duse farger, uten synlige lommer. Enkle sko ....Gjøre det enkelt hvis du ikke vet hva du gjør, styr klar av fantasy/cosplay osv.." Så fortsette nedover med mere detaljer, tips om hoser, sying av sko osv
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

Legg inn av Are »

Kjør på Lurz. Vi prøvde å gjøre det kortfattet. Men klarer du å lage det enda klarere/enklere er jeg tilhenger av det.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

Legg inn av Lurz »

Har jeg skaffa meg jobb nå? :shock: :lol: :roll: (Note to self: "Shut up!")
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

Legg inn av Are »

Du må ikke tie med gode forslag. Jeg kan godt prøve å skrive om slik du foreslår. Så kan du se om jeg har forstått hva du mener. Det er bare å si fra.

Jeg er bare tilhenger av at den/de som kommer med forslag til endring også tar ansvaret for å ferdigstille endringsforslaget. Men jeg har full forståelse for at det finnes andre måter å gjøre ting på enn mine måter


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

Legg inn av Lurz »

Enig Are. Egentlig. Kan prøve å disse e forslag.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hvem har ansvaret for at regler blir fulgt?

Legg inn av Bowman »

Fint at dere sender innspillet til styret, så får vi en formell gjennomgang og alt det der. Tenker at styret må gå gjennom alt som er av manualer, scoreskjema og signere det som redigert, dato og siste versjon etc. Så må alle de andre gamle versjonene som ligger der ute kastes slettes eller brennes.
8)
Min e-post er da leder@langbue.no

:P
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar