NM-drakt?

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Svar
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

NM-drakt?

Legg inn av Ingis »

Bilde
Jeg har sittet å rensa nesler noen timer i dag og da får man tid til å tenke. Diskusjonen om drakt til ute NM lurer i hodet. Tenke enkelt. Inn i boden for å ta fram enkleste NM-antrekk. Bukse og trøye i lin. Tau til belte og sorte sko på beina skulle gå gjennom NL's nåløye.
Kanskje blir det mitt antrekk i NM 2021.
"Back to nature!"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: NM-drakt?

Legg inn av Are »

Ja så enkelt kan det gjøres. Personlig mener jeg ikke lista ligger for høyt. Hvis man ikke syr selv, koster ikke en linskjorte veldig mye. Selv har jeg kjøpt meg thben linbukse for noen år siden på H&M som fint kunne vært brukt med reglementet vi har.

Så det bør være oppnåelig for de fleste. Og står man virkelig fast, er det jo bare å spørre her på forumet.

Fint med bilde Ingis.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: NM-drakt?

Legg inn av GreenMan »

Jepp - så enkelt kan det gjøres.

PS: Katinka og jeg tenker å maskinsy noen enkle klær til salgs på neste års NM. Vi snakker hyggelige priser.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: NM-drakt?

Legg inn av Jæger »

Veldig bra, Ingis!
Og fint med salg av allroundplagg, GreenMan :-)
Så er det vel gjerne sånn at om en spør noen førstereisfolk med på tur så tilbyr en i samme slengen å hjelpe til med drakt. Veilede og/eller låne ut ting. Som igjen er et godt argument for å skaffe seg stadig mer tekstiler :lol:
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: NM-drakt?

Legg inn av Lars Jensen »

Noen løse, sporadiske tankespinn fra min side, dette. Jeg er heller ikke provosert eller sint selv om deler av teksten kanskje virker sånn. På forhånd beklager jeg om noen synes det.

Jeg synes det er vel og bra med lave krav osv, men det jeg da ikke helt forstår er: Hvis alle som ikke har drakt, skal dukke opp i minimalkravsutstyr (som da likevel ikke er særlig historisk korrekt, for det er vel argumentet mot alle de som ikke dukker opp i historisk drakt på ute-NM) blir det egentlig noe bedre og ryddigere? Da vil vi (og evt publikum) se en gjeng med litt halvveis av alt. Det synes jeg ikke bedrer saken ang draktkrav. Igjen, jeg har ikke de helt store, brennende følelsene for/i mot drakt/draktkrav. Men fjerner vi draktkravet, KAN jo folk stille i fantasy/GOT-rariteter og likevel være innafor. Og vil vi det? Og hvordan skal vi da komme oss bort fra ¨kle-seg-ut¨-problemet mtp seriøsitet (om dette er er problem er jo en anne sak. Jeg har ingen betenkeligheter med å kalle mine plagg kostymer og å kle meg ut, det er jo det jeg gjør når jeg tar på andre klær enn det jeg bruker til vanlig i en samtidskontekst).
På FB raste jo en diskusjon som tok litt av, kanskje? NM i historisk bueskyting er jo, tross alt, basert på prinsippet om å kåre en vinner som skyter flest piler med høyeste poengsum i en blink! Kan man vinne en blinkskytingskonkurranse med ekstrapoeng for historisk drakt/bue/utstyr? Det skjønner jeg ikke helt. Prinsippet om at treff er et treff går i så fall ut.
NL må da være beinharde på at ingen deltar på feil grunnlag og, som flere har nevnt, hvem skal avgjøre det? Her tenker jeg særlig mtp skotøy og det som er skrevet og opplevd ang dette.

En annen ting er jo at historisk draktkrav IKKE eksisterer på inne-NM. Hvorfor ikke, egentlig? Nå er skytelinja i Moss så full at tid og gjennomføring blir en utfordring. Vi er inne hele dagen, så her burde det være såre enkelt å stille i drakt. Kanskje dette også kan anspore til å få brukt sin drakt flere ganger i året?

Ja, ja, mye mas og surr fra min side nå, men kjernen er at vi må gå for NOE, slik at vi blir litt mer samstemte. :P
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: NM-drakt?

Legg inn av Lars Jensen »

Og, nei Ingar, du ser ikke halvveis ut! Du KAN ALDRI se halvveis ut, du :lol:
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: NM-drakt?

Legg inn av Are »

Lars Jensen skrev:?...
Ja, ja, mye mas og surr fra min side nå, men kjernen er at vi må gå for NOE, slik at vi blir litt mer samstemte. :P
NOE går vi for allerede. Det er jo akkurat det Ingis har startet denne tråden med. Minstemål er allerede satt. Om dette skal endres er det en sak for årsmøtet. Og skal det bli en sak der, er det avhengig at noen sender inn et konkret forslag til styret i riktig tid før årsmøtet. Hvis ikke blir det som det er. Se bildet i starten av tråden. Dette er minstemålet når det gjelder drakt.

Slik jeg ser det har vi noen muligheter
1. Fortsette som før
2. Samme krav som tidligere, men kravet overholdes Med andre ord får man ikke delta uten minstemålet av drakt.
3. Draktkravet fjernes
4. Draktkravet skjerpes.

Jeg begynner å bli litt lei denne diskusjonen. Den er vel moden for årsmøtet.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: NM-drakt?

Legg inn av Ingis »

Jeg tror at hvis draktkravet skal håndheves etter gjeldene regler, skal man dokumentere (bilde) at man har godkjent drakt i forbindelse med påmeldingen til NM. Da har man mulighet til å gi en tilbakemelding til deltager i forkant om drakten er godkjent/ikke godkjent, og eventuelt komme med forslag til justering. Avvise folk på NM-dagen er ikke noe vi ønsker.
"Back to nature!"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: NM-drakt?

Legg inn av Jæger »

Det var et veldig godt innspill, Ingis.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: NM-drakt?

Legg inn av Lars Jensen »

Da jeg skrev NOE, mente jeg ikke nødvendigvis bare draktkravet men hele pakken fra minstemål til gjennomførte skytekonkurranser. Det jeg ser, er at mitt innlegg kunne vært i en annen tråd, den under NL-fanen, men nå er den her. Kanskje forvirrende, men skitt au.

Are: Du sier du er lei av diskusjonen. Du MÅ jo ikke svare hvis du er lei. Så kan heller vi som ikke er like rutinerte eller oppdaterte eller har så god oversikt få lov å diskutere/drodle/tenke høyt. Erindrer også at noen etterlyste mer diskusjon på forumet enn i andre plattformer, så da gjorde jeg det. Ser også at du skisserer 4 scenarier og at det er dine meninger. De er helt sikkert bra og fornuftige, men det finnes kanskje andre løsninger også?
Mellomløsninger, unntak osv. (Vi har jo unntak for glassfiberbuer/rytterbuer i bueavdelingen) kan være med på å rekruttere nye medlemmer. Denne intense draktdiskusjonen oppsto jo i kjølvannet av årets NM selv om den er oppe hvert år.
Jeg håper derimot at vi får en god diskusjon det alle eventualiteter legges klart for NL slik at valget på årsmøtet blir mest mulig entydig.
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: NM-drakt?

Legg inn av Bowman »

Det er interessant å merke seg følgende innspill fra Per til meg under NM. Aldri har nivået på drakt vært høyere enn under årets nm. Fjerning av kravet vil øke andelen av fantasy og nervøs fløyel og det er verre enn Olabukse. Folk må få tilbud om å skaffe seg drakt. Årets buemakerseminar vil inneholde en sekvens med drakt. Noen har allerede meldt seg på med drakt som formål.
Ellers er Ingars forslag glimrende men det medfører mer jobb. Det er imidlertid absolutt gjennomførbart. Skjerping av draktkravet vil etter mitt syn være det mest fornuftige ellers tar det helt av i feil retning med karneval og tull og tøys.


Sent from my iPhone using Tapatalk
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: NM-drakt?

Legg inn av Bowman »

Presisering og aktivt jobbing med draktkravet er noe NL må sette av tid til hvis vi skal få orden på dette. Draktseminar kan foregå paralellt med buemakerseminar. Mye av det som folk kler seg i bunner i uvitenhet og utilstrekkelighet. Folk trenger veilednimg og informasjon og konstruktiv støtte. Eksempler på enkle drakter bør vises frem. Hyggelig at entusiasmen er stor med å bidra med salg, men dette må styres på en proff måte fra NL, styret, kommiteer, etc. Vi har flinke draktfolk i miljøet som sikkert kan bidra med veiledning en helg. Vi møtes
På Hamar 23. - 25. Oktober med antibac og navneliste.


Sent from my iPhone using Tapatalk
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar