Testskyting av historiske piler og buer.

Diskusjoner rundt historiske design og bruk. Kjekt med kildehenvisninger.
Svar
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Testskyting av historiske piler og buer.

Legg inn av Ingis »

Jeg bladde litt i Buehistorie og kom over innlegget «Testkyting på tøypanser» av Stian Green fra 2006. Mye interessant der.
Det er tydelig gjort en del testing opp gjennom årene både innlands og utenlands, men kanskje ikke alltid like vitenskapelig. Slik jeg forstår ble det også gjort en del testskyting av Kongshirden på Akershus i 2006, men jeg har ikke funnet noen resultater fra denne skytingen.

Jørgen Bøckman skrev bl.a. i sitt innlegg:
Ah, testskyting! Så deilig!
Hva med å organisere en samling for testskyting hvor vi samler inn data litt mer vitenskapelig?
Vi trenger 2-3 buer av forskjellig styrke, noen ulike piltyper, noen (biter av) rustninger, og kjøtt eller ballistisk gelé for å teste penetreringsevne. Vi trenger både pilvekt og en kronograf for å vite pilas kinetiske energi. Dette er uansett en fin måte å sjekke buens kasteevne uavhengig av statisk spenn, og det er vel interessant for de fleste å få prøvd utstyret sitt?
Med det samme hadde det vært interessant å sjekke de samme pilenes treffsikkerhet på ulike avstander.
Grunnen til at jeg ivrer sånn etter dette er først og fremst at jeg reviderer reglene for buer og piler til rollespillgruppa mi , men som arkeolog har jeg også en seriøs interesse av å vite om standardinndelingen av pilspisser i arkeologisk litteratur og populærlitteratur samsvarer godt nok med virkeligheten. Jeg synes stort sett det er veldig ullent framstilt. Jeg er spesielt interessert i å sammenlikne egenskapene til de mer spesielle jaktpiltypene med de vanligere broadpoint og bodkin.
Er det flere som tenner på idéen?

Ja, det var flere som tente på ideen, men så ble det etter hva jeg kan skjønne ganske stille.
Kanskje Norsk Langbuelag kunne sette i gang et seriøst testprogram med god dokumentasjon av test, buer og piler? Det er mye historisk skyting som kan testes og en seriøs rapport av testene ville blitt interessant lesning for flere vil jeg tro.
"Back to nature!"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Testskyting av historiske piler og buer.

Legg inn av Are »

Absolutt noe som er verdt å ta tak i. Testskytingen til KH 2006på festningen var det forresten jeg som utførte.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar